English

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

افزایش تعداد رشته های مسابقات ملی مهارت/نیازمند ایجاد نهضت مهارت آموزی در کشور هستیم

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت که در شهر شگفتی های معماری، شهر یزد برگزار شد، با گرامیداشت هفته بسیج و گرامیداشت یاد و نام شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری این رویداد مهارتی را پیوند بخش خصوصی، تعاون و مهارت دانست و بر استمرار آن تاکید کرد.

افزایش تعداد رشته های مسابقات ملی مهارت/نیازمند ایجاد نهضت مهارت آموزی در کشور هستیم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، علی حسین شهریور معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور معرفی نخبگان مهارتی به جهان، معرفی آنها به بازار کار و انتقال دانش روز از خارج به داخل کشور را از اهداف برگزاری رویدادهای ملی مهارت دانست و از افزایش تعداد رشته های مسابقات ملی مهارت در کشور خبر داد و عنوان کرد: تعداد رشته ها از 11 عنوان به 33 عنوان رشته افزایش یافت.

شهریور در ادامه با تاکید بر آموزش های فنی و حرفه ای، افزود: توسعه پایدار نیازمند توسعه منابع انسانی و کلید توسعه منابع انسانی آموزش است.

وی گفت: در این حوزه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور کلیدی ترین ماموریتش آموزش مهارتی برای ورود جوانان به بازار کار است که در این زمینه دو مأموریت مهم یعنی تدوین استانداردهای آموزشی همچنین سنجش مهارت را بر عهده دارد.

 وی در ادامه گفت: نهضت مهارت آموزی در کشور به دنبال نهضت سوادآموزی یک امر مهم و ضروری است و همان طور که در نهضت سوادآموزی دستاوردهای خوبی داشتیم امروز نیازمند موج مهارت‌آموزی هستیم و تحقق این موج مهارتی در ارتباط دانشگاه، صنعت و صنوف با مهارت آموزی رقم خواهد خورد.

عقب ماندگی دانشگاه از دانش کاربردی

علی حسین شهریور به توسعه سرمایه‌گذاری در آموزش فنی و مهارتی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در آموزش مهارت یک اصل مهم برای تحقق نهضت مهارت آموزی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد از متقاضیان آموزش مهارتی در فنی و حرفه ای کشور مربوط به فارغ التحصیلان آموزش عالی است، عنوان کرد: این موضوع نشان دهنده عقب ماندگی دانشگاه از دانش کاربردی است.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد دنیای کسب و کار از مهارت نشأت می‌گیرد نه مدرک گرایی و مهارت امروز حرف اول را می‌زند به طوری که ۴۴ درصد از آگهی های استخدام پلتفرم های شغلی یا بی توجهی به مدرک تحصیلی ندارند و بیشتر به مهارت محوری تکیه می کنند.

وی در ادامه به مشاغل نوظهور در دنیای اشاره کرد و گفت تا سال ۲۰۲۵ پیش بینی می شود ۸۵ میلیون شغل موجود از بین می‌رود و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود به دنیای فناوری و دیجیتال سرنوشت مشاغل را تغییر خواهد داد.

مهارت محور شدن بازار کار

وی در بیان آمار درصد آگهی های استخدام اظهار کرد: امروز در کشور ۵۵درصد از آگهی های استخدام به مهارت بازاریابی، ۴۷ درصد به توسعه نرم افزار و برنامه نویسی، ۵۹ درصد به دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا و ۱۴ درصد حسابداری و مالی و ۱۲ درصد بدون پیش نیاز مدرک تحصیلی آگهی استخدام می دهند که نشانگر مهارت محور شدن بازار کار کشور است و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ثابت می‌کند دانشگاه با بازار کار فاصله زیادی دارد.

همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور با دانشگاه ها برای ارائه واحدهای عملی

شهریور بیان کرد: بر همین اساس طرح آموزش هیبریدی را به تمام دانشگاه های کشور اعلام کردیم تا در قالب این طرح آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای همکاری با دانشگاه‌ها را در ارائه واحدهای عملی اعلام کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه ها با صندلی خالی مواجه شده‌اند و فارغ التحصیلان از مهارت کافی بی‌بهره هستند، سازمان‌فنی‌ و حرفه ای آمادگی دارد ۱۸ واحد عملی را در دانشگاه‌ها به صورت مهارت محور پیاده سازی کرده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی گواهینامه مهارت و هم مدرک تحصیلی دانشگاهی را باهم دریافت کنند.

شهریور در ادامه به عدم تطابق مهارت با نیاز صنعت و صنوف اشاره کرد و بیان داشت: تاثیرات مخرب این موضوع در اقتصاد خرد و کلان قابل مشاهده است چراکه اگر نیروی کار مهارتی که برای صنعت لازم است در دسترس نباشد باید از افراد کم مهارت استفاده شود و به این ترتیب صنعت با مرور زمان با عدم بهره وری مواجه خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای تاسیس و توسعه مراکز جوارکارگاهی گفت: در استان یزد بخش زیادی از مراکز جوان کارگاهی تعطیل است که باید برای آموزش مهارتی سرمایه‌گذاری شود سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایجاد و توسعه مراکز جوار و میان کارگاهی را حمایت خواهد کرد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مسئولان صنعت و معدن استان یزد، خواست: با توجه به صنعتی بودن استان یزد مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان ایجاد و توسعه مراکز جوار کارگاهی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای انعقاد تفاهم نامه با کارگاه های صنعتی برای برگزاری دوره های آموزشی مهارتی آمادگی خود را اعلام می کند.

یزد می تواند میزبان دائمی این رویداد مهارتی باشد

شهریور سرمایه گذاری و توسعه آموزش فنی و حرفه ای به عنوان یک موضوع مهم تاکید کرد و افزود: کشور نیازمند کارشناسی ارشد و دکتری بدون مهارت نیست، لذا بخش خصوصی، تعاونی، دولت و مجلس باید برای رونق مهارت برنامه ریزی کنند.

وی توسعه مهارت را پایه توسعه پایدار عنوان کرد و گفت استان یزد با سابقه دیرینه در حوزه معماری میزبان نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در دو رشته کاشی کاری و آجر چینی است و در صورت رضایت بخش بودن نتایج، استان یزد می تواند میزبان دائمی این رویداد باشد.

وی اعلام کرد: پانزدهم دی ماه مقدماتی نخبگان مهارتی برگزار می شود و تا اواخر اسفند ادامه خواهد داشت.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: برگزیدگان این رویداد در مهرماه سال ۱۴۰۱ به شانگهای چین جهت شرکت در مسابقات مهارت اعزام می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه