English

علی‌اصغر شالبافیان؛

توسعه گردشگری استان همدان با رویدادمحوری سرعت می‌گیرد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی با تاکید بر برگزاری رویدادهای مختلف در راستای توسعه گردشگری استان همدان، گفت: گردشگری در سند آمایش استان در اولویت قرار گیرد.

توسعه گردشگری استان همدان با رویدادمحوری سرعت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری موج همدان، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی پنج‌شنبه چهارم فروردین ماه با حضور در جمع فعالان حوزه گردشگری استان همدان پس از شنیدن دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات حاضرین، گفت: تا هم‌افزایی فعالین حوزه گردشگری با دستگاه ذی‌ربط انجام نشود؛ نمی توان به گردشگری به عنوان صنعت پیشران نگاه کنیم.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی حاضران گفت: بسیاری از موضوعات زمانی حل می‌شود که گردشگری در سطح کلان کشور در اولویت قرار گیرد. برای دستیابی به این مهم نیاز است جای خود را تصمیم سازی‌ها باز کنیم.  نیاز است جایگاه گردشگری در نظام اجرایی تبیین شود و گره‌گشایی و تاثیرگذاری آن در دولت نشان داده  شود.

وی تاکید کرد: افراد ذی‌مدخل این حوزه باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند. ستاد سفر تریبونی است که در آن  گردشگری می‌تواند خودنمایی کند. علاوه بر اهمیت خاص ستاد خدمات سفر می توان به عنوان ابزار تبیین جایگاه گردشگری از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به نقش نمایشگاه گردشگری در نمایان کردن اهمیت این حوزه،  گفت: نمایشگاه گردشگری با حضور 120 نماینده مجلس شورای اسلامی، وزرای مختلف و افراد ذی‌نفوذِ دستگاه قضایی، تاثیر خود را در حوزه تصمیم سازی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت بین دستگاهی باید به خوبی استفاده کرد. جاهایی که باید باشیم، جای خود را باز کنیم. مثلا در ستاد کرونا جای گردشگری خالی بود در حالی که در این ستاد تصمیم‌های تاثیرگذار بر گردشگری اخذ می‌شد.

گردشگری در سند آمایش استان در اولویت باشد

شالبافیان با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی در بخش داخلی گردشگری، گفت: حوزه گردشگری در سند آمایش سرزمینی که بسیار سند مهمی است باید در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که سند آمایش استان همدان بر گردشگری تاکید کند. جایگاه گردشگری در کشور کم دیده شده که باید این جایگاه به خوبی دیده شود و در خصوص آن آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

شالبافیان با دست و پاگیر خواندن برخی از قوانین و بخشنامه‌ها، گفت: آزمون وسع اداره کار، رفاه و تامین در مبحث بیمه تامین اجتماعی در صنایع دستی از سوی اداره کار قرار داده شد که فرد فعال صنایع دستی باید برای بیمه شدن آزمون وسع را بگذراند، ما مخالفت خود را با چنین قوانینی را اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه آگاهی و سواد تخصصی به تبیین جایگاه گردشگری کمک می‌کند، بیان کرد: برنامه‌هایی برای آموزش در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است تا لازمه اخذ مجوز گذراندن آموزش‌های کاربردی گردشگری باشد تا تاثیر و مفید بودن آموزش‌ها نیز ملموس باشد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: بازنگری قوانین و مقررات لازمه تحول در حوزه گردشگری است. با گذشت سی سال از تصویب قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی، این قانون نیاز به اصلاح دارد با اصلاح این قانون به بخشی از انتظارات ما در این حوزه پاسخ داده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید با مقوا به دست‌های همدان برخورد قاطعانه صورت گیرد، گفت: استان همدان با توجه به نزدیکی به تهران ظرفیت خوبی در حوزه بازار گردشگری دارد. رایزنی‌هایی در راستای همکاری با شهرداری تهران در راستای تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای حضور گردشگران در استان همدان با هدف ترویج ایرانگردی انجام خواهد شد.

شالبافیان افزود: صدا و سیمای مراکز استان‌ها مکلف شدند تا تبلیغات گردشگری سایر استان‌ها را در تعامل با هم پخش کنند. تهران، اصفهان  و سایر استان‌هایی که امکان آمدن حجم قابل توجه مسافران را دارند برای انجام تعاملات مشترک تبلیغات گردشگری در صدا و سیمای مراکز استان‌ها هدف قرار داده شود و تعاملات داخلی بین استانی  صورت گیرد.

وی افزود: تاسیسات گردشگری به عنوان محلی برای اجرای پویش بهینه‌سازی مصرف گاز در نظر گرفته شد. برای اولین بار به جز کاربری های عمومی یک مجموعه تجاری در طرح بهینه‌سازی در نظر گرفته می‌شود. این موضوع در مناطق سردسیری همچون همدان بسیار کارآمد خواهد بود.

وی با بیان اینکه تسهیلات مربوط به تاسیسات گردشگری می‌تواند مشمول بازسازی هم بشود گفت: بودجه‌های حوزه گردشگری پیش از این با برنامه مناسب توزیع نشده بود. اولویت تسهیلات به هتل‌ها و مهمانپذیرهای موجود اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: سامانه جامع اساتید حوزه گردشگری نیز باید ایجاد شود. اخیرا مجوز مراکز بین‌راهی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی واگذار شده تا مسائل به صورت ویژه و با نگاه گردشگری بررسی شود. پس از نهایی شدن این موضوع مصوبه مقررات‌زدایی در این حوزه باید اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه معرفی، تبلیغات و تولید محتوا در حوزه گردشگری در حکم پرداخت مالیات است افزود: این موضوع اطلاع‌رسانی شود تا با استفاده از این موضوع قانونی می‌توان هزینه‌ها را در حوزه‌های مختلف  به این سمت هدایت کرد.

توسعه گردشگری همدان با رویدادمحوری امکانپذیر است

شالبافیان تاکید کرد: توسعه گردشگری در همدان مبتنی بر رویداد است. تا زمانی که همدان را با استفاده از رویدادهای مختلف معرفی نکنیم به هدف و جایگاه واقعی گردشگری نخواهیم رسید.

وی با اشاره به ظرفیت پیاده‌راه‌های همدان، تاکید کرد: همدان مستعد توسعه گردشگری درون شهری است. هرچقدر رویداد که می‌توانید برای برگزاری در همدان درنظر بگیرید.

شالبافیان در ادامه گفت: امکان گردشگری تجربه‌محور از شعر گرفته تا صنایع‌دستی و کشاورزی در همدان فراهم است. تقویم رویدادها را مشخص کنید. تمام دستگاه‌ها برای برگزاری آن بسیج شوند. اعتبار لازم جذب شود و اختصاص داده شود اینگونه هم زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود و هم گردشگری توسعه می‌یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر