English

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

دهمین پیوند کبد در گیلان با موفقیت انجام شد

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از دهمین پیوند کبد در گیلان که با موفقیت انجام شده خبر داد و گفت: این موفقیت ها نشان از توان بالای تیم های پزشکی در گیلان است.

دهمین پیوند کبد در گیلان با موفقیت انجام شد

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، علی داودی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شامگاه امشب در مراسم راه اندازی انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه گیلان در رشت گفت: این استان سالهاست که در پیوند کلیه برجسته است، دهمین پیوند کبد نیز در گیلان با موفقیت انجام شده که این موفقیت ها نشان از توان بالای پزشکی است.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای راه اندازی پیوند مغز و استخوان قبل از سال در بیمارستان رازی رشت افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان برای راه اندازی پیوند کلیه و کبد در بیمارستان رازی اقدام کرده است.

وی اظهار امیدوای کرد تا آینده شمال کشور در پیوند با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان محقق شود.

وزارت بهداشت

افزایش اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در گیلان

رئیس بیمارستان رازی رشت نیز در این مراسم بیان داشت: استان گیلان از سال 76 تا 93تنها یک پیوند از مرگ مغزی داشت اما از سال 93 با فعال شدن واحد فراهم آوری اعضای پیوندی و ارائه آموزش ها به نیروهای پزشکی و پیراپزشکی، موارد اهدای عضو از مرگ مغزی افزایش یافت.

انوش دهنادی مقدم با بیان این مطلب که مهمترین ویژگی برای اهدای عضو فرهنگ سازی است، خاطر نشان کرد: همه بایستی برای فرهنگ سازی کمک کنند.

تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک متخصص بیهوشی، داخلی، جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد که از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکم مسئولیت اقدام به تایید مرگ مغزی را دارند.

قانون پیوند اعضا، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ برپایه این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

کلیه ‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا 53 نفر را نجات دهد، بر اساس آخرین آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت، باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42ساله پیوند زده شد.

از سال جاری تاکنون، خانواده 19 بیمار دچار مرگ مغزی در استان گیلان برای اهدای عضو عزیزانشان اقدام کردند.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشارکت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انجمن اهدای عضو ایرانیان نسبت به برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان گیلان از امروز (یکشنبه) تا یازدهم بهمن در رشت اقدام کرده است.

نحوه شناسایی بیماران مرگ مغزی، نحوه انتقال این بیماران از مراکز تابعه به مرکز پیوند، مسایل حقوقی درباره رضایت پیوند اعضا، نحوه نگهداری ارگان های فرد مغزی از جمله آموزش های لازم به شرکت کنندگان در دومین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی گیلان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه