English

موج در گزارشی اختصاصی دغدغه فعالان اقتصادی هرمزگان را بازتاب می دهد؛

کابوس ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و نبود برنامه مدون برای توزیع تسهیلات

کابوس ورشکستگی صاحبان بنگاه های کسب و کار در هرمزگان را تا لبه پرتگاه کشانده است و برنامه مدونی در استان برای چگونگی توزیع تسهیلات کشوری دیده نمی‌شود.

کابوس ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و نبود برنامه مدون برای توزیع تسهیلات

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، کرونا این ویروس ناشناخته حیات تعداد کثیری از بنگاه های کسب و کار استان هرمزگان را  با خطر مواجه ساخته است اما باید در نظر داشته باشیم در همین روزهای سخت برخی از کسب و کارهای اینترنتی فروش چند برابری محصولات و خدمات‌شان را تجربه کرده‌اند.

*کابوس ورشکستگی

شیوع کرونا در آخرین روزهای سال و ادامه مبارزه طی سال جدید، وضعیت کسب و کارها را پیچیده‌تر کرده است. سال گذشته برای اقتصاد ایران، سالی بحرانی بود و حالا در اولین روز‌های سال جدید، شیوع کرونا شرایط را وخیم تر کرده است.

کابوس ورشکستگی صاحبان بنگاه های کسب و کار در هرمزگان را  تا لبه پرتگاه کشانده است.

شایان ذکر است؛ شیوع بیشتر کرونا در روزهای آغازین سال نو بسیاری از شغل‌ها و صنف‌ها را به مخاطره انداخته است و بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در ایران تحت تأثیر منفی کرونا قرار گرفته اند.

بسیاری از افراد در سال های اخیر با بکارگیری تمام ظرفیت سرمایه ای خود کسب و کاری را به راه انداخته اند که با این اوصاف و شرایط بغرنج اگر بازار از رونق لازم برخوردار نباشد جبران خسارت برای این صاحبان بنگاه ها  بسیار سخت خواهد بود.

در همین راستا گفتگویی تلفنی با پزشک کلینیک زیبایی کاشت مو برقرار کردیم تا شرایطشان را در این روزهای کرونایی جویا شویم.

وی با بیان اینکه نتوانستیم به اهداف تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌های خود دست یابیم، اذعان داشت: با مسائلی در رابطه با تأمین سرمایه مورد نیاز برای حفظ اشتغال و ادامه فعالیت خود روبه‌رو شدیم و تمام نیروهای جذب شده در این کلینیک به مرخصی بدون حقوق رفته اند.

*قادر به پرداخت حق الزحمه نیروها نبودم

این پزشک زیبایی با ابراز ناراحتی از اینکه به دلیل قادر نبودن به پرداخت حق الزحمه نیروهای کلینیک مجبور به تعدیل تعدادی از نیروهای این مجموعه شدیم، ادامه داد: پنج نفر به صورت اشتغال زایی مستقیم و سه نفر به صورت اشتغال زایی غیرمستقیم با مجموعه همکاری داشتند که به دلیل شرایط بد اقتصادی رقم خورده مجبور به خدافظی با سه نفر از این نیروها شدیم.

او گفت:  با شیوع کرونا در استان تقریبا تمامی کسب و کارها با مشکلاتی مواجه شده اند و آنها روز شماری می کنند تا این بیماری هر چه سریع‌تر ریشه کن شود.

*خسارت شیوع کرونا کمتر از سیل و زلزله نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجاره سنگین کلینیک زیبایی کاشت مو در روزهای بیکاری و تعطیل شدن این مجموعه اشاره کرد و ابراز کرد: خسارت شیوع کرونا کمتر از سیل و زلزله نیست بنابراین دولت باید در جهت جبران خسارت ها دست به کار شود.

*سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی کشور به بنگاه ها اجازه عبور از بحران را بدهند

این پزشک زیبایی با بیان اینکه امیدواریم هر چه سریع تر شاهد وضعیت سفید در استان هرمزگان باشیم، خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که سازمان امور مالیاتی و شبکه بانکی کشور برای مدت دو ماه از پیگیری مجموعه مسائل دست نگه دارند تا واحدها و کسب و کارها از این بحران عبور کنند.

*دستور رئیس جمهور

در این میان گویا طی جلسه ای حسن روحانی رئیس جمهور ایران رقم تسهیلاتی که برای این منظور به بنگاه های اقتصادی  اختصاص یافته است را  75 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که با نرخ ترجیحی 12 درصد و دوره بازپرداخت دو ساله در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت.

*احتمال بیکاری دو میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی

به گفته فقیهی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف کشور، در ایران بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد صنفی دارای مجوز، در اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند و برآورد می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار واحد صنفی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. برآوردها نشان می‌دهد احتمال بیکاری دو میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی وجود دارد.

بنگاه های کسب و کار و تمامی صنوف برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا انتظار دارند که دولت به کمک آنها بشتابد.

در این میان، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران در این رابطه درخواست‌های مشخصی را مطرح کرده است. او گفته است که دولت درباره بخشودگی بیمه و هزینه قبوض آب، برق و گاز و نیز بخشودگی‌هایی در حوزه‌های مالیاتی تصمیم‌گیری کند و ایجاد خط اعتباری تسهیلات ارزان‌قیمت را در نظر بگیرد.

 *جزئیات این بخشنامه به ما ابلاغ نشده است

برای اطلاع از اینکه چه مبلغ از این اعتبار تخصیص یافته به چه تعداد از بنگاه های کسب و کار اختصاص می یابد به سراغ فاطمه رکن الدینی سخنگوی استانداری هرمزگان رفتیم تا با وی به گفتگو بنشینیم.

در گفتگوی تلفنی با  فاطمه رکن الدینی سخنگوی استانداری هرمزگان، با پاسخ هنوز جزئیات این بخشنامه به ما ابلاغ نشده است و مشخص نیست این تسهیلات به چه کسانی و کدام بنگاه های کسب و کار تعلق می گیرد، مواجه شدیم.

*دولت هر واحد صنفی را مانند یک کارمند دولت ببیند

در همین رابطه عبدالمجید جلالی چندی پیش در گفتگو با موج خواستار توجه ویژه به اصناف و پرداخت بیمه بیکاری کارگران تا سه الی چهار ماه آینده شد.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان به انتظارات اصناف هرمزگان از دولت، اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم در این شرایط بحرانی که هفتاد درصد صنوف تعطیل هستند و کارگران در قرنطینه های خانگی به سر می برند، دولت هر واحد صنفی را مانند یک کارمند دولت ببیند.

اگرچه هنوز نحوه حمایت و نحوه شامل شدن و توزیع این تسهیلات از سوی دولت در بهبود وضعیت کسب‌وکارها در هرمزگان مشخص نیست ولی آنچه مشخص است اینکه بنگاه های کسب‌وکار، دست‌فروش‌ها و شغل‌های فصلی در روزهای بهاری  روزگار تلخی را سپری می‌کنند.

این سر درگمی که مشخص نیست این تسهیلات به کدام بنگاه ها تعلق خواهد گرفت نشان از عدم برنامه ریزی صحیح دولت برای اجرای هدفمند این این طرح است؛ موضوعی که در نهایت دود آن به چشم همه‌ی مردم ایران خواهد رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه