English

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی:

ثبت جهانی آثار نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:ارتباط مستقیمی در ثبت جهانی آثار و جذب گردشگر وجود دارد. هر قدر بتوانیم آثار بیشتری را ثبت کنیم در توسعه گردشگری و رونق کسب و کارها هم موفق‌تر خواهیم بود.

ثبت جهانی آثار نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، علی دارابی در مراسم رونمایی از الواح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران، منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات و راه‌ آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران در محل مجموعه جهانی کاخ گلستان گفت: از توفیق‌های ما این است که در مراسمی که برگزار می‌کنیم استادان بزرگی مثل استاد حسن سمسار مورخ حضور دارند. در پنجمین روز از هفته میراث‌فرهنگی هستیم و امیدوارم با برنامه‌هایی که در هفته میراث‌فرهنگی داشتیم؛ توانسته باشیم گامی برای ارتقای فرهنگ میراثی برداریم.

وی اظهار داشت: ایران با تاریخچه غنی فرهنگی دارای ظرفیت‌های فراوانی است و امیدوارم شاهد ثبت هرچه بیشتر آثار فرهنگی تاریخی باشیم. با تلاش‌های انجام شده تا امروز موفق به ثبت 26 اثر ملموس و 17 عنصر میراث ناملموس شده ایم و در رتبه نهم یونسکو در ثبت جهانی آثار قرار داریم. ظرفیت‌های ما بیشتر از این است و از یونسکو درخواست کردیم که این فرصت فراهم شود تا آثار بیشتری در یونسکو ثبت جهانی شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی به سایر پرونده‌های میراث ناملموس ایران نیز اشاره کرد و افزود: به‌عنوان مثال ورزشی مانند چوگان بسیار اهمیت دارد. حتی رهبر انقلاب نیز تاکید دارند که این ورزش متعلق به ایران‌است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

دارابی در ادامه به الواحی که در مراسم رونمایی شد اشاره کرد و گفت: این الواح بیانگر جایگاه و منزلت ایرانیان در مقیاس جهانی در حوزه‌های مختلف است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم نهضتی با موضوع معرفی و صیانت از آثار تاریخی خصوصا آثار ثبت جهانی راه اندازی شود. البته در قرن جدید رسانه‌ها نقش مهمی در معرفی آثار تاریخی دارند.

وی اظهار داشت: خوشنویسی که جایگاه ویژه ای در سپهر هنرهای سنتی ایران دارد و هورامان/ اورامانات نیز تابلویی از اراده ایرانیان برای تسخیر طبیعت است و راه آهن نیز تلاش ایرانیان برای صنعتی شدن را روایت می‌کند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیمی در ثبت جهانی آثار و جذب گردشگر وجود دارد. هر قدر بتوانیم آثار بیشتری را ثبت کنیم در توسعه گردشگری و رونق کسب و کارها هم موفق‌تر خواهیم بود البته این مهم به تنهایی از عهده این وزارتخانه بر نمی‌آید و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم نهضتی با موضوع معرفی و صیانت از آثار تاریخی خصوصا آثار ثبت جهانی داشته باشیم. البته در قرن جدید رسانه‌ها نقش مهمی در معرفی آثار تاریخی دارند.

دارابی گفت: میراث‌فرهنگی شناسنامه و هویت ما به شمار می‌رود و از نمایندگان مجلس که در قانون بودجه امسال توجه ویژه‌ای به بودجه و اعتبارات این حوزه داشته‌اند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه