English

پنجمین میزگرد خبرگزاری موج درباره مطبوعات محلی؛

باید جایگاه خبرنگاران حرفه ای ، مبتدی و بازاریان تعریف شود

پنجمین میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

باید جایگاه خبرنگاران حرفه ای ، مبتدی و بازاریان تعریف شود

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، پنجمین میزگرد با رویکرد راه های برون رفت خانه مطبوعات از مشکلات موجود و تاثیر فضای مجازی بر مطبوعات در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل با حضور فعالان رسانه ای حوزه مطبوعات برگزار شد. که حاضران به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

سرهنگ علی  لطفی

نحوه ی واگذاری آگهی ها از سوی اداره ارشاد نیازمند نظارت است

سرهنگ علی لطفی رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل با اشاره به راهکارهای برون رفت مطبوعات محلی از مشکلات موجود در رسانه های استان، اظهارکرد: رسانه ها و فعالان این بخش یکی از تاثیرگذارترین اقشار در سطح جامعه هستند و خبرنگاران می تواند کاری را انجام بدهند که فعالان سایر حوزه ها توان این کار را ندارند.

وی افزود: مشکلات مختلفی باعث به وجود آمدن شرایط امروزی مطبوعات محلی شده است و یکی از دلایل اصلی آن خود فعالان رسانه ای در استان هستند که باعث تشکیل بنگاه اقتصادی و تبدیل شدن آنها به روابط عمومی دستگاه ها اجرایی شده است.

رئیس بسیج رسانه استان اردبیل تصریح کرد: قانون برای ما جایگاه بسیار مناسبی تعریف کرده است و برای چاپ آگهی در نشریات تعرفه اعلام کرده ولی ما خودمان آگهی های ادارت را با پایین ترین قیمت ارایه شده چاپ می کنیم و این عوامل باعث بی حرمتی به خبرنگاران می شود.

لطفی ادامه داد: وظیفه اصلی رسانه های مکتوب و آنلاین مطالبات جامعه است و خبرنگاران و فعالان این حوزه باید تریبون مردم باشند که  این موضوع را نشریات محلی فراموش کرده و از آن فاصله بسیاری گرفته اند.

وی بیان کرد: اگر این موضوعات مطرح شده جدی گرفته شود و آن را پیگیری کنیم خبرنگاران ما می تواند جایگاه خود را در  دستگاه های اجرایی و در بین مردم افزایش دهند و از همه مهم تر می توانیم وظیفه اصلی خود را به نحو احسن انجام دهیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل با توجه به عدم تولید محتوا در رسانه های محلی بیان کرد: دومین مساله در رسانه های استان عدم تولید محتوا است که باید در این حوزه برنامه ریزی جامع صورت گیرد و مطبوعات استان را به سمت تحلیل و تولید محتوا سوق دهیم.

لطفی گفت: حرکت نو در بعضی از خبرگزاری های محلی در حال اجرا است که مسئولین و مدیران به دفتر رسانه ها دعوت می شوند که این حرکت شایسته تقدیر است.

وی درباره نحوه واگذاری رپورتاژ به نشریات محلی و سرپرستی روزنامه های سراسری گفت: رپورتاژ ها باید ازسوی اداره ارشاد اسلامی به رسانه ها واگذار شود ولی در کنار آن باید نهادهایی نظیرخانه مطبوعات، بسیج رسانه و روابط عمومی استانداری به این بخش نظارت داشته باشند که در این صورت هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد و آگهی ها به صورت مساوی در بین نشریات تقسیم خواهد شد.

رئیس بسیج رسانه استان اردبیل یادآور شد: در برخی کشورها برای رسانه ها از طریق دولت هزینه ی مشخصی تعریف می شود و نیازمندی های مالی رسانه ها باعث محافظه کار شدن آنها نمی شود در غیر این صورت رسانه ها بیشتر دنبال نیاز خودشان هستند که باعث می شود قدرت مطالبه گری رسانه ای خود را از دست می دهند.

لطفی با اشاره به لزوم برگزاری آزمون های سالانه از خبرنگاران و رسانه های محلی گفت: باید برنامه ای برای رسانه ها تدوین شود که هر ساله از رسانه های مختلف محلی و خبرنگاران آزمون و ارزیابی صورت گیرد تا سطح هر رسانه مشخص شود و این موضوع باعث حذف افراد غیرتخصصی خواهد شد و دست فرصت طلبان هم در این مسله قطع می شود.

رئیس بسیج رسانه استان اردبیل تصریح کرد: توجه به آموزش و تقویت این حوزه یکی از نقاط اساسی در مطبوعات محلی است که باید به این بخش توجه جدی شود که در این راستا هم خانه مطبوعات و بسیج رسانه کلاس های مختلفی برگزار می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه یک تعداد از فعالان رسانه خود را مبرا از آموزش می دانند و در کارگاه های آموزشی شرکت نمی کنند که این نوع طرز تفکر باعث عقب ماندگی رسانه های محلی می شود.

لطفی  با اشاره به وضعیت فضای مجازی گفت: یکی از بحث های اصلی خبرنگاران صداقت است اما در فضای مجازی بدون توجه به صحت خبر آن را انتشار می دهند.

باید برنامه ریزی اساسی در خصوص افزایش سواد رسانه ای صورت گیرد

رئیس بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: باید برنامه ریزی اساسی در بحث سواد رسانه ای صورت گیرد و در کنار آن سواد رسانه ای جامعه هم تقویت شود.

علی نور علی پور

هر کس از راه می رسد خود را خبرنگار معرفی می کند

علی نور علیپور، مدیر خبرگزاری تسنیم استان اردبیل اظهار کرد: مردم به صورت کامل از مشکلات مطبوعات محلی باخبر نسیتند و باید تک تک این موضوعات گفته شود تا مورد بررسی قرارگیرد و راهکارهای مناسبی ارایه شود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی اصحاب رسانه تضعیف جایگاه خبرنگاران نسبت به سال های قبل است در گذشته مردم چه دیدگاهی به خبرنگاران داشته امروز چه دیدگاهی دارند.

نورعلی پور با توجه به افزایش تعداد خبرنگاران در استان اردبیل گفت: امروز همه افراد اجازه ورود به عرصه خبرنگاری را  دارند و هر کس از راه رسیده خود را خبرنگار معرفی می کنند ولی اگر بخواهیم از واقعیت پرده برداریم تعداد بازاریابان افزایش یافته و ما با کمبود خبرنگار در استان مواجه هستیم.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان اردبیل بیان کرد: مسله دوم افزایش قارچ گونه صدور مجوز برای رسانه است بدون هیچ گونه حمایت و  برنامه ریزی برای آینده آنها که چه کاری باید انجام دهند در صورتی که باید تک تک افرادی که مجوز دریافت کرده اند برنامه جامع داشته باشیم.

باید جایگاه خبرنگاران حرفه ای ، مبتدی و بازاریان تعریف شود

وی ادامه داد: در اولین مرحله باید جایگاه خبرنگاران حرفه ای ،مبتدی و بازاریابان مشخص شود در این صورت می تواند برنامه ریزی برای فعالان رسانه ای انجام داد.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان اردبیل با اشاره به فعالیت فضای مجازی گفت: به هیچ وجه نمی توان با پیشرفت تکنولوژی مقابله کرد ولی باید از این حوزه استفاده درست شود و در کنار آن حتما باید در فضای مجازی به صورت مجوز دار فعالیت شود.

وی افزود: متاسفانه در فضای مجازی نظارت مناسبی وجود ندارد و بعضی از فعالان این حوزه هر چیزی را دوست دارند منتشر می کنند و هیچ گونه منابع هم ندارد.

نور علی پور تصریح کرد:برای اینکه فضای مجازی را از این بی اخلاقی های موجود نجات دهیم باید اصحاب رسانه به این حوزه ورود پیدا کنند و به صورت حرفه ای فعالیت کنند.

غاربی

مشکل اصلی رسانه ها ساختاری است

غلام حسین غاربی مدیر مسئول نشریه آرتا درباره وضعیت رسانه ها در سطح کشور اظهارکرد: یکی از مباحث اساسی رسانه های در سطح کشور مشکلات ساختاری است و نظام جامع رسانه ای خود با مشکل موجه است و این مسله در روزنامه های سراسری هم تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: همیشه به مطبوعات نگاه دولتی می شود در صورتی که در دنیا اینگونه نیست و دولت هیچ نقشی در مطبوعات ندارد و تا زمانی که وابستگی های دولتی داشته باشیم اینگونه مشکلات ادامه خواهد داشت.

غاربی بیان کرد:در دنیا تعریفی داریم به نام استقلال رسانه که شامل استقلال محتوایی، استقلال ساختاری، استقلال سیاسی و استقلال مالی می باشد و تا زمانی که استقلال مالی انجام نگرفته باشد هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ ساختاری و محتوایی وابسته خواهیم بود.

مدیر مسئول نشریه آرتا گفت: نظام صنفی باید در اختیار خود رسانه ها باشد. از زمان اعطای مجوز تا رسیدگی به تخلفات تا فعالان این حوزه کار های خود را از صفر تا صد انجام دهند جایگاه خانه مطبوعات در حال حاضر یک جایگاه تشریفاتی است.

 وی با توجه به تغییرات اساسی در قانون مطبوعات بیان کرد: باید تغییرات اساسی در قانون مطبوعات صورت گیرد و تعریف نظام جامع رسانه ای که تمامی رسانه ها حتی فضای مجازی تعریف شود.

دیدگاه مدیران باید دیدگاه رسانه ای باشد

 غاربی اضافه کرد: دیدگاه مدیران باید دیدگاه رسانه ای باشد عدم احترام به افکار عمومی باعث می شود که دیدگاه نسبت به رسانه خیلی ضعیف باشد

وی با اشاره به مشکل مطالعه در کشور گفت:یک مشکل اساسی نبود مطالعه است و برای فرهنگ مطالعه باید سرمایه گذاری شود. بزرگترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی کشور و استان ارتقای فرهنگ مطالعه است.

مدیرمسئول نشریه اردبیل با اشاره به چالش های فضای مجازی بیان کرد: ما در دنیای زندگی می کنیم که دهکده ارتباطات است و در یک اتاق کوچک در سایه پیشرفت تکنولوژی می توانیم با دنیا ارتباط داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک سری سیاست گذاری های اشتباه های برای مقابله با تکنولوژی تدوین شده بود که این موضوع باعث تحریک مردم شد و این طرز تفکر در جامعه ما باعث شده از رسانه های خارجی آسیب پذیر شده ایم دلیل این است که رسانه های داخلی ما اعم از صدا و سیما و در کنار آن رسانه های مجازی رسالت اصلی رسانه ایشان را انجام نداده اند.

گسترش فضای مجازی از عدم توسعه یافتگی فضای رسانه ای کشور است

 غاربی بیان کرد: محدودیت سازی ها باعث شده ما از فضای مجازی استفاده درستی نداشته باشیم اگر رسانه های مکتوب و صداو سیما و سیاست گذاری در این عرصه درست انجام می شد الان مشکلی به نام فضای مجازی نداشتیم گسترش فضای مجازی از عدم توسعه یافتگی فضای رسانه ای کشور است.

 مدیر مسئول نشریه آرتا اضافه کرد: ما با یک تناقض روبرو هستیم از طرفی می گوییم فضای مجازی نباشد از طرفی هم شورای عالی مجازی تشکیل می دهیم درست است وظیفه شورای عالی مجازی نظارت می باشد اما به شرط آنکه اول راه کارهای قانونی تدوین شود و بعد در قالب این ساختار قانونی یک شورایی تشکیل شود.

وی تصریح کرد: باید به جای محدودیت به فرهنگ سازی برسیم و فعالان رسانه ای حرفه ای به فضای مجازی ورود کرده و مدیریت کنند و مسئولین نیز در تشکیل شورای فضای مجازی دقت داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه