English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر

روستای گردشگری کندلوس آرمیده به دامان البرز مرکزی که تاریخ عظیمی را در سینه دارد و در زمان اقامت شما با موزه، رستوران، پارک، کافی شاپ، سوپرمارکت و اقامتگاه‌های متفاوت VIP لحظات فراموش نشدنی برای شما به همراه خواهد آورد.

مناطق گردشگری مازندران/ کندلوس میعادگاه عاشقان طبیعت و تاریخ +تصاویر
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، کندلوس نام روستایی بسیار زیبا و ییلاقی در استان مازندران است که با آب‌وهوای خوش و طبیعت خارق‌العاده خود، سالانه هزاران نفر از مردم را راهی شمال کشور می‌کند.

این روستا که نخستین روستای هدف برتر گردشگری استان مازندران و یکی از یازده روستای برتر گردشگری کشور محسوب می شود، در دامنه رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده و با قدمت چندهزار ساله خود، یکی از مهم‌ترین روستاهای کشور نیز محسوب می‌شود. به بیان دیگر، در این دهکده به راحتی می‌توان رد پای تمدن قبل از میلاد مسیح، تمدن ایران پیش از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را پیدا کرد.

گردشگری کندلوس

روستای گردشگری کندلوس ۷۵ کیلومتر با نوشهر فاصله دارد و جزء بخش کجور محسوب می‌شود. برای رفتن به کندلوس از تهران، ابتدا باید خود را به جاده کرج به چالوس و ۲۵ کیلومتری این شهر برسانید؛ سپس از دوراهی «دوآب» به سمت کجور حرکت کنید. در ادامه این مسیر به پل رودخانه چالوس می‌رسید و وارد جاده‌ای آسفالته می‌شوید. پس از آن علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای طول مسیر، تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به این روستای سرسبز و سحرآمیز کندلوس برسید.

روستای کندلوس؛ که امروز روستایی است به پهنای یک شهر و با هویتی به درازای تاریخ و با جلوه‌های حیرت انگیز از طبیعت که  گردشگران را به دیدار بافت تاریخی روستاها و معماری آن، به جنگلهای برگ پهن باستانی، چشمه های جوشان، کوه‌های فاخر و سربلند و آداب و رسوم و باورهای مردم تاریخی این دیار دعوت می‌کند.

 

موزه مردم شناسی کندلوس، نخستین و تنها موزه روستایی در جهان

موزه کندلوس که نخستین و تنها موزه روستایی در جهان می باشد رویای کودکی روستایی است که یکباره دست از بازی‌های کودکانه بر می دارد و آواره دشت و کوه و صحرا می‌شود تا در روستاهای کجور مازندران خانه به خانه به دنبال اشیاء فرهنگی و تاریخی آن دیار باشد. او با معاوضه قند وچای و سیگار، قباله‌ها، اسناد، سکه، سفال جمع‌آوری کرده و آنها را از دید خانواده پنهان می‌داشت.

گردشگری کندلوس

او که امروز دکتر علی اصغر جهانگیری استاد دانشگاه و بنیانگذار مجموعه‌های گوناگون نظیر شرکت هگزان، کندلوس، موسسه فرهنگی جهانگیری و تعداد دیگری از مجموعه ها می‌باشد در رشته حفاری چاه نفت از آمریکا دارای درجه مهندسی و از دانشگاه وین (اطریش) دارای درجه فوق لیسانس پلیمر از پلی تکنیک تهران فوق لیسانس نساجی و از دانشگاه لندن دارای درجه دکترای جامعه شناسی است.

دکتر جهانگیری که امروز کارآفرین نمونه کشور به شمار می‌آید و تجارب گوناگون خود را در اختیار جوانان کشور قرار می‌دهد در روستای زادگاه خود علاوه بر اجرای طرح‌های متعدد عمرانی و تولیدی مبادرت به احداث موزه کندلوس کرد و همه آن اشیاء جمع آوری شده را که تا امروز هم جمع‌آوری آن ادامه دارد در آن جای داده تا منطقه کجور مازندران را از محرومیت، فراموشی و فقر رهایی بخشد.

گردشگری کندلوس

این موزه در سال ۹۸ بالغ بر دویست هزار گردشگر ایرانی و خارجی را میزبانی کرده است و همچنین موجب شهرت و معروف شدن کندلوس در سطح کشور و در سطح بین المللی گردیده است.

 

مهمانسرای کندلوس

در کنار موزه، مهمانسرای کندلوس قرار دارد که محیطی مناسب را برای اقامت چند روزه بازدید کنندگان فراهم کرده است.

گردشگری کندلوس

رستوران وشکو voshko با برخورداری از مواهب طبیعت رستوران کندلوس تنها رستوران در ایران است که لیست نوشیدنی و غذاهای آن کاملاً متفاوت است.

گزنه، بولاغ اوتی، زرشک کوهی، نوشابه ملیس و انواع چای‌های گیاهی معطر بخشی از خدمات رستوران کندلوس است.

رستوران کندلوس گیاهان ارزشمند و مفید را به سفره شما می‌آورد.

 

تریا آبشار

در کنار بنای موزه کندلوس، چشم‌‌انداز دل انگیزی را در کنار تریا آبشار موزه می‌توانید به تماشا بنشینید.

چای آلبالو، قلیان و تنقلات مختلف ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند.

 

بافت با ارزش کندلوس

قدم زدن در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده روستا و تماشای خانه‌های قدیمی و کاه‌گلی روستا در سفر به کندلوس، از تفریحات اصلی گردشگران محسوب می‌شود. به علاوه، ترکیب بافت قدیمی و محیط سرسبز، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را خلق می‌کنند که حقیقتاً در کمتر جایی می‌توان آن را مشاهده کرد.

گردشگری کندلوس

البته زیبایی‌های روستای کندلوس به آب‌وهوای بسیار خوب و خانه‌های قدیمی محدود نیست؛ در این روستای ییلاقی، دیدنی‌های متعددی در انتظار گردشگران است.

امام‌زاده فضل و فاضل از اماکن متبرکه و محبوب در میان مردم روستاست. این آرامگاه، برجی آجری و چهارضلعی با ایوانی چوبی دارد و در بخش شرقی روستا واقع شده است. در بخش داخلی نیز کتبیه‌ای همراه با آیات قرآن وجود دارد که بی‌شک برای گردشگران جذاب خواهد بود.

 

فروشگاه صنایع دستی کندلوس

کار و پیشه اهالی این دهکده، از قدیم، تهیه و تولید چوب و زغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده‌اند. از صنایع دستی این دهکده، می توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چهارخانه دستباف) بافتن جوراب اشاره کرد.

گردشگری کندلوس

 کافی شاپ آسیابان

میزهای این کافی شاپ سنگ آسیاب هایی است که قرن‌ها گندم روستا را به آرد تبدیل می کردند.

از شما دعوت می‌شود برای نوشیدنی آب میوه، چای و قهوه و کیک و شیرینی و تزئینات فضای داخل کافی شاپ لحظاتی را در این کافی شاپ بگذرانید.      

                              

انتشارات موزه کندلوس

این مجموعه در زمینه اشاعه و گسترش فرهنگ ایران زمین سالیان درازی است که به چاپ و نشر کتب گوناگون، فیلم، سی دی و وسایل آموزشی گوناگون مشغول می‌باشد و در این راستا توانسته است جایگاهی در خور در فرهنگ ایران برای خود بیابد.

 

آداب و رسوم قدیمی و سنتی استقبال از بهار و نوروز در کندلوس

یکی از نکات جالب در مورد کندلوس، آداب و رسوم قدیمی مردم روستا در زمان‌های مختلف سال است. مراسم تحویل سال نو در کندلوس، همواره با آداب و رسومی ویژه همراه است؛ از جمله «مج» به معنی خوش‌قدم که در آستانه سال جدید برگزار می‌شود.

گردشگری کندلوس

مراسم تحویل سال نو

طی این مراسم که از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم روستا نیز برخوردار است، ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده انتخاب شده و با نام هر یک از آنها، با قرآن مجید استخاره می‌گیرند؛ سپس نام هر کسی که خوب آمد، به عنوان سال مج انتخاب می‌شود. وظیفه سال مج این است که هنگام تحویل سال جدید، با یک سینی که در آن قرآن مجید، شیرینی، سبزه و ظرفی پر از آب قرار گرفته، وارد خانه شود و با ریختن آب در گوشه‌های اتاق، سالی پربرکت را برای خانواده خود به همراه داشته است.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق گردشگری زنجان/ با سفر به زنجان از سومین گنبد بزرگ جهان بازدید کنید +تصاویر

مناطق گردشگری اصفهان/ نصف جهان گردشگری به رنگ لاجوردی +تصاویر

مناطق گردشگری قم / در شهر قم هم زیارت کنید هم سیاحت +تصاویر

مناطق گردشگری همدان/ همدان یا هگمتانه تونلی برای سفر به تاریخ+تصاویر

مناطق گردشگری شیراز / از شهر راز چه می دانید؟

مناطق گردشگری تهران با روستاهای سرسبز  +تصاویر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه