English

در نشست وزیر نیرو با فعالان اقتصاد؛

وزیر نیرو از بهره برداری گسترده صنعت آب و برق خبر داد/بخش خصوصی گلایه کرد

وزیر نیرو در نشست با فعالان بخش خصوصی در صنعت آب به گلایه های بخش خصوصی از موانع بانکی تا اجرایی نشدن برخی بخشنامه ها گوش داد و در پایان اردکانیان بهره برداری گسترده از پروژه های آب و نیرو را در شش ماهه دوم سال 98 خبر داد.

وزیر نیرو از بهره برداری گسترده صنعت آب و برق خبر داد/بخش خصوصی گلایه کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر نیرو در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت آب در نشست خبری با فعالان بخش خصوصی صنعت آب و آب و فاضلاب شرکت کرد و در این جلسه فعالان بخش خصوصی نسبت به دستورالعمل های ضد و نقیض گلایه کردند و اینکه قطعات و تجهیزات آن ها در نتیجه ناتوانی بانک ها برای انجام مبادلات ارزی دپو مانده است. از طرف دیگر کاهش اعتبارات عمرانی روی فعالیت های آنها تاثیر منفی گذاشته است.

وزیر نیرو در جمع بندی این نشست با اشاره به اینکه امسال با وجود مضیقه ها تعداد شرکت های داخلی و خارجی افزایش یافته است، گفت: این فرصتی برای تبادلات اطلاعات و آگاهی از نیازمندی ها این صنعت است.

رضا اردکانیان با بیان اینکه طرح های آب و فاضلاب علاوه بر اینکه نقش مهمی در رفاه مردم و توسعه کشور دارد، افزود: انشالله در شش ماهه دوم 98 حاصل تلاش همه با آغاز مراسم بهره برداری از طرح های آب و انرژی کشور نمایان می شود که در کمپین الف ب ایران هر هفته طرح های تامین آب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب و تاسیسات مربوط به برق به بهره برداری خواهد رسید.

*عدم اجرای بخشنامه ها

بهرام فیاضی دبیر انجمن صنفی شرکت های صنعت و آب و فاضلاب در این نشست با اشاره به اینکه بخشنامه ای مربوط به بخش آبفا نگرشی مثبت است، اما نگرانی ما این است که این بخشنامه توسط دستگاه های مربوطه اجرا نشود، اظهار کرد: وزیر نیرو باید کمیته ای را برای نظارت بر اجرای بخشنامه بخش ابفا نظارت شود، هرچند به طور کامل منافع بخش خصوصی لحاظ نشده است.

فیاضی با بیان اینکه دولت هنوز چاره جویی برای رفع مشکل پروژه های نیمه تمام ندارد، تصریح کرد: دولت باید پروژه ها را اولویت بندی و آسیب شناسی کند تا اجرای این پروژه ها تسهیل شود.

*ساخت 97 درصد تجهیزات در داخل

جانباز مدیرعامل شرکت آبفای کشور در این نشست با اشاره به اینکه در بخش پیمانکاری، سازندگان و...اعتماد بنفس کامل به وجود آمده است، گفت: امروز نزدیک به 97 درصد تجهیزات و قطعات مربوط به صنعت آب و فاضلاب در داخل تامین می شود، هرچند امروز مشکلاتی در زمینه جایگزین کردن وندور لیست قطعات برای جایگزین کردن قطعات ایرانی با خارجی وجود دارد در حالی که این لیست توسط بخش خصوصی تایید شده است. بنابراین به دنبال این هستیم که از تشکل های بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم. در بخش سرمایه گذاری نیز تعرفه پایین اشتیاق لازم را ایجاد نمی کند. بنابراین دولت باید در برخی مناطق که از آب شیرین کن استفاده می کنند باید مایه التفات با تعریف یک سازوکاری پرداخت شود. با این حال به دنبال پرداخت مطالبات سال گذشته بخش خصوصی هستیم.

احمد علی کیخا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این نشست با اشاره به اینکه وزارت نیرو در بخش صنعت آب خوب عمل کرده است، گفت: در دهه های گذشته پروژه های بخش آب بیشتر علمی بوده، این در حالی است که در بخش های دیگر این اتفاق نیفتاده است که دلیل این عمر هم همکاری با بخش خصوصی بوده است.

او با بیان اینکه چون بخش کشاورزی با هزینه کم آب را در اختیار می گیرد خود را ملزم به ایجاد بهره وری در مصرف آب نمی کند، اظهار کرد: همین تعرفه پایین باعث می شود که برخی از این پروژه های آب صرفه اقتصادی نداشته باشند.

*افزایش قیمت تجهیزات

 محمد حاجی رسولی ها مدعامل شرکت مدیریت منابع آب در ادامه با اشاره به اینکه در پروژه ها بیش از 99 درصد از نظر هزینه ای از تجهیزات داخلی استفاده می کنیم، گفت: در حال حاضر سعی شده در فهرست بها سال 98 نسبت به سال 97 بین 60 درصد تا 180 درصد افزایش قیمت داشته ایم.

او با بیان اینکه باید نگاه یکسانی از نظر پرداخت ها بین مشاوران و پیمانکاران وجود داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر مشاوران همیشه منتظر می مانند تا در صورتی که پولی بیاید پرداخت ها به آنها انجام شود که این مسئله آنها را مستهلک می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه