English

معاون مطبوعاتی:

بزرگترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است

خدادی گفت: سیل اخیر نشان داد که ما به اندازه کافی خبرنگار و روزنامه‌نگار حوزه امداد و نجات نداریم ضمن اینکه باید با مهارت آفرینی در میان خبرنگاران، اطلاع‌رسانی را نیز جزئی از امداد و نجات قراردهیم تا سازمان‌های متعدد خودشان، رسانه‌مداری نکنند.

بزرگترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است
به‌گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، محمد خدادی صبح امروز در دیدار با جمعی از خبرنگاران حوزه‌ رسانه، ضمن تاکید بر اهمیت رسانه‌ها در شرایط بحرانی، از نقش موثر خبرنگاران و رسانه‌ها در کنترل تبعات زیان‌بار سیل‌های اخیر کشور، قدردانی کرد.

محمد خدادی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران حوزه رسانه، با بیان اینکه نیازمند ایجاد قرارگاه رسانه‌ای برای مواقع بحرانی همچون سیل در کشور هستیم، گفت: کاهش تلفات سیل، به علت اطلاع‌رسانی درست و شبانه‌روزی تمام دستگاه‌ها و ظرفیت رسانه‌ای کشور بود که در واقع تمام رسانه‌ها به یک رسانه در خدمت مردم ایران تبدیل شدند و بدون هیچ دستور و درخواستی، برای مردم فعال بودند.

وی افزود: همین همبستگی باعث شد جریان تخریبی دشمن که تشدید بحران، ناامیدی و ناکارآمدی را در دستور کار قرار داده بود، نتواند کار خود را انجام دهد.

خدادی شریان سازی و مرجعیت خبری در کنار قرائت سازی از بحران را نیاز اصلی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: تمرکز اطلاع‌رسانی در جریاناتی شبیه به سیل باید علاوه بر سرعت، صحت و دقت را شامل شود.

وی به نقش و عملکرد رسانه‌ها در جریان سیل‌های نوروزی اشاره و اظهار کرد: عملکرد رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی اخبار سیل علی‌رغم تمام موضوعاتی که نیاز با آسیب‌شناسی و بررسی دارد، قابل تقدیر است.

خدادی با بیان اینکه نقش و سهم رسانه‌ها در شریک‌سازی غیر قابل انکار است، خاطرنشان کرد: به طور کلی مهمترین کارکرد رسانه‌ها اصلاح روش‌ها، پیدا کردن زوایای پنهان و شریک‌سازی در جهت ایجاد نفع جمعی است.

معاون مطبوعاتی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها فرصت همبستگی، همدلی، همکاری و هم‌افزایی را فراهم می‌کنند و متقابلا هرآنچه مانع از توفیق جامعه می‌شود را آسیب‌شناسی می‌کنند که این اتفاق در خصوص سیل اخیر، به بهترین وجه نمایان شد.

معاون مطبوعاتی با بیان اینکه در گذشته، توقع از رسانه‌ها تبلیغ و هوادارسازی بود، اما امروزه این توقع به تبیین و اقناع‌سازی تبدیل شده است، تصریح کرد: باید از قابلیت رسانه‌ها در ایجاد همدلی و تقویت انسجام اجتماعی نهایت بهره را برد. در این میان رسانه‌های ما در جریان سیل‌های اخیر توانستند به‌خوبی همبستگی ایجاد کنند و به نظر من عملکرد رسانه‌ها در انعکاس اخبار سیل قابل قبول است.

خدادی به انتشار مداوم روزنامه‌های خبر جنوب و شهروند در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: برخی دیگر از روزنامه‌ها نیز اخبار سیل را در سایت‌هایشان انعکاس دادند همچنین خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، روابط عمومی‌های دستگاه‌های ذیربط، شبکه‌های اجتماعی، شبکه خبر، شبکه‌های استانی، رادیو و … همگی در کنار هم توانستند عملکرد رسانه‌ای خوبی در جریان انعکاس اخبار بحران سیل در نقاط مختلف کشور داشته باشند. عکاس‌ها و تصویربرداران نیز توانستند بسیار تأثیرگذار باشند و برخی از تصاویر منتشر شده از سیل توانست همبستگی ملی را به شدت تقویت کند.

وی ادامه داد: در سیل اخیر بیش از 250 هزار رکورد خبری و حدود یک میلیون و 100 هزار پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و همین نشان می‌دهد که ظرفیت رسانه‌ای کشور آن هم در تعطیلات نوروز، در خدمت مردم بوده است.

معاون امور مطبوعاتی بر ضرورت آسیب‌شناسی، ساماندهی و جلوگیری از تعدد منابع در چنین رخدادهایی تاکید کرد و افزود: ما در مواقع بحران همچون سیل و زلزله نیاز به یک قرارگاه رسانه‌ای داریم تا هم‌افزایی ایجاد کنیم زیرا در مواقع بحران رسانه‌ها به فرمان هیچ کسی کار نکردند و فقط به درخواست و دغدغه مردم عمل کردند.

خدادی با اشاره به اعزام سه گروه خبرنگار خارجی به مناطق سیل‌زده گفت: متاسفانه رسانه‌های خارجی آن گونه که باید به سیل اخیر ایران نپرداختند در حالی که ما شاهد هستیم وقتی مشابه این اتفاق در یک کشور آفریقایی یا اروپایی رخ می‌دهد رسانه‌های بین المللی به‌صورت متمرکز به آن توجه می‌کنند که این اتفاق یا به خاطر ضعف اطلاع‌رسانی بین‌المللی ماست و یا رفتار مغرضانه رسانه‌های خارجی!

خدادی با اشاره به آماده شدن گزارش ملی سیل در دولت گفت: ما به رغم اینکه به تیم رسانه‌ای خود در داخل نظام جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم اما باید کار رسانه‌ای را تخصصی کنیم زیرا مساله اخیر نشان داد که ما به اندازه کافی خبرنگار و روزنامه‌نگار حوزه امداد و نجات نداریم ضمن اینکه باید با مهارت آفرینی در میان خبرنگاران، اطلاع‌رسانی را نیز جزئی از امداد و نجات قراردهیم تا سازمان‌های متعدد خودشان، رسانه‌مداری نکنند.

وی افزود: بزرگترین مشکل امروز رسانه‌ها بحث مهارت است. امروز فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری داریم که ما با مشکل بیکاری مواجه هستند و یکی از دلایل بیکار بودن آنها ضعف مهارتی است هر چند از لحاظ نظری قوی هستند. رسانه‌ها باید در کنار رسالت کاری خود، به آموزش نیروها و برگزاری کارگاه‌های رسانه‌ای و تربیت نیروی ماهر و همچنین حفظ نیروهای قدیمی و ماهر خود توجه کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این نشست، طی حکمی محسن حدادی را به عنوان دستیار ارتباطی- رسانه‌ای خود منصوب کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه