English

پارک یزد، دومین پارک علم و فناوری در کشور است

لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در دیدار با غلامحسین دشتی رئیس شورای اسلامی شهر یزد ضمن تبریک حسن انتخاب مردم، گفت: پارک یزد، دومین پارک علم و فناوری در کشور است که حدود بیست سال پیش با هدف حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تبدیل ایده های خود به محصول و تولید ثروت، راه اندازی شده است.

پارک یزد، دومین پارک علم و فناوری در کشور است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمد مهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در دیدار با غلامحسین دشتی رئیس شورای اسلامی شهر یزد ضمن تبریک حسن انتخاب مردم، با بیان اینکه پارک یزد، دومین پارک علم و فناوری در کشور است که حدود بیست سال پیش با هدف حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تبدیل ایده های خود به محصول و تولید ثروت، راه اندازی شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۳۵۰ شرکت فناور و دانش بنیان در حوزه های آی تی، پزشکی، زیست فناوری، علوم انسانی، هنر، مدیریت، معدن و….در پارک علم و فناوری یزد فعالیت می کنند که گردش مالی سالیانه آن ها حدود 1500 تا 2 هزار میلیارد تومان است.

وی مهمترین مسئله استان یزد را مهاجرت نخبگان دانست و گفت: این مهاجرت علاوه بر نخبگان دانشگاهی در شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در استان نیز مشاهده می شود و همراه با نخبگان مهاجر، تعلقات خاطر و ایده‌ها و افکار ایشان نیز از یزد جداو متوجه سایر نقاط می‌گردد

لطفی با انتقاد از روند توسعه نامناسب صنعتی در استان که موجب تشدید این مهاجرت ها می شود، گفت: رشد و توسعه بی رویه صنایع کاشی و سرامیک و فولاد در استان, علاوه بر مصرف بالای انرژی های آب و گاز، موجب نیاز به کارگران ساده شده و این مساله مهاجرت نخبگان را تسریع می بخشد.

وی با بیان اینکه اگر از جنبه های مختلف شرایط تحکیم حضور و یا بازگشت حداقل 30 درصد از این نخبگان، در استان فراهم شود، توسعه قابل توجهی ایجاد می شود، گفت: از شورای شهر و شهردار جدید می خواهیم که این مسئله را در اولویت کارهای خود قرار بدهند.

لطفی افزود: در تمام دنیا شهرداری ها موقعیت ها و تسهیلاتی را فراهم می کنند تا نخبگان و شرکت های فعال و توانمند و افراد دارای ایده در تمام سطح شهرها استقرار یابند و در یزد نیز برای تحقق این هدف، پارک علم و فناوری و دانشگاه به شهرداری یزد کمک می کنند.

وی در تشریح طرح تشکیل نواحی نوآوری در اطراف پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها از جمله ناحیه نوآوری شریف در شهر تهران، گفت: پارک علم و فناوری یزد از چند سال پیش پیگیر ایجاد ناحیه نوآوری در اطراف مرکز اقبال بوده و در این زمینه توانسته ایم طرح ایجاد محدوده 300 هکتاری را در شورای عالی عتف مصوب کنیم.

لطفی در توصیف محاسن این طرح گفت: وقتی شرکتهایی در کوچه ها و محله های شهر مستقر شوند،بر شهر تاثیر می گذارند و با همین تفکر، پارک پیگیر اخذ مجوز ایجاد پهنه نوآوری اقبال از کمیسیون ماده صد است تا هر شرکتی که در این محدوده مستقر شود، بتواند از مزایای عضویت در پارک علم و فناوری بهره مند شود.

دشتی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد در این دیدار، تمام تلاش اعضای شورای جدید را بر محور توسعه علم و فناوری برای پیشرفت استان دانست و گفت: ما می خواهیم هر وقت نام مرکز فناوری اقبال برده شود، برای همگان دانش و فناوری و تولید تداعی گردد.

وی از پارک علم و فناوری یزد خواست فهرستی از توانمندی های خود را در حل مسائل شهری ارایه کند و این می تواند مبنای تنظیم سند همکاری دو طرف باشد.

رئیس جدید شورای اسلامی شهر یزد، از هر فرد یا دستگاهی که طرحی برای پیشرفت شهر یزد داشته باشد دعوت به همکاری کرد و افزود: داشتن تجربیات و ظرفیت های ملی برای اداره شهر جهانی یزد یک ضرورت است.

دشتی خاطرنشان کرد: برای رونق فعالیت های تجاری و تولیدی باید به تولید دانش بیندیشیم و یزد، شهر اندیشه، فکر و آموزش بشود.

رئیس شورای شهر یزد رمز موفقیت روزافزون را تبدیل شرکت های فناور به سمت پایه گذاری رشته های علمی دانست و با اشاره به اینکه هر شهری نماد نگاه ساکنین و نیازهای آن ها است، گفت: شرکت های دانش بنیان مبتنی بر خرد هستند و اگر نیاز ساکنین هر شهری، عقلانیت و خردورزی باشد، نهادهای مرتبط با آن را ایجاد می کند.

دشتی در تایید نظر رئیس پارک علم و فناوری یزد اظهار داشت: شما سعی کنید شهر یزد را به یک کارخانه بزرگ اقبال و مرکز فناوری کشور تبدیل کنید و هر نقطه شهر یک مرکز خردورزی،یک مرکز پژوهش و عاملی در جهت گسترش فعالیت های دانش بنیان باشد و بدانید که در این مسیر شورای اسلامی شهر یزد با تمام توان، در کنار شماست. شما اگر در یک محل محدود مثل چهار دیواری کارخانه اقبال متمرکز باشید، هر چقدر هم کار و تلاش کنید،کمتر کسی متوجه فعالیت شما می شود. ما حاضریم به شما زمین و امکانات بدهیم و شما در هر نقطه از سطح شهریزد، نمادی از فناوری و نوآوری ایجاد کنید و در عین حال گستره همکاری‌ها را ملی و جهانی ببینید و با این دید وسیع، فعالیت هایتان را ساماندهی کنید.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به نحوه عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اظهار داشت: چنانچه شهرداری به درآمدهای پایدار متکی باشد، نیازی به درآمدهای این چنین نیست. وی از پارک علم و فناوری یزد خواست با توجه به اشرافی که به مسائل شهری و نیازها و طرح های توسعه دارد، راه های تحقق درآمدهای پایدار را برای شهرداری پیشنهاد نماید تا مشکلات شهر قبل از وقوع ریشه یابی و پیشگیری شود.

وی یزد را شهر بنیانگذاران کار آفرینی در مقیاس ملی عنوان کرد که به دلیل سختکوشی در برابر محدودیت های اقلیمی همیشه به دنبال فکر و اندیشه و خلاقیت بوده اند.

وی در عین حال عقب ماندگی از تکنولوژی روز و ماندن در گذشته را مردود دانست و افزود: از گذشته، ابزارها برای یزدی ها تعیین کننده نبوده و خودشان صاحب فکر و اندیشه بوده اند.

دشتی از ظرفیت شناسی و بعد از آن نگهداری و به کارگیری، به عنوان دستور کار مسئولان دلسوز یاد کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما به دلایل مختلف رقابتی، از جمله اختلافات و مرزبندی های جناحی، افراد توانمند کنار گذاشته می شوند در حالی که باید رقابت بر سر افزایش توانمندی ها باشد.

وی با بیان اینکه شهری توانمند است که ظرفیت های انسانی خود را بهتر بشناسد، گفت: باید مرزبندی های فیزیکی را کنار گذاشته و از ظرفیت علمی و حتی سرمایه ای افرادی که به دیگر نقاط مهاجرت کرده اند، نیز استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه