English

سومین میزگرد خبرگزاری موج درباره مطبوعات محلی؛

فضای مجازی آغشته به شایعه سازی و دلالی شده است

سومین میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

فضای مجازی آغشته به شایعه سازی و دلالی شده است

 به گزارش خبرگزاری موج اردبیل،سومین میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

در ادامه سلسله نشستهای بررسی آسیب ها و راهکارهای مطبوعاتی محلی که به صورت پیوسته در دفتر مرگزی خبرگزاری موج اردبیل برگزار می شود، فعالان رسانه ای به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

یاشارپور مجید

هزینه انتشار اخبار غیرمستند باید افزایش یابد

مدیر مسئول هفته نامه صبح سبلان با اشاره به مشکلات حاکم برفضای مطبوعات محلی و عملیاتی نشدن قوانین و مقررات موجود در این حوزه گفت:فرصت و شرایط بازنگری راه های رفته مقدر نیست ، باید با عمل کردن دقیق به قوانین مندرج در سامانه جامع رسانه های کشور، فعالیت خبرنگاران دارای اثر و مجوز، نظارت صحیح بر عملکرد آنها، دعوت به نشست های خبری براساس همین آیتم ها، رعایت الزامات قانونی این سامانه جهت انتشار و فعالیت نشریات و... اگر به صورت اصولی اتفاق بیفتد، شاهد خروجی مثبت به نفع فعالان راستین رسانه خواهیم بود و خبرنگاران دلبخواهی و هدفدار، در صورت اجرای صحیح و تبصره های موجود خود به خود حذف خواهند شد.

یاشار پورمجید با عنوان اینکه هر اقدامی که بتواند کیفیت مطبوعات، رقابت سالم وسیستم توزیع عادلانه آگهی های دولتی را انضباط دهد، به تقویت عناصر مطبوعاتی کمک خواهد کرد افزود: با تقویت عناصر مطبوعاتی، طبیبعتا کیفیت و کمیت مطبوعات ارتقا خواهد یافت.

این فعال مطبوعاتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در طول ده سال اخیر به شکل معجزه آسایی فضای مجازی رشد و توسعه یافته است گفت:قطعاً این توسعه درآینده بیشتر از این تداوم خواهد یافت و فعالان مطبوعاتی باید این واقعیت را نفی نکرده و از این واقعیت به نفع جریان رسانه ای و صنفی استفاده و از رکود حاکم بر فضای رسانه های مکتوب که ناشی از وضعیت بد اقتصادی است بکاهند و به مرور زمان تمعیداتی اتخاذ گردد تاهم هزینه انتشار اخبار غیرمستند برای افراد فرصت طلب افزایش یابد و هم ارج گزاری مردم و مشتریان رسانه به اخبار مستند ارتقاء یابد ، در صورت تحقق این اتفاقات قطعا فعالین حرفه ای مطبوعاتی ، جایگاه خود را در فضای مجازی تثبیت خواهند کرد.

پور مجید در پایان  فعالان مطبوعاتی را سردمدار تولید رسانه ای  عنوان کرد و افزود: فعالان رسانه ای که در نشریات مکتوب فعالیت کرده اند قطعا در تولید محتوا نسبت به فعالان فضای مجازی، دست بالا را دارند و با ادامه روند فعلی به احتمال خیلی زیاد همین فعالان رسانه ای در آینده نیز جایگاه واقعی خود را در فضای مجازی به دست خواهند آورد و چنانچه شاهد هستیم فعالان رسانه ای در حال ورود و تقویت حضور خود در این فضا هستند.

یعقوب شاددل

فضای مجازی آغشته به شایعه سازی و دلالی شده است

در ادامه نشست مدیر مسئول نشریه تریبون آزاد با بیان اینکه راهکارهای ارایه شده باید منتج به نتیجه مثبت شود گفت: مشکلات  موجود در عرصه رسانه بیشتر از جنبه مالی می باشد و برای ارائه راهکارهای صحیح نیاز است این هم اندیشی ها و نشست ها تداوم داشته باشد ، ایجاد بنگاه های رسانه ای و تولیدات چند محصولی یکی از راه های برون رفت از وضعیت فعلی محسوب می شود.

یعقوب شاد دل تبعیت از گذشته در بحث تولید محتوا و نداشتن نو آوری را پاشنه آشیل فعلی رسانه های محلی اعلام کرد و افزود: صرف حضور در جلسات و نشست های سازمان های دولتی و انعکاس اخبار آنها در کنار نداشتن تحلیل محتوای اخبار این نشست ها ، به هیچ وجه زیبنده نام استان نمی باشد و باید یک هم افزایی در جهت پیدا کردن سوژه های خبری و نقد های سازمانی توسط فعالان رسانه ای ایجاد شود و از عناصر چرا و چگونه خبر به نحو احسن استفاده شود.

شاد دل با عنوان اینکه رسانه همان پیام است، نقش فضای مجازی در ارسال اخبار و پیام را غیر قابل انکار دانست و گفت: متاسفانه شرایطی بوجود آمده که در برخی موارد فضای مجازی در استان به فضایی غبار آلود و شایعه سازی و دلالی تبدیل شده است و چنانچه  فعالان واقعی فضای مجازی از این فضا به درستی استفاده نمایند قطعا در طولانی مدت از اقبال عمومی مخاطبان برخوردار نخواهند شد.

این فعال رسانه ای با اعلام اینکه تمامی فعالان رسانه ای شناخته شده در استان باید حضور فعالی در فضای مجازی داشته باشند گفت: با حضور فعالان حرفه ای رسانه ای در فضای مجازی یقینا برخی مولفه های رسانه ای نظیر شفافیت ، مستند بودن ، محتوای مخاطب پسند و... مدنظر قرار خواهد گرفت و باعث اقبال عمومی بیشتر خواهد شد.

تیمور حسین نژاد

شخصیت حقوقی برخی از فعالان فضای مجازی قابل قبول نیست

تیمور حسین نژاد دیگر فعال رسانه ای استان نیز با رد به قهقرا رفتن مطبوعات محلی گفت: تمامی اصناف و ابزارها در دوره های مختلف دارای فراز ونشیب بوده اند و دچار چالش و مشکل شده اند، به هیچوجه نمی تواند از تعبیر مرگ برای آنها استفاده کرد.

مدیر مسئول هفته نامه شمالغرب با اشاره به تیراژ نشریات و روزنامه های قدرتمند در کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن گفت: در کشورهایی که مهد تکنولوژی و صادر کننده آن به دیگر کشورها هستند همچنان تیراژهای میلیونی روزنامه ها حرف اول را در اخبار و اطلاعات قابل اعتنا و موثق از نظر مخاطب را میزنند . اما متاسفانه در کشور شرایط اقتصادی موجود باعث شده همه صنف ها به نوعی درگیر این وضعیت اقتصادی شده و نشریات نیز از این موضوع مستثنی نیستند . باید با در نظر گرفتن شرایط موجود در مورد نشریات قضاوت کرده و برنامه ریزی ها نیز در همین راستا صورت بگیرد.

حسین نژاد با بیان اینکه فعالان نشریات محلی نباید به دنبال خبر بوده و بیشتر به تحلیل اخبار توجه داشته باشند افزود: در این میان نقش فضای مجازی و شخصیت حقوقی برخی از فعالان آن قابل قبول نیست و تخریب های موجود در این فضا روز به روزبیشتر می شود و اخبار تولیدی بدون اعتبار نیز مزید علت شده تا فعالان نشریات محلی این خلاء ها را در این فضا پوشش دهند و با ارائه تحلیل ها و گزارشات مستند می توانند نقش و اهمیت فضای مجازی را درپیش مخاطبان بیشتر کنند.

این فعال رسانه ای هویت بخشی و اخذ مجوز به کانال ها و فعالان فضای مجازی را هم ارزیابی کرد و گفت: ساماندهی این فضا در شرایط فعلی کار دشواری است و لازم است فعالان رسانه ای شناخته شده براساس تجارت خود و با جهت دهی به این فضا تلاش کنند.

صدیق عقیل

فضای مجازی دچار بد اخلاقی شده است

عقیل صدیق علت به وجود آمدن شرایط ناگوار برای عرصه رسانه وفضای مجازی را برخی فعالان مطبوعات محلی عنوان کرد وگفت : در کنار علاقمندان راستین ومتخصص در حوزه رسانه قطعا یک تعداد افراد فرصت طلب نیز وارد این عرصه شده اند که در کنار آنها سهل الورود بودن به این عرصه در سالهای اخیر مزید برعلت شده واین شرایط را به وجود آورده است .

این فعال رسانه ای با اعلام اینکه کسانی که قابلیت ارایه تولید محتوای قابل اعتنا را دارا هستند به فعالیت در عرصه رسانه ادامه خواهند دادافزود :مدیر مسول ،سردبیر و هیات تحریریه هر رسانه ای باید از حداقل سواد وتخصص در این حوزه برخوردار باشند تا مطالب تولیدی آنها قابلیت نشر ومخاطب پسندی داشته باشد.چنانچه در شهر تعدادی مجوز داروخانه به نام اشخاص غیر متخصص صادر شده ولی در هر یک از داروخانه ها افراد متخصص به عنوان مدیران فنی حضور دارند در نشریات نیز باید در بطن وساختار داخلی آن افراد متخصص حضور داشته باشند .

پیشکسوت رسانه ای استان وجود افراد متخصص در هیات تحریریه نشریات را منجر به تولید ومحتوا وافزایش کیفیت وکمیت آن عنوان کرد وگفت : با ادامه این روند ،علاوه بر اینکه نشریات معتبر با اقبال مخاطب مواجه خواهند شد، نشریات ضعیف نیز  از رده خارج شده وشخصیت فعالان راستین رسانه حفظ خواهد شد.

صدیق با اشاره به اینکه فضای مجازی در طول یکسال اخیر دچار نوعی بد اخلاقی شده ویکسری از ادمین ها به باجگیرها ی حرفه ای وتکنولوژیک تبدیل شده اند که با کوچکترین بهانه ای مدیران ومسولان روابط عمومی را تهدید می کنند گفت :دلیل اصلی این اتفاق ناگوار به خود مدیران برمیگردد به طوریکه مدیران ضعیف با باج دهی به این افراد آنها را جری تر و تحریک میکنند.

وی با اشاره به اینکه استاندار اردبیل باید در جلسات شورای اداری و در حضور مدیران اعلام نماید که من بر اساس مطالب منتشره در فضای مجازی هیچ مسئول ومدیری را تغییر نخواهم داد ادامه داد : نباید تهدید ها وتخریب های فضای مجازی در تغییر وتحولات سیاسی استان موثر باشد البته علت عمده آن برخی از مدیران هستند که در برابر این گونه باج گیری ها سرخم می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه