English

احمد طاهری در گفتگو با موج مطرح کرد؛

افزایش توان صادراتی با تکیه بر ظرفیت های مناطق آزاد

کارآفرین برتر منطقه آزاد انزلی، گفت: استفاده از مزیت های تولیدی مناطق آزاد و زیرساخت های صادراتی آنها به سرمایه گذاران و کارآفرین کمک می کند تا پروژه های خود را اجرایی کنند.

افزایش توان صادراتی با تکیه بر ظرفیت های مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکی دو دهه گذشته برخی تولیدکنندهای تولیدکننده های ایرانی توانسته اند نام بزند خود را در بازارهای منطقه ای مطرح کنند، این اقدام با وجود رقبای منطقه کار چندان آسانی نیست، با این حال تکیه بر تجربیات کاری، استفاده از  ظرفیت های مناطق آزاد و بهره گیری قابلیت های شرکت های دانش بنیان این موفقیت را به وجود آورده است، برند پوشاک هپی لند یکی از برندهای ایرانی مستقر در منطقه آزاد انزلی است که دستاوردهای خوبی در زمینه تولید و صادرات داشته است، از این رو خبرنگار خبرگزاری موج با احمد طاهری مدیر عامل این مجموعه گفتگویی داشته است تا ضمن اشاره به اینکه چه عواملی زمینه موفقیت تولید و صادرات این مجموعه را فراهم کرده است از تاثیر تحریم ها و سایر مسائل بر بخش تولید و صادرات سخن بگوید. در ادامه متن کامل گفتگو را می خوانید؛ 

به عنوان برترین کارآفرین سال 96 و 97 منطقه آزاد انزلی به طور قطع تجربه های متفاوتی برای دستیابی به هدفتان کسب کرده اید برای ما توضیح دهید از کجا شروع کردید؟

نخستین تجربه من در کسب و کار در  سن 16سالگی بود که وارد بازار لوازم خانگی شدم، اما متاسفانه به دلیل فروش کم و عدم بازگشت سرمایه موفقیتی کسب نکردم و مجبور شدم این حرفه را رها کنم و شانس خودم را در دومین حوزه کاری یعنی فروش آکواریوم بیازمایم که این کار که هم به دلیل تجربه کمی که داشتم به ثمر ننشست، البته ناامید نشدم و سعی کردم کسب و کار را از مسیر دیگری تجربه کنم، از این رو  به توصیه پدرم روی درس و تحصیل تمرکز کردم و کار را از صفر آغاز کردم و شاگردی و کسب تجربه برنامه زندگی من شد، به همین دلیل شاگردی دریک کارگاه تولید پوشاک در کنار تحصیل را ادامه دادم و این گام نخست من برای کسب موفقیتهای بعدی در صنعت پوشاک بود. در واقع این فضای متنوع و هیجان انگیز صنعت پوشاک باعث شد در مسیری قرار بگیرم که از ابتدابه دنبال آن بودم و آرزوی دیرینه من را به عنوان یک کارآفرین برآورده کند.

چه عواملی باعث شد ما حس کنید در صنعت پوشاک موفق می شوید؟

تولید و تجربه بازاریابی و فروش محصولات از سال 1361این  اطمینان خاطر را در من به وجود آورد که قدم های بعدی را محکم تر بردارم، از این رو در خیابان جمهوری تهران به عنوان قلب پوشاک کشور نخستین کارگاه تولیدی خود را دایر کردم و مطمئن بودم که به زودی در ایران نام این برند بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. بنابراین پس از اینکه من ساخت بنای کارخانه و تجهیز آن با فناوری های پیشرفته انجام شد برند خود در کشور آلمان به ثبت رسید و در همان زمان دو دفتر در ترکیه و آلمان راه اندازی کردیم و پس از ان آلمانی ها  کارخانه هپی لند را بازدید کردند و محصولات تولیدی تحت لیسانس برند rooh قرار گرفت و این برند راه اندازی شد. پس از آن فروشگاه های زنجیره ای خود را با نام تجاری هپی لند در تمام کشور تاسیس و شعب فروشگاهی خود را به 60 شعبه مختلف در شهرهای مختلف راه اندازی کردیم تا فعالیت این برند در کشورهای دیگر تسهیل و تسریع شود. بعد از ثبت برند تولیدی ROOH و فروشگاهی HAPPY LAND مدیران و کارکنان مجموعه تحت آموزش  اساتید داخلی و خارجی قرار گرفتند تا در ابتدا نیروی انسانی ارتقا یابد و در نمایشگاه های مهم ملی و بین المللی نیز شرکت  کردیم تا برند هپی لند به مخاطبان را معرفی کنیم، از این رو گواهی اکوتکس 100 اروپا را به عنوان یکی از موفقیت های مهم اخذ کردیم و  گام موثری در  بهبود کیفیت تولیدات بود در واقع این اقدام یکی از رمزهای موفقیت هپی لند  بود. این دستاوردها برای یک کارآفرین، آغاز راهی است،زیرا زمینه های افزایش تولید همچنان وجود دارد.

در هپی لند تولید خود را با چه محصولاتی آغاز کردید؟

در هپی لند  کار خود را با تولید پوشاک خردسال آغاز کردیم، اما در حال حاضر  تولیدپوشاک بزرگسال، اکسسوری، کیف و کفش را به سبد تولید اضافه کرده ایم و نیروی انسانی تلاش می کند  تا این مجموعه در عرصه تولید و صادرات همچنان پویا بماند.

آیا تولید در منطقه آزاد انزلی هپی لند با برنامه بود یا کاملا به صورت اتفاقی انجام شد؟ 

در واقع خرید کارخانه نیمه ساخته در منطقه آزاد انزلی این فرصت را به من داد تا فعالیت خود را در این منطقه  توسعه دهیم و از ظرفیت بالای انزلی مانند معافیت مالیاتی، نیروی کار جوان و زیرساخت صادراتی برای بهبود تولید و صادرات یک برند ایرانی در بازارهای منطقه استفاده کنم. در واقع فعالیت در مناطق آزاد تجاری ایران از گذشته دوست داشتم، از این رو مطالعاتی انجام دادیم و منطقه آزاد انزلی را برای تولید انتخاب کردم و این کمک کرد تا با استفاده از مزیت ها و زیرساخت های این منطقه صادرات محصولات را بهبود ببخشیم. در  کنار این اقدامات در بخش تولید از تیم های استارتاپ دانشگاها استفاده کردیم، به عبارت دیگر  یک مرکز دانش بنیان تاسیس شد و هرچند در این زمینه حمایتی به مجموعه هپی لند نشد، اما  کمک کرد تولیدات مجموعه هپی بهبود پیدا کند. در مجموع تا امروز 1500 نفر به طور مستقیم و 10000 نفر به طور غیرمستقیم در مجموعه کارخانجات هپی لند و فروشگاه های زنجیره ای آن شاغل شده اند که برای رسیدن به اشتغالزایی 1500 میلیارد ریال سرمایه گذاری در طرح های تولیدی شده است.

چقدر مزیت های اقتصادی به راه اندازه کسب و کارهای جدید کمک می کند؟

در حال حاضر بزرگترین مزیت مناطق آزاد تجاریو صنعتی، معافیت مالیاتی برای بخش صنعت و تجارت است. البته به ازگی بحث هایی برای حذف این مزیت در کشور به وجود آمده اما باید توجه داشت حذف معافیت مالیاتی، روی سرمایه گذاری ها به شدت تاثیر منفی خواهد داشت و تولیدکنندگان بخش قابل توجهی از توان رقابتی و تولیدی خود را از دست می دهند که به تبع آن مصرف کننده نهایی نیز آسیب می بیند، زیرا بازار در شرایط کنونی که حدودیت واردات داریم خالی از کالای ایرانی می شود یا مجبور می شود کالای ایرانی با قیمت بالا تهیه کند. البته نباید به آسیب ناشی از کاهش صادرات نیز بی توجه بود.

چقدر منطقه آزاد به توسعه تولید و صادرات برند هپی لند کمک کرده است؟  

در زمان تحریم ها، بزرگترین مزیتی که برای ما ایجاد شده و توانستیم به نفع برند هپی لند از آن استفاده کنیم، در اختیار گرفتن سهمی از بازار داخلی و جلب نظر مخاطبان تولیدات خارجی باعث شد تا تقاضای بازار به نفع تولیدات افزایش پیدا کند. بنابراین توانسته ایم موفقیت هایی را برای ایجاد محصولات با کیفیت ایرانی و جایگزینی آن با محصولات مشابه خارجی بدست آوریم و این می تواند الگویی باشد تا مسئولان و دست اندر کاران تولید نیرنیدر در کشور  بتوانند با ارائه طرح های توسعه ای مناسب نیاز بازار را در اسرع زمان و با اجرای مناسب محقق کنند. این دستاورد در نتیجه فعالیتی یکدفعه نبوده بلکه از سال 1364 نخستین  تجربه صادرات خود را به کشور بلغارستان تجربه کرده بودم و همین تجربه موفقیت آمیز راه بصادرات به دیگرکشورهای اروپایی را هموار کرد و در این مسیر یکی از برادرانم که ساکن کشور آلمان نقش موثری داشت، زیرا او به برخی امور شرکت رسیدگی می کرد پس از آن از او خواستم به ایران برگردد و تجربه اش از زندگی در یک کشور اروپایی را در اختیار شرکت قرار دهد، از این رو طراحی محصولات را برای مبنای استاندارد صادرات به کشورهای اروپایی آغاز کردیم تا براساس سلیقه خریدار اروپایی محصول تولید شود، پیوستن او به تیم تولید کمک کرد تا توان مجموعه را روی توسعه مراکز تولیدی متمرکز کنم و شروع به قرارداد بستن با با کارگاه های تولیدی کوچک کردیم.

چه رویکردی کمک کرد تا به تولیدی با استانداردهای اروپایی دست پیدا کنید؟

حرکت به سمت استانداردهای اروپایی با انگیزه تولید محصولی با کیفیت بهتر و همچنین استفاده از فناوری و روش های جدیدی تولید باعث شد تا از ولیدات صنعتی خارجی همچون ترکیه، چین و برخی کشورهای اروپایی استفاده کنم، زیرا این کشورها در زمینه تولید پوشاک  شناخته شده بودند. البته هدف از  سفر به این کشورها تحقیق و تفحص در زمینه صنعت تولید پوشاک بود و اینکه  چطور این کشورها توانسته بودند موفقیت های چشمگیری در زمینه پوشاک بدست بیاورن و ازآنجایی که هدف من هم این بود که قصد  راه پیشرفت و تکامل در صنعت پوشاک را بپیمایم و ایران را به عنوان یکی از تولیدکننده های مطرح تولید پوشاک در سطح جهان معرفی کنم فعالیت بین المالمللی خود را تقویت کردم و حضور در منطقه آزاد انزلی نیز راه را برای دستیابی به این هدف تسهیل کرد، به طوری که بازار صادرات هپی لند در زمانی کوتاه به 40 کشور منطقه ای و جهانی توسعه پیدا کرد.

چه اقدامی باعث شد سال های متوالی به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شوید؟

تلاش های چندین ساله و تجربه من در زمینه تولید و عرضه محصولات با کیفیت باعث شد تا پنج سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استان و سه سال متوالی صادرکننده نمونه کشوری شوم. امروز نیز نگاه من این است که اب وجود تحریم ها امکان کسب موفقیت در بخش صادرات وجود دارد و توافق اتحادیه اوراسیا نیز می تواند فرصتی  برای افزایش صادرات ما به کشورهای باشد که با این اتحادیه همکاری می کنند، شود.حال  در صورتی که بستر صادرات به آن کشورها ایجاد شود بدون شک صادرات و سپس تولید برندهای ایرانی افزایش خواهد یافت و از منظر منطقه آزاد انزلی نیز به اشتغال بیشتر در استان گیلان کمک خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه