English

میزگرد خبرگزاری موج درباره مطبوعات محلی؛

بررسی چالش های نشریات اردبیل

میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در محل دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

بررسی چالش های نشریات اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، میزگردی با حضور اساتید حوزه مطبوعات و رسانه های استان با رویکرد بررسی چالش های نشریات اردبیل در دفتر مرکزی خبرگزاری موج اردبیل برگزارشد.

یزدانی حبیب

خروج از بحران مطبوعات

حبیب یزدانی یک از پیشکسوتان عرصه رسانه درباره اوضاع نامناسب فعلی مطبوعات استان اردبیل و راه برون‌رفت از آن گفت: مهم‌ترین کار برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان فعلی رسانه‌های مکتوب در سطح استان در مرحله اول آسیب‌شناسی دقیق این عرصه است و در صورت شناخت دقیقِ علل ضعف مطبوعات می‌توان به راهکاری اساسی برای خروج از بحران فکر کرد.

سردبیر نشریه مطبخ ادامه داد: رشد کمی بی‌سابقه مطبوعات مکتوب نسبت به صدسال گذشته اگرچه برای پیش برد اهداف جامعه مدنی مهم و ضروری است اما یکی از دلایل اساسی افت کیفیت مطبوعات در استان شده است و حتماً برای این مشکل باید چاره‌ای اندیشه شود.

وی افزود: رشد بی‌رویه نشریات مکتوب و پایین آمدن کیفیت محتوایی آن نتیجه این است گاهی برخی افراد فاقد تخصص در حوزه رسانه هم‌زمان مسئول نشر چندین نشریه می‌باشند و برای رفع این آفت نیاز به قانونی جامع و طرحی کارآمد است.

یزدانی گفت: در شرایط فعلی باید قبول کنیم که مطبوعات استان اردبیل به‌عنوان کالایی فرهنگی جایگاه چندانی در سبد کالاهای مصرفی خانواده‌ها ندارند، برای اصلاح این وضعیت نقش خانه مطبوعات استان در وضعیت کنونی می‌تواند مهم باشد خانه مطبوعات می‌تواند راهکارهای خوبی در این رابطه ارائه دهد، مانند تلفیق و ادغام اعضای هیئت تحریریه چند نشریه دریکی از آن‌ها و کار رسانه‌ای حرفه‌ای به‌صورت تیمی و ارائه کاری کیفی به مخاطب و ایجاد انگیزه در مخاطب، همچنین ارائه طرح به نهادهای مربوطه برای رتبه‌بندی نشریات با سازوکاری منطقی و ایجاد حمایت دولتی از نشریات کیفی و حرفه‌ای.

سردبیر نشریه مطبخ اضافه کرد: در کشورهای مدرن تیراژ نشریات بالاست زیرا آن‌ها مخاطب سنجی کرده‌اند ولی در استان ما نشریات 50 عدد چاپ می‌شوند زیرا هیچ‌گونه استقبالی را از سوی مردم شاهد نیستیم، اگر توجهی اساسی به این پدیده شوم نشود مطبوعات از این هم بیچاره‌تر خواهند شد و البته ظهور شبکه‌های آنلاین هم مزید بر علت این امرند.

حسن سروری

فضای مجازی باید زیر مجموعه خانه مطبوعات شود

حسن سروری باتوجه به شرایط نامطلوب جامعه رسانه استان اردبیل گفت: اصلی ترین مشکل شرایط نابسامان  خانه مطبوعات استان است، چرا که افرادی هستند بدون عضو شدن در خانه فعالیت می نمایند در حالیکه نه تنها از نهادی یا سازمانی مواخذه نمی‌شوند بلکه گاهی هم تشویق می‌شوند.

سردبیر نشریه اردبیل آینده  بیان کرد: اکثر یادداشت ها یا سرمقاله های که در نشریات محلی منتشر می شوند کپی برداری شده از گوگل است و با این وضعیت موجود نباید انتظار اصلاح مطبوعات را داشته باشیم باید یک رسانه قوی، خود دارای تحلیل و تولید محتوا باشد.

وی با اشاره به عدم هماهنگی اداره کل ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان اردبیل افزود:در مرحله اول باید قانون خانه مطبوعات اصلاح شود و در بخش دوم اداره کل ارشاد اسلامی وخانه مطبوعات که از متولیان این حوزه هستند  همکاری بیشتری با هم داشته باشند که متاسفانه  فعلا شاهد این همکاری نیستیم. 

سروری ادامه داد: باید قانونی تدوین شود که فضای مجازی در زیر مجموعه  خانه مطبوعات فعالیت نمایند تا هر کسی خود را خبرنگار معرفی نکند، هویت و اصالت خبرنگار باید حفظ شود.

مسعود لاهوت

مطبوعات استان اردبیل نیازمند پوست‌اندازی است

مسعود لاهوت با اشاره به وضعیت مطبوعات محلی استان اردبیل بیان کرد: شرایط امروز مطبوعات استان بخصوص رسانه‌های مکتوب قابل قبول نیست و اگر برای این مشکل راه برون رفتی طرح نشود به مرور زمان به یک چالش بزرگ تبدل خواهد شد.

وی افزود: یکی از روش هایی که می توان این مساله را مدیریت کرد اعمال قوانین بازدارنده برای مطبوعات استان از سوی اداره ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات است که از این طریق هم نشریات و خبرنگاران می‌تواند به خوبی ساماندهی شوند.

این فعال رسانه‌ای استان اردبیل اضافه کرد: با اعمال این مقررات از ورود افراد غیر تخصصی و کسانی که با فضای رسانه و مطبوعات بیگانه هستند جلوگیری خواهد شد و این شوک مثبتی برای مطبوعات استان خواهد بود.

لاهوت ادامه داد: نبود نگاه حرفه‌ای به شغل  خبرنگاری باعث کاهش اعتبار رسانه‌های مکتوب شده است و این شرایط فضا را برای افراد غیر حرفه ای که اصطلاحا سواد کافی در این حوزه دارند باز کرده است.

وی گفت: لازم است مطبوعات استان اردبیل پوست‌اندازی کنند و با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های آنلاین فعالیت خود را به روزرسانی کنند و اینگونه می‌توان ارتباط مطبوعات را با مخاطبان ترمیم کنیم.

شهروز کامجو موج

مطبوعات نیازمند پالایش است

شهروز کامجو با تاکید به لزوم برون رفت جامعه مطبوعات استان اردبیل از انفعال گفت: لازم است برای این مهم رتبه بندی مطبوعات خارج از برنامه سامانه جامع رسانه های کشور با در نظر گرفتن شاخص هایی انجام گیرد ، قبلا این پیشنهاد به خانه مطبوعات و معاونت مطبوعاتی ارشاد ارائه شد ولی متاسفانه عملیاتی نگردید .

وی ادامه داد: بهترین کاری که ما برای نجات مطبوعات می توانیم انجام دهیم  رتبه بندی نشریات توسط داوران کشوری است،  رتبه بندی که توسط سامانه جامع انجام می دهند فاقد اثرگذاری است و هیچ نوع کارایی ندارد .

وی بیان کرد: این رتبه بندی سبب خواهد شد که ادارات و مدیران با مطبوعات صاحب اندیشه و حرفه ای تعامل بیشتری داشته باشند و این مسئله باعث خواهد شد افرادی که صرفا به خاطر منافع اقتصادی وارد این عرصه شدند در سایه قرار گرفته و بدون اخذ منافع مالی این عرصه را ترک کنند .

سردبیر نشریه آرتا تصریح کرد: خانه مطبوعات و در کنار آن اداره کل ارشاد اسلامی باید نشریات محلی که از رتبه بندی بالایی برخوردا هستند را معرفی کنند تا منافع مالی به سمت رسانه های قدرتمند سوق پیدا کنند و از نگاه برابری در تقسیم آگهی ها خودداری کنند .

کامجو ادامه داد : اگر این مراحل طی شود و نشریات جان دوباره بگیرند در کنار آن می تواند افراد زبده به عرصه مطبوعات وارد شوند  و دیگر جایی برای کسانی که با جلد ویزیتوری وارد حوزه خبری شده اند نیست.

وی درباره ورود رسانه های مکتوب به فضای مجازی گفت: بعضی از  رسانه های مکتوب استان بامقاومت در برابر تغییر به سمت  آنلاین شدن حرکت نکردند و از این بخش غافل شدند . فضای مجازی همان نقش دکه های روزنامه فروشی را دارند که میتوانند محتوی حرفه ای تولید شده توسط روزنامه نگاران را با سرعت بیشتری به دست مخاطب برساند ، استفاده از ابزار فضای مجازی یک ضرورت است که باید در این حوزه ورود کرد ، خالی گذاشتن این فضا باعث شد فرصت طلبانی رشد کنند که آبروی رسانه و خبرنگار را در نزد عموم مردم از بین ببرند.

مهدی جهاندیده

مطبوعات محلی از قطار تحول رسانه ها جا مانده اند

آیا  دوران مرگ مطبوعات کاغذی فرا رسیده است؟  این پرسشی است که مدیر مسئول مجله سی روز در پاسخ به سوال ما آن را مطرح می کند. مهدی جهاندیده معتقد است که اگر مطبوعات محلی در فرم و رویکرد تولید محتوای خود تغییر ندهند، ناقوس مرگ شان را به دست خود به صدا در خواهند آورد.

مدیر مسئول مجله سی روز گفت:همین یک دهه قبل تر نشریات یا روزنامه ها در اردبیل از فروش بالایی برخوردار بود، اما  امروز با بحران مخاطب و ریزش آن رو به رو هستیم، دلیلش هم جا ماندن از قطار تحول در عرصه رسانه بر می گردد.

وی  تصریح کرد: مطبوعات باید  محیط انتشار خود را تغییر دهند، چرا که دوران انتشار روی کاغذ برای مطبوعات محلی به سر آمده است.

این مدرس دوره های روزنامه نگاری افزود: فعالان مطبوعات اردبیل از نظر آموزشی به شدت ضعیف هستند و در کنار چنین نقصانی ما با آزمون و خطا در حال حرکت هستیم، نه با دقت کامل؛ این در حالی است که نسل فعالان رسانه ای در حال تغییر و فضای رسانه در مسیر تحول قرار دارد.

عکس دست جمعی

جهاندیده بیان کرد: 20 سال پیشتر در سطح استان اردبیل سه، چهارتا نشریه در حال فعالیت بود واین نشریات  نقش محوری و تعیین کننده در گردش اطلاعات داشتند و در کنار آن از گردش مالی مناسبی هم برخوردار بودند، آوای اردبیل و پیام اردبیل دو نمونه موفق در دو دهه گذشته بودند، که متاسفانه نسل جدید مطبوعات محلی از مدل آنها الگو برداری نکرد.

سردبیر نشریه مهر اضافه کرد: آگهی پاشنه آشیل نشریه محلی است و صددرصد روی تولید محتوا هم اثر می گذارد. اگر در مطبوعات امروزی افت کیفی را شاهد هستیم بخش مهمی از آن به دلیل درآمد ضعیف نشریه بر می گردد. اینکه مدیر یک نشریه با دغدغه مالی مجموعه را مدیریت می کند و در بکارگیری نیروهای خبره با محدودیت مالی مواجه است.

جهاندیده تصریح کرد: یک دهه پیشتر نه تعداد خبرنگاران مثل امروز زیاد بود و نه تعداد مطبوعات محلی کثرت امروزی را داشت. طبقه بندی شغلی در نشریه محلی جایگاه خود را داشت و جایگاه خبرنگارو نویسنده در نشریه به خوبی مشخص بود.

آموزش پاشنه آشیل رسانه داری و روزنامه نگاری است

وی بیان کرد:  نسل در مطبوعات محلی به کل تغییر کرده است. سیاست وزارت ارشاد دولت روحانی در تهسیل صدور مجوز گامی در راستای گسترش گردش آزاد اطلاعات بود، اما یک آفت بزرگ هم داشت. اینکه متاسفانه طیفی قابل ملاحظه از مدیران مسئول نوپا با ادبیات روزنامه نگاری بیگانه  ناآشنا هستند. این طیف بشدت نیازمند آموزش هستند.

جهاندیده گفت: متاسفانه طیفی از فعالان عرصه رسانه تن به آموزش نمی دهند و با متدهای روز دنیا و روزنامه نگاری اپ دیت نیستند و خود را مبرا از آموزش می بینند. یکی دیگر از مشکل مطبوعات استان در عقب ماندن از شتابی است که شبکه های اجتماعی آنلاین در آن از رسانه های های مکتوب در حوزه خبررسانی گرفته اند.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی سی روز آنلاین درباره اختلاف سلیقه در مطبوعات اردبیل گفت: گاه به اشتباه مطبوعات محلی، شبکه های اجتماعی آنلاین را رقیب خود می پندارند در حالی که این دو به لحاظ کارکرد متفاوت از هم هستند. خبر کارکرد خود در رسانه های چاپی و کاغذی را از دست داده و می طلبد که خبر جای خود را به تفسیر و تحلیل های ژورنالیستی بدهد.

وی درباره برون رفت از وضعیت بحرانی مطبوعات اردبیل افزود: برای خارج شدن از این بحران کنونی باید خبرنگاران و اصحاب رسانه تولید محتوای تفسیری تحلیلی در قالبهای مختلف ژورنالیستی را ارائه دهند، تا آن احساس نیاز در مخاطب تقویت و صد البته احیا شود.

مصطفی جمشیدی

برون رفت از وضعیت نامطلوب مطبوعات با تقویت جایگاه خانه مطبوعات

مدیرمسئول نشریه زمان اردبیل گفت: تقویت جایگاه خانه مطبوعات استان، به عنوان اصلی‌ترین نهاد صنفی فعالان رسانه استان از راهکارهای اساسی برون رفت از وضعیت نامطلوب مطبوعات استان در حال حاضر است.

سید مصطفی جمشیدی درباره مسائل حوزه مطبوعات استان گفت: در جوامع توسعه یافته از رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود اما این گزاره با تصویری که از رسانه در جامعه ما قابل رویت است فرسنگ‌ها فاصله دارد.

مدیر مسئول نشریه زمان اردبیل بیان کرد: یکی از راهکارهای اساسی برون رفت از وضعیت نامطلوب مطبوعات استان در حال حاضر، تقویت جایگاه خانه مطبوعات استان به عنوان اصلی‌ترین نهاد صنفی فعالان حوزه رسانه است.

وی ادامه داد: خانه مطبوعات استان اردبیل در حال حاضر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته و از ورود مؤثر به مسائل و مشکلات جامعه رسانه استان عاجز است و تداوم این روند خوشایند نخواهد بود.

میزگرد اردبیل

جمشیدی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی مستمر و هوشمندانه اعضای مورد حمایت خانه مطبوعات استان اضافه کرد: برخی از افراد که در گذشته به انحای مختلف با عضویت در خانه مطبوعات استان زیر چتر حمایتی این نهاد قرار گرفته‌اند امروز فعالیت رسانه‌ای ندارند ولی کماکان عضو خانه محسوب می‌شوند و در مقابل برخی دیگر از فعالان صاحب سبک و فعال رسانه استان برای عضویت در خانه با موانع زیادی روبرو می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به افزایش تعداد نشریات محلی استان تصریح کرد: این امر به خودی خود آسیب‌زا نیست؛ چرا که نمی‌توان هیچ شهروند واجد شرایطی را از حق قانونی‌اش محروم ساخت؛ مساله زمانی پدید می‌آید که در خصوص رتبه‌بندی کیفی نشریات، آموزش فعالین حوزه رسانه و مدیریت سایر مسائل مرتبط با مطبوعات استان برنامه مشخصی نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه