English

چهارمین میزگرد خبرگزاری موج درباره مطبوعات محلی؛

عصر انفجار اطلاعات به عصر بحران اطلاعات تبدیل شده است

چهارمین میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

عصر انفجار اطلاعات به عصر بحران اطلاعات تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، چهارمین میزگرد با رویکرد راه های برون رفت خانه مطبوعات از مشکلات موجود و تاثیر فضای مجازی بر مطبوعات در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل با حضور فعالان رسانه ای حوزه مطبوعات برگزار شد. که حاضران به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

مسعود وسیله

عصر انفجار اطلاعات به عصر بحران اطلاعات تبدیل شده

مسعود وسیله از پیشکسوتان رسانه ای استان  جهت برون رفت مطبوعات از بحران های کنونی گفت: اکثر مجوزها بر اساس منافع انتخاباتی صادر شده که شرایط را برای کار در مطبوعات نامساعد کرده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مجوز ها در سالهای اخیر فله ای صادر شده است، بیان کرد: برای برون رفت از این شرایط باید زیر ساخت های اولیه فراهم شود تا هر خبرنگار  یا مدیر مسئولی کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

خبرنگار خبرگزاری  ایرنا  تاکید کرد: نباید صورت مساله را پاک کرد، ما الان در عصر بحران اطلاعات هستیم و دیگر شاهد تولید آثار ادبی یا رسانه ای فاخر نیستیم و متاسفانه خبرنگاران نیز بجای خلق مطلب، نوشته های دیگران را با کمی تغییرات بنام خود ثبت می کنند و باید گفت که کپی بلای جان رسانه ها و جامعه شده است.

وسیله افزود: در عرصه مطبوعات انفعال در نیروهای متخصص و کار به همراه ضعف خبرنگاران میانی باعث شده تا هر کسی بدون رزومه رسانه ای و با کمی لابی گری و سیاسی کاری بتواند مجوز دریافت کرده و فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: اگر توجه اساسی به این مسایل نشود وضعیت مطبوعات از این هم بحرانی تر خواهد شد که متاسفانه در این راستا دولت نیز از همکاری و مساعدت لازم را ندارد.

وسیله در ادامه با اشاره به وضعیت فضای مجازی ، افزود: فضای مجازی آنقدر در تاریکی به سر میبرد که اکنون نمی توان برای آن راه حل درستی پیشنهاد داد این ماله باید ابتدا در قالب قانون مصوب و تدوین شود تا بتوان سازو کار مشخصی بزای آن تعریف شود و فعالیت رسانه ها در فضای مجازی نیز شکل و شمایل بهتری به خود بگیرد.

وی ادامه داد: فضای مجازی باید طوری مدیریت شود که هر کس با توجه به تخصص و شرایط خود از ظرفیت آن استفاده کند اما متاسفانه در بعضی مواقع فضا به دست کسانی افتاده که  استفاده  از آن را نوعی بازی یا وسیله ای برای تخریب دیگران میدانند.

فضای مجازی با نشریات آمیخته  است

وسیله بیان کرد: فلسفه وجودی خبر در فضای مجازی زیر سوال رفته است و باید بجای فیلتر کردن و چکش زدن این موضوع را قانونمند می کردند اکنون فضای مجازی با نشریات آمیخته  است . در این راستا نقش  تلویزیون نیز تاثیر  گذار است که متاسفانه اکنون تلویزیون فضای  لاتاری شده است و بجای پرداخت به مسایل اجتماعی موجود، به تبلیغات شرکت های خصوصی می پردازد و به فکر پول در آوردن است.

راشد پرستار اردبیل

مطبوعات حمایت دولت را می طلبد

راشد پرستار، از فعالان رسانه ای  استان در بررسی راه های برون رفت از وضعیت نابسامان فعلی رسانه های مکتوب گفت: مطبوعات حمایت دولت را می طلبد تا با پشتیبانی از قبیل کاهش قیمت کاغذ بصورت یارانه ای ، بیمه و همچنین ایجاد امنیت شغلی فضای آرام و مناسبی برای فعالان رسانه ای فراهم نماید.

مدیر مسئول  هفته  نامه طلیعه اردبیل ادامه داد: باید در مطبوعات تحول نوینی در بحث تولید و محتوا انجام پذیرد، چرا که پایین آمدن کیفیت محتوایی، علاوه بر ریزش عمیق مخاطبان، در جامعه نیز تاثیر منفی دارد، باید از این طریق مطبوعات را از بحران نجات دهیم.

وی افزود: به روز بودن مطلب و تازگی آن باید در اسرع وقت وارد سیستم رسانه ای بصورت حرفه ای گردد که متاسفانه، نبود این مقوله نیز باعث کاهش اعتبار رسانه های مکتوب شده است.

پرستار با اشاره به آسیب های موجود در فضای مجازی اعلام کرد: فضای مجازی یا همان شبکه های اجتماعی در بستر خانواده ها تشکیل یافتند و بعدا به مرور زمان تبدیل به فضای سیاسی و اجتماعی شدند.

 فضای مجازی از سلامت روحی  و روانی لازم برخوردار نیست

وی افزود: از مزیت های فضای مجازی انعکاس سریع خبر است که باعث محبوبیت آن شده ولی متاسفانه اکنون فضای مجازی از سلامت روحی  و روانی لازم برخوردار نیست به عبارتی اعتبار اجتماعی ندارد که اگر این امر تحقق یابد رسانه های مکتوب می توانند بعنوان ابزار از فضای مجازی استفاده کنند و از مزیت سرعت و انتشار  به موقع فضای مجازی بهره مند شوند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: خانه  مطبوعات می تواند در سطح کشور در اساسنامه خود فضای مجازی را پیش بینی و مدیریت کند اما تاکنون هیچ برنامه ای مبنی بر قانونمند  کردن این فضا فراهم نشده است.

فضای مجازی  سیمای اصلی افراد را نمایان می کند

راشد پرستار اضافه کرد: نشان دادن سیمای اصلی افراد از محاسن فضای مجازی است اما در عین حال قانون مند نبودن فضای مجازی آفت بسیار بدی در این فضا داشته شورای فضای مجازی که در اردبیل تشکیل شده از چارچوب قانونی برخوردار نیست قانون مند کردن فضای مجازی با محوریت خانه مطبوعات می تواند بستری روشن درست کند.

توحید مهدوی

رسانه های مکتوب همچنان تاثیر گذار هستند

توحید مهدوی دیگر فعال رسانه ای بیان کرد: رسانه های مکتوب یک برهه ای در اواسط دهه 80  که ارتباطات ضعیف بود و خبرها به گوش مردم نمی رسیدند به صورت هدفمند می توانستند خبرهای خود را به مردم برسانند به عبارتی منتشر کننده خبر محض بودند. با این اوصاف  فرصتی برای مردم بوجود آمد تا با وارد شدن به فضای مجازی براحتی به اطلاعات  و خبرها دسترسی یابند

سردبیر سایت تحلیلی و خبری مطلع نیوز ادامه داد: مطبوعات برای زنده ماندن باید وارد تحلیل، گرافیک و صفحه آرایی حرفه ای شود تا مطالب خود را به مردم عرضه کنند، که متاسفانه در این خصوص اکثر نشریات جذابیت لازم را ندارند و با ضعف بزرگی روبرو هستند.

 وی با اشاره به تاثیر گذاری رسانه های مکتوب در جامعه گفت: رسانه های مکتوب همچنان تاثیر گذار هستند ولی باید با  موارد مطرح شده همچون تولید محتوا، طراحی نو و به روز و گرافیکی جذاب و مخاطب پسند خود را از طریق جذب مخاطب زنده نمایند.

اردبیل به شدت با کمبود خبرنگار و ازدیاد مدیر مسئول مواجه است

مهدوی اضافه کرد: رسانه ها باید بنگاههای اقتصادی خود را حفظ نمایند که اصطلاحا با آگهی و رپورتاژ محقق می شود اما در استان بعنوان طعمه به رپورتاژ  نگاه شود در صورتیکه باید اجرای رپورتاژ نیز تحت تاثیر سواد رسانه ای قرار گیرد و اگر ضعفی  هم از سوی روابط عمومی های اداره ات باشد توسط  خبرنگار برطرف شود.

وی بیان کرد: حتی در رپورتاژ نیز میتوان تولید محتوا ایجاد کرد  و باید خبرنگاری که مصاحبه انجام می دهد حرفه ای عمل کنند و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد که متاسفانه اردبیل به شدت با کمبود خبرنگار حرفه ای و در مقابل به شدت با ازدیاد مدیر مسئول مواجه است.

فضای مجازی دقت و صحت قربانی سرعت کرده است

توحید مهدوی در ادامه بیان کرد: فضای مجازی ابزار شبه رسانه نوظهور و پر مصرف یا  پرمخاطب شده است، مزیت فضای مجازی سرعت نشر آن است اما دقت و صحت قربانی سرعت شده است. فضای مجازی مکملی برای رسانه های مکتوب می باشد. هر رسانه ای باید دارای شناسنامه و هویت باشد اما فضای مجازی فاقد این هویت است.

سردبیر سایت تحلیلی و خبری مطلع نیوز  تصریح کرد:فضای مجازی باید اعتماد سازی بوجود آورد که بدلیل عدم قانون مند بودن آن بعید بنظر می رسد. افراد رسانه ای خبره در فضای مجازی مطالب را به گونه ای حرفه ای بررسی می کنند.

وی گفت:رسانه های مکتوب همراه با فضای مجازی می تواند برای توسعه و پیشرفت استان با تعامل و مشارکت همگانی، قدم های مثبتی بردارند و در این خصوص شهروند خبرنگار در فضای مجازی می تواند حرف اول را بزند.

میزگرد اردبیل

شهروز کامجو

میزگرد اردبیل

 

حسن سروری

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه