English

علی محمد موسوی:

ظرفیت های طبیعی و با اقلیم چهار فصل اردبیل در دنیا کم نظیر است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:کمتر استانی با ظرفیت های طبیعی و با اقلیم چهار فصل در دنیا یافت می شود که خوشبختانه استان اردبیل این ظرفیت مهم را دارد.

ظرفیت های طبیعی و با اقلیم چهار فصل اردبیل در دنیا کم نظیر است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، علی محمد موسوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه ویژه مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اردبیل که در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل برگزار شد.اظهارکرد:کمتر استانی با ظرفیت های طبیعی و با اقلیم چهار فصل در دنیا یافت می شود که خوشبختانه استان اردبیل این ظرفیت مهم را دارد

وی افزود: فرصت بسیار عظیم و مناسبی برای استان اردبیل بخاطر همسایگی با یک کشور مسلمان و دوست وجود دارد باید از این فرصت جهت جذب توریست استفاده کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه استان اردبیل با این همه چشمه های بهشتی و گرم و کوه و دشت و جنگل نباید بیکار داشته باشد افزود: جذب گردشگر و مسافران خارجی و داخلی برای این استان ضرورت دارد و پتانسیل گردشگری اردبیل قابل مقایسه با سایر استان های مرکزی نیست.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای توسعه صنعتی و گردشگری و حمایت از جایگاه استان اردبیل در کمیسیون های اقتصادی قول مساعد داد.

*زیر ساخت های لازم در شهرک صنعتی ایجاد شده

استاندار اردبیل نیز در ادامه این جلسه  گفت: زمینه برای سرمایه گذاری خارجی در استان اردبیل مهیا شده، بطوری که ناحیه صنعتی مستقل برای سرمایه گذاری خارجی در زمینی به مساحت۱۰۰هکتار در شهرک صنعتی شماره۲ اردبیل ایجاد می شود.

 اکبر بهنام جو اظهار کرد: زیر ساخت های لازم در شهرک صنعتی ایجاد شده و عملیات اجرایی راه اندازی ناحیه صنعتی خارجی به زودی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در شمال استان نیز ایجاد شهرک صنعتی مشترک با کشور آذربایجان در دستور کار قرار گرفته است افزود: این شهرک در شهرستان پارس آباد مغان با توافق طرفین ایجاد می شود و از ظرفیت ها و قوانین دو کشور دوست و همسایه برای مبادلات اقتصادی و صنعتی استفاده خواهد شد.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اتصال ریلی به کشور آذربایجان را یاد آور شد و گفت: به منظور صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به کشورهای آسیای میانه و روسیه به مسافت ۱۴ کیلومتر راه آهن در شمال استان ایجاد می شود که این خود کریدور ریلی اردبیل به پارس آباد را توجیه دار می کند و در این رابطه نیازمند مساعدت بیشتر وزارت اقتصاد و دارایی هستیم.

استاندار با اشاره به اینکه بحث توسعه گردشگری برای استان اردبیل بسیار حایز اهمیت است گفت: با ارایه طرح زمستان بیدار و افزایش برنامه های متنوع زمستانی از ظرفیت مناطق گردشگری استان اردبیل باید بهره مند شویم و برای این منظور به تعداد پیست های اسکی در استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی افزوده شده است و در سال آینده به بهره برداری می رسند.

*برای ایجاد نواحی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان نیاز به زیرساخت های اساسی داریم

بهنامجو تصریح کرد: در بحث پزشک آبدرمانی خوب عمل کردیم گفت: برای آموزش و کسب مهارت های لازم عده ای پزشک عمومی به کشورهای اروپایی اعزام شده و بعد از اتمام دوره در سرعین مستقر می شوند.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان عنوان کرد : در هیچ کجای کشور به اندازه استان اردبیل چشمه های آبگرم خدادادی با خاصیت درمانی متفاوت وجود ندارد.

استاندار اردبیل همچنین از معاون اقتصاد و دارایی خواست که در کمیسیون های مرتبط با کشورهای آسیای میانه از موقعیت و ظرفیت های استان اردبیل جهت مراودات دفاع شود و از اردبیل در این کمیسیون ها حرفی برای گفتن دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد نواحی صنعتی و سرمایه گذاری های کلان نیاز به زیرساخت های اساسی داریم افزود: اعتبار زیادی برای ایجاد زیرساخت ها اعم از گاز، برق، آب و راه لازم است بطوری که از ۷۰۰کیلومتر راه تنها ۱۴۰ کیلومتر راه چهار بانده داریم.

*حذف بروکراسی اداری جهت صدور مجوز سرمایه گذاری

هاشم مظفری مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان نیز گفت: حذف بروکراسی اداری جهت صدور مجوز سرمایه گذاری قابل توجه بوده بطوری که در شهرستان ها فرمانداری ها و در مرکز استان مدیران دستگاه های اجرایی جهت تسهیل و تسریع روند پیگیر مسائل سرمایه گذاران هستند.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت استان از منظر شاخص‌های مختلف پرداخته و گفت : نرخ بیکاری استان در تابستان 1398 به میزان 9 درصد بوده ،تولید ناخالص داخلی استان بر اساس آمار سال 1394 با 128 هزار میلیارد ریال  در رتبه 24 و درآمد سرانه استان با  حدود 101 میلیون ریال پایین‌تر از متوسط کشوری در رتبه 22 در بین استان‌های کشور قرارگرفته که جایگاه مناسبی برای استان اردبیل با ظرفیت‌های ویژه آن به شمار نمی‌رود.

 مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل افزود : در خصوص شاخص‌های اقتصادی استان در سال 1397 شاخص بهبود محیط کسب‌وکار با امتیاز 6.2 در رتبه 15  ، در مانده تسهیلات بانکی با حدود 90 هزار میلیارد ریال در جایگاه 24 ، در مانده سپرده بانکی با حدود 119 هزار میلیارد ریال در جایگاه 26 ، در شاخص حق بیمه تولیدی با 2910 میلیارد ریال و در خسارت پرداختی با  2255 میلیارد ریال در 24 ، در شاخص ضریب نفوذ بیمه با مقدار 2 درصد در رتبه  21 و در شاخص بیمه سرانه با 313 میلیون ریال در جایگاه پایین 27  در بین سایر استان‌های کشور قرارگرفته است.

وی  همچنین در بررسی شاخص‌های مرتبط با بودجه استان به شاخص اعتبارات استانی اشاره کرد و عنوان کرد : استان در این شاخص در رتبه 18 قرار دارد که در پیش‌بینی بودجه سال 1399 علیرغم تلاش‌های انجامی به رتبه 20 نزول کرده و نیز درآمدهای مالیاتی استان رتبه 26 را به خود اختصاص داده است که رتبه چندان مناسبی نبوده و از علل آن به درآمد سرانه پایین و اتکا بخشی از درآمدهای استان به بخش کشاورزی اشاره کردند.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تصریح کرد:  برای اولین بار با حمایت و تسهیل امورات سرمایه‌گذاران در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، مجموع سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده استان اردبیل در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران وزارت متبوع در سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۲ میلیون دلار، معادل ۳ هزار میلیارد ریال شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه