English

شفاف سازی پارک علم و فناوری هرمزگان در خصوص یک تغییر

پس از انتقادها به برخی از تغییرات در پارک علم و فناوری هرمزگان، روابط عمومی این دستگاه جوابیه ای را برای شفاف سازی افکار عمومی صادر کرد.

شفاف سازی پارک علم و فناوری هرمزگان در خصوص یک تغییر

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان؛ در ابتدای هفته جاری گزارشی مبنی بر اعتراض برخی از نوآوران به تصمیمات مدیران پارک علم و فناوری هرمزگان در خبرگزاری موج منتشر شده که به دلیل بازخوردهای این خبر مدیریت پارک علم و فناوری هرمزگان جوابیه ای صادر کرد.

طبق گفته این معترضان پارک علم و فناوری در سال جدید اقدام به قطع همکاری با یکی از کارگزاران این پارک کرد که این تصمیم  نارضایتی برخی نوآوران را به همراه داشت و خواستار باز گشت به کار «علیرضا پودات» کارگزار مرکز نوآوری این ارگان شدند، برای احقاق این خواسته نامه ای نیز به امضای اعضا رسیده و به مدیریت پارک ارسال شد که به ادعای این معترضان بی جواب مانده است.

جوابیه ی مدیریت پارک علم و فناوری هرمزگان به شرح زیر است؛

   پارک علم و فناوری هرمزگان به منظور ایجاد زیرساخت­ های مناسب در راستای توسعه علم و فناوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانش آموختگان استان و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه از طریق ارائه خدمات متناسب در هر حوزه، در خرداد ۱۳۹۰ با اخذ مجوز از وزارت عتف شکل گرفت و فعالیت رسمی خود را با اخذ ردیف بودجه ملی از ابتدای سال 1392 آغاز نمود.

حمایت از دانش آموزان و ساخت و هدایت ایده آن­ ها در راستای تشویق و ایجاد فرهنگ نوآوری یکی از برنامه‌های اصلی پارک علم و فناوری هرمزگان بوده است و به عنوان یکی از اولین پارک ­ها در کشور، مجموعه مرکز نوآوری را در سال 1394 راه اندازی نمود.

لازم به ذکر است این مرکز دارای هیچ گونه ردیف بودجه مستقلی نبوده و تنها به دلیل دید مدیریتی پارک در حمایت از این بخش و ترویج فرهنگ نوآوری، سرمایه گذاری از سنین پایین بر روی دانش آموزان و دانشجویان استان شکل گرفته است.

جذب ایده ­های نو و خلاق، ارتباط با پژوهش­سراهای دانش ­آموزی در سطح استان، برگزاری رویدادهای نوآورانه و کارگاه ­های خلاقیت در پارک، کمک به ساخت نمونه اولیه محصول برای دانش آموزان دارای ایده، ایجاد تیم منتوری جهت هدایت و تجاری سازی محصولات، برگزاری مسابقات نوآورانه دانش آموزی و ایجاد شور و نشاط در بین آن‌ها، از مهمترین اهداف مرکز نوآوری از نظر این مجموعه می‌باشد.

این مرکز با حمایت همه جانبه پارک و همکاری یک تیم بومی از جوانان نخبه و مخترع استان در سال 1394 شکل گرفت و طی این سال‌ها تیم‌های مختلفی با پارک علم و فناوری همکاری داشته‌اند.

طی وقفه 2 ساله­ به دلیل راه اندازی ساختمان برج فناوری هرمز، در اردیبهشت ماه سال 99، مدیریت مرکز نوآوری طی تفاهم نامه همکاری یک ساله به شرکت برنا الکترونیک خلیج فارس به نمایندگی آقای بارانی راد سپرده شد.

طی این مدت مرکز نوآوری توسط پارک علم و فناوری تجهیز گردید و ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز توسط پارک خریداری شد و به منظور ترغیب هر چه بیشتر نوآوران، فضای کار این مرکز توسط یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک طراحی و اجرا گردید.

همچنین هزینه فعالیت‌های انجام شده در این مرکز از جمله هزینه های مشاور طرح، ساخت نمونه و ... طی صورت وضعیت های ارسالی و بعد از تأیید پارک به مرکز نوآوری پرداخت گردید.

با توجه به تخصصی و جدید بودن خدمات مرکز نوآوری و همچنین ایجاد رقابت، در انتهای مدت قرارداد، به طور معمول و مرسوم فراخوان برون سپاری مرکز نوآوری اعلام گردید و طی آن شرکت ­های متقاضی برنامه­ کاری و پروپوزال خود را در زمان‌های مشخص شده، تحویل دبیرخانه پارک علم و فناوری هرمزگان نمودند.

در این مرحله، برنامه­ ها مورد بررسی قرار گرفت و هر کدام از متقاضیان طرح ­های خود را در جلسات جداگانه‌ای شرح داده و به دفاع از آن پرداختند. علاوه بر این، موضوع برون سپاری در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ثبت شد و برنده در نهایت بر اساس این سامانه اعلام گردید.

در ادامه برای شفاف سازی بهتر در مورد مطالب عنوان شده در چند روز گذشته و همچنین جوابیه در پاسخ به نامه برخی نوآوران، ذکر چند مورد لازم می‌باشد:

*تیتر حذف افراد لایق

 جهت تنویر افکار عمومی، طبق روال اداری ذکر شده در بالا، با توجه به اهمیت موضوع و ایجاد رقابت بین شرکت­ های متقاضی و در اختیار قراردادن فرصت به همه شرکت ­های علاقمند با ایده ­های متفاوت و نو، معمولاً قراردادها بر اساس برنامه کاری بهتر و بودجه منطقی یک ساله منعقد می­ گردند.

 در صورت وجود برنامه بهتر، قرارداد با تیم جدید امضاء می‌شود و این مسئله باعث نمی‌شود که از تجریبات و نیروهای قدیمی استفاده نشود. قطعاً مرکز نوآوری در صورت نیاز از مشاورهای تیم‌های قبلی و همه متخصصان و علاقمندان به عنوان منتور در کنار پارک استفاده می‌نماید.

*عاقبت خدمت رایگان

هر قراردادی شامل بندهایی می‌باشد که طرفین قرارداد از آن باخبر و مطلع بوده و آن را امضا می‌نمایند. پس از آن براساس قرارداد امضا شده و صورت وضعیت‌های ارائه شده و به تأیید رسیده (مانند تمام سازمان­ های دولتی) پرداخت ها صورت می­ گیرد.

*تنظیم نامه اعتراضی

در مورد نامه ذکر شده باید این مورد در نظر گرفته شود که قرارداد تیم شرکت برنا الکترونیک خلیج فارس به نمایندگی آقای بارانی راد به مدت یک‌سال شمسی بوده است که زمان این قرارداد به اتمام رسید.

 پس از بررسی پیشنهادهای جدید، تیمی که بهترین پیشنهاد فنی با بودجه منطقی و ترسیم نقشه راهی برای موفقیت مرکز نوآوری برای نوآوران عزیز در نظر داشته است انتخاب شد و کلیه مراحل قانونی جهت انعقاد قرارداد انجام شده است.

در مورد نامه اعتراضی عزیزان که 11 نفر می‌باشند؛ باید ذکر کرد که پارک به دغدغه این عزیزان بابت مدیریت مرکز نوآوری توجه نموده، ولی دید پارک دیدی فراتر از جمع 11 نفر از عزیزانی است که با تیم قبلی احساس بهتری دارند.

چشم انداز پارک علم و فناوری برای تمامی جوانان این مرز و بوم است و جذب همه ایده‌ها و تعامل با تمام جوانان استان به ویژه در شهرستان­ ها است و برای این تعامل و جذب ایده‌ها نیاز به تیم‌های مجرب‌تر، پویاتر و آماده کار به صورت تمام وقت در راستای این موفقیت می‌باشد.

*بی جوابی نامه اعتراضی

طی این سال‌ها از فعالیت پارک علم و فناوری، پارک با بودجه بسیار اندک نسبت به سایر دستگاه های اجرایی به نظر می‌رسد به عنوان یکی از دستگاه‌های دغدغه مند در این حوزه توانسته بخشی از مأموریت‌های خود که یکی از آنها ایجاد فضای کاری مناسب (برج فناوری هرمز) که به اذعان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و مقامات استانی یکی از بهترین فضاها به لحاظ کارکرد و زیبایی می باشد را ایجاد کرده و همچنین به منظور تجاری سازی ایده‌ها، خدماتی از قبیل خدمات توانمند سازی (مشاوره، آموزش، خدمات مالکیت فکری، شرکت در نمایشگاه‌ها، تسهیل در معرفی و ارتباط با صنایع و سازمان‌ها، جلسات انتقال تجریه، کمک به جذب سرمایه گذار، نظارت و ارزیابی بر نحوه عملکرد شرکت و ...)، خدمات عمومی ( فضای نمایشگاهی، فضای کار اشتراکی، کتابخانه تخصصی، اتاق جلسات، سالن کنفرانس و ...) و خدمات مالی و تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان دارای ایده نو و فناور قرار داده است.

نکته دیگر این­که درب های حوزه مدیریت پارک همیشه به روی همه، به ویژه دوستان نوآور جوان باز بوده و هست. در خصوص موارد مطرح شده در خصوص مرکز نوآوری بارها با این عزیزان تماس گرفته شده و از ایشان برای داشتن جلسه دعوت به عمل آورده شده؛ منتها عزیزان نوآور از حضور و صحبت کردن در چارچوب مشخص شده اداری سر باز زده ­اند.

 در پایان قابل ذکر است که عملکرد شرکت برنا الکترونیک خلیج فارس در مرکز نوآوری پارک با توجه به معیارهای پارک علم و فناوری هرمزگان تنها در زمینه تخصصی ساخت ایده مناسب و قابل قبول بوده و در سایر اهداف که در بالا به آن اشاره گردید؛ متأسفانه عملکرد قابل قبولی نداشتند. با این وجود پارک علم و فناوری آمادگی خود را جهت به کارگیری همه افراد توانمند و علاقمند به عنوان منتور در مرکز نوآوری در کنار تیم جدید به کارگیری شده اعلام می‌دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه