English

پارک علم و فناوری یزد مبدع بسیاری از ایده های نوآوری و توسعه فناوری کشور

پارک علم و فناوری یزد با پشتوانه دو دهه فعالیت مستمر و پر افتخار خود، به عنوان یک پارک پیشرو در سطح کشور و مبدع بسیاری از ایده ها در حوزه نوآوری و توسعه فناوری در کشور، مطرح است.

پارک علم و فناوری یزد مبدع بسیاری از ایده های نوآوری و توسعه فناوری کشور

به گزارش خبرگزاری موج یزد، محمد مهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد ، در پایان نشست شورای مدیران، در گفتگو با روابط عمومی پارک به تشریح مأموریت اصلی این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: پارک علم و فناوری گرچه دستگاهی ملی است، اما به واسطه ماموریت های استانی باید تعاملات گسترده و مستمر با مسئولان ارشد استانی و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای حل و فصل مسائل زیرساختی، حقوقی، اداری و مالی شرکت‌ها داشته باشد.

به گفته وی، تعاملات با استاندار و معاونین و نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قریب به دو سال گذشته با هدف ارائه گزارش عملکرد و حل و فصل مشکلات به طور مستمر برقرار بوده و جلسات متعددی برای تحقق طرح جامع پارک، کارخانه اقبال، پهنه علم و فناوری یزد و کارخانه نوآوری درخشان با حضور مسئولان استان برگزار شده است. دفتر دائمی نماینده مردم مرکز استان در مجلس شورای اسلامی نیز در پارک علم و فناوری مستقر است و ایشان همواره در جریان اقدامات و فعالیت‌های پارک و عملکرد شرکت ها قرار می گیرند.

به عقیده وی، یکی از سیاست‌های راهبردی پارک آن است که بدنه ای کوچک برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت داشته باشد، از تصدی گری های رایج نظام دولتی بپرهیزد و تا جای ممکن مشارکت بخش خصوصی و توانمند را در اجرا جلب کند. فعالیت نزدیک به ۲۰ شرکت‌ کارگزاری بخش خصوصی در شبکه خدمات پارک علم و فناوری یزد گواه این موضوع است.

لطفی اهداف و سیاست‌های راهبردی پارک را مبتنی بر توسعه شبکه خدمات پارک علم و فناوری، تقویت نهادهای همکار پارک در استان، ارتباط موثر با صنایع بزرگ استانی و ملی و برقراری ارتباط شرکت های فناور پارک با شبکه تامین و بازار صنایع و بخش های اقتصادی بزرگ توصیف کرد و توسعه پردیس ها و مراکز رشد و نوآوری در زمینه های مورد نیاز و دارای مزیت استانی شامل: نساجی، سرامیک، معدن، آجر، آب و محیط زیست، هوایی، مهندسی، پزشکی و پلیمر، اجرای طرح گرنت فناوری و توسعه پهنه های علم و فناوری و در نهایت ارتقاء زندگی مردم شهر یزد از طریق نوآوری و فناوری را از اهداف و سیاست‌های راهبردی پارک برشمرد که باید با قدرت و سرعت هرچه تمامتر ادامه یابد.

وی مهمترین اقدامات اساسی در این زمینه را توسعه ظرفیت ستادی پارک عنوان کرد که با پیگیری های مستمر، مجموع بودجه دولتی پارک از محل‌های مختلف در یک و نیم سال گذشته بیش از سه برابر شده و در همین ارتباط راهکارهای متعدد تامین مالی از بخش خصوصی و ظرفیتهایی مانند وقف و خیرین با جدیت در حال پیگیری است.

توسعه شبکه کارگزاری پارک، دیگر اقدامی است که طی آن با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، مجموعه‌ای از کارگزاران در حوزه های مالی، مدیریت، منابع انسانی، بازار، حقوقی، برندینگ و مالکیت فکری، بین الملل و شبکه سازی شناسایی، ایجاد یا تقویت شده اند و در شبکه کارگزاری پارک به ارائه خدمات مشغولند. این سیاست تا رسیدن به نقطه پوشش مطلوب تمام خدمات عمومی و تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فناور، با حداکثر توان ادامه خواهد یافت.

در همین ارتباط، اکبریان، مدیر امور اداری پارک می‌گوید: پارک دارای سی و پنج نفر نیروی انسانی ثابت است، لیکن افزایش بودجه و تامین مالی برای تحقق مطلوب اهداف و انتظارات روزافزون از پارک، نیازمند افزایش نیروهای ستادی پارک است که در این راستا چند نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های معتبر به صورت خرید خدمات برون سپاری شده، با پارک همکاری می کنند؛ ضمن اینکه پارک علم و فناوری یزد همواره رسالت بهره‌گیری و جلوگیری از مهاجرت نخبگان یزدی را ادای دین خود به مردم یزد می داند و این رویه را با قدرت ادامه خواهد داد.

شکوهی، معاون نوآوری و فناوری پارک علم و فناوری یزد نیز حمایت از شرکت‌های فناور بخش خصوصی را که دارای توانمندی های چهارگانه: مدیریتی، فنی، مالی و شبکه بازار برای توسعه اکوسیستم نوآوری و توسعه فناوری استان هستند، مورد توجه قرار داده، افزود: این اقدامات برای جبران عقب افتادگی ها در حوزه توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری استان یزد و به کارگیری ظرفیت های بخش خصوصی برای سرعت بخشی توسعه اکوسیستم، از طریق ایجاد شتاب دهنده ها، مراکز نوآوری و مراکز توسعه فناوری صورت می پذیرد و تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی حوزه فناوری استان در این ارتباط به توانمندی‌های خوبی رسیده اند.

وی با اشاره به محدودیت ظرفیت ستادی پارک اظهار داشت: خوشبختانه توسعه و کسب ثروت از برخی از حوزه هایی که در لبه فناوری نیستند برای بخش خصوصی جذاب شده و انواع روشهای مشارکت پارک با بخش خصوصی طراحی و به اجرا گذاشته شده است. همچنین در یک سال گذشته دو شرکت پر سابقه و توانمند پارک در حوزه‌های بیوتکنولوژی و علوم کاربردی و فناوری های معدنی در قالب دو قرارداد مشارکت ۱۰ ساله و بر اساس مطالعات علمی و محاسبات اقتصادی تایید شده، پس از طی مسیری چندین ساله و مراحل قانونی اقدام به راه‌اندازی شتابدهنده سرایند افکار نو و مرکز توسعه فناوری های نوین معدنی نموده اند.

رحیمی، دبیر هیئت رئیسه پارک نیز از اداره پارک بر اساس ۳ آیین‌نامه مصوب هیئت امنا: مالی معاملاتی، تشکیلات و استخدامی و زیر نظر هیئت امنا سخن گفت و افزود: جلسات هیئت رئیسه به صورت هفتگی روزهای یکشنبه هر هفته تشکیل و متناسب با دستور کار ها طی جلسات سه تا چهار ساعته موضوعات مورد بررسی قرار می گیرد.

در همین راستا در سال گذشته ، 48 جلسه هیات رئیسه تشکیل و با پیگیری های صورت گرفته و تلاش واحد های تابعه پارک کلیه مصوبات اجرا و به نتیجه رسیده است.

در سال 1400 نیز تاکنون 12 جلسه هیات رئیسه تشکیل و با توجه به اهمیت عملیات اجرایی اراضی پردیس جامع پارک، اخیراً 6 جلسه هیات رئیسه در محل اراضی طرح جامع تشکیل گردیده است.

این در حالی است که دیوان محاسبات در داخل مجموعه اداری پارک، دفتر ویژه دارد و به طور دائم بر عملکرد و مجموعه قراردادها و امور پارک نظارت می‌کند و کلیه صورتجلسات و اسناد مرتبط در اختیار ناظرین قرار می گیرد.

پارک علم و فناوری همچنین برای استفاده بهتر از خرد جمعی در اداره امور، برخی از کمیته ها و شوراها شامل: شورای مدیران، شورای پردیس‌ها، شورای پشتیبانی، کمیته سیستم، کمیته منابع انسانی، کمیته آمار و هوش سازمانی، کمیته سرمایه‌گذاری و تامین مالی، کمیته بین‌الملل، شورای سیاست‌گذاری و پذیرش طرح جامع را داوطلبانه تعریف کرده و به طور مستمر تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیمات خروجی این جلسات در پارک جریان می یابد.

در این حال غفارزاده، مدیر حقوقی پارک علم و فناوری یزد می‌گوید: پارک علم و فناوری گرچه ماموریت های استانی دارد و به این ماموریت ها هم افتخار می‌کند، اما دستگاهی ملی است و سیاست‌های کلان و آیین‌نامه و خط مشی آن در سطح ملی تعیین می‌شود. وی دلیل اصلی موفقیت روزافزون پارک علم و فناوری را غیر سیاسی اداره شدن آن می داند به گونه‌ای که با تغییر دولت‌ها تغییری در مسیر اصلی و سیاست ها رخ نمی دهد. مسیری که در پارک علم و فناوری یزد در پیش گرفته شده مسیری است که سال‌ها در برخی پارک های پیشرو کشور از جمله پارک دانشگاه شریف و پارک پردیس شروع شده و با تغییرات مدیریتی ممکن است از شتاب اجرای تصمیمات کاسته یا بر آن افزوده شود ولی تغییری اساسی در روند توسعه فناوری ایجاد نمیکند.

برای شفاف‌سازی هرچه بیشتر و ملاحظه گوشه‌ای از عملکرد مجموعه پارک و علم و فناوری یزد در یک سال و نیم منتهی به اسفند ۹۹، می‌توان به گزارش عملکرد پارک یزد مراجعه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه