English

آیت‌الله اراکی بیان کرد؛

وظیفه طلاب التیام‌بخشی به دردهای زلزله‌زدگان است

عضو مجلس خبرگان رهبری تواضع علما در خدمت‌رسانی به مردم و در کنار مردم قرار گرفتن را مهم‌ترین رسالت علما و فضلای حوزه دانست و گفت: طلاب به‌عنوان منادیان دین خدا باید تا تمام تلاش خود را در مسیر التیام بخشی به دردهای زلزله‌زدگان به کار گیرند.

وظیفه طلاب التیام‌بخشی به دردهای زلزله‌زدگان است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله محسن اراکی در گردهمایی طلاب و فضلای میانه که در قم برگزار شد، ضمن اشاره به فضل طلاب و روحانیون میانه، به ویژگی‌های معنی بعث در آیات و روایات اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: بعث، ارسال نبی به‌سوی مردم است؛ ما معتقدیم که نبی گرامی اسلام از ابتدای خلق نبی بودند.

وی در ادامه بعثت را به‌سوی مردم فرستاده شدن و برای مردم مأموریت یافتن دانست و با بیان این‌که از آیات قران کریم این معنا روشن است که بعث، بعث برای اقامه جامعه عدل الهی است، خاطرنشان ساخت: بعثت پیامبران؛ تبیین و نهادینه‌سازی دین به‌عنوان قانون اداره جامعه برای مردم است.

دین قانون اداره جامعه است

اراکی با بیان این‌که دین قانونی است که جامعه را اداره می‌کند و انبیا با برنامه‌ای منسجم برای ایجاد نظم عادلانه مبعوث شده‌اند، اظهار داشت: نظم در مبانی الهی، تنها به معنای اداره جامعه نیست؛ بلکه نظم مراد آیات و روایات، برقراری عدل به‌عنوان پیشران تعالی جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر این‌که بعثت مراد آیات «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ» آموزش توأم با اجرای قوانین الهی است، خاطرنشان ساخت: برقراری حکومت کار انبیای الهی است که در چارچوب حاکمیت الهی بازتعریف می‌گردد.

اراکی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم با بیان به این‌که همه آنچه مأموریت‌های انبیاست، در دایره اقامه حکومت عدل شکل می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال هم می‌آفریند و هم فرمانروای جهان خلقت است و رسول فرستاده حاکم برای تجلی حکومت عدل الهی بر روی زمین است.

وی بابیان این‌که مأموریت رسولان با رحلت ایشان پایان نمی‌پذیرد، شرط ایمان را نخستین شرط حکمران جامعه دینی توصیف کرد و ابراز داشت: حاکم تنها در کلیات مرجعیت ندارد؛ بلکه مرجعیت در امور عملی و میدانی نیز باید وجود داشته باشد؛ حاکم باید کسی باشد که در جزئیات امور به او رجوع گردد؛ به‌گونه‌ای که رجوع به او، رجوع به رسول اکرم (ص) باشد؛ بعد از رسول‌الله(ص) کسی از سوی خدا انتخاب می‌شود، حکمش حکم رسول‌الله است.

این استاد سطوح عالی حوزه بعث رسول را برای اعمال حاکمیت الهی بر روی زمین دانست و بشر را نخستین نافع این رویه ذکر کرد و اظهار داشت: با تبعیت از رسول، خیر و دنیا و آخرت نصیب آدمیان می‌گردد؛ رسول نعمتی است که ذات اقدس الهی بر آن منت نهاده است.

اراکی به تفاوت‌های نعمت عام و تام الهی اشاره کرد و با بیان این‌که اگر نعمت تام نصیب کسی گردد، تمام خیر و خوبی‌های جهان نصیبش خواهد شد، خاطرنشان ساخت: بزرگداشت روز غدیر به‌عنوان اعلام عمومی ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) شناخته می‌شود، مردم در این روز ولایت امام علی (ع) را پذیرفته با آن بیعت نمودند.

وی با بیان این‌که درآیات الهی بعد از بحث امامت، مسئله فرمانروایی مطرح می‌گردد، تصریح کرد: اذن فرمان از سوی خداوند متعال بالاترین مقام برای یک انسان است؛ حاکمیت بالاترین مقامی است که به یک انسان اعطا می‌شود؛ لذا بعث والاترین نعمت تام الهی است.

این استاد حوزه ضمن اشاره به روایت «اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ»، بابیان این‌که علما باید در حد و اندازه و ظرفیتشان در مسیر عمل به رسالت‌های انبیای الهی قدم بردارند، یادآور شد: آماده‌سازی مردم برای حاکمیت الهی و تجلی فرمان‌برداری، ازجمله وظایفی است که باید ناظر به ظرفیت و بعد پذیرشی امت اسلامی دنبال گردد.

وی نماز را تجلی فرمان‌بری ذات اقدس الهی دانست و با بیان این‌که هر الله‌اکبری که در نماز می‌گوییم، تأکیدی بر فرمانروایی خداوند متعال است، اظهار داشت: نماز نازل‌ترین آموزش عمل به‌فرمان الهی در تمام فرازهای سبک زندگی مؤمنانه است. « إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، (آیه ۴۵ سوره عنکبوت).

اراکی بابیان این‌که درگذشته‌ای نه‌چندان دور، مسیر حرکت علما از خانه تا مسجد و از خانه تا محل درس همواره در معرض دید عموم مردم قرار داشت، یادآور شد: بسیاری از مردم از رفتار عالم، فقه می‌آموختند؛ عمل و رفتار عالم در تجلی اخلاق اسلامی مردم را تحت تأثیر اخلاق علما قرار می‌دهد و ایشان را آرام‌آرام به مسیر عمل به واجبات دینی رهنمون می‌سازد.

رفتار و گفتار طلاب باید متناسب با جایگاه مدافعان حریم دین باشد

وی تواضع علما در خدمت‌رسانی به مردم و در کنار مردم قرار گرفتن را مهم‌ترین رسالت علما و فضلای حوزه دانست و اظهار داشت: رفتار و گفتار طلاب و روحانیون، باید متناسب با شخصیت و جایگاه مدافعان حریم دین باشد؛ چراکه تمام فرازهای دنیا، محضر عمل به رسالت‌های دینی است.

نماینده مردم مرکزی در مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن اشاره به روایتی از امام صادق (ع) بر اهمیت یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه تأکید کرد و یادآور شد: بر همه ما طلاب به‌عنوان منادیان دین خدا در جامعه واجب است تا تمام تلاش خود را در مسیر التیام بخشی به دردهای زلزله‌زدگان به‌کارگیریم و همیاری اسلامی به وسعت جهان را به رخ عالم بکشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه