English

سرطان مهمترین عامل مرگ و میر در گیلان

در گیلان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

سرطان مهمترین عامل مرگ و میر در گیلان

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، گیلان یکی از استان‌هایی است که هر ساله شاهد افزایش رو به رشد انواع سرطان‌ها بوده و هر ساله افراد بسیاری بر اثر این بیماری در استان فوت می‌کنند.

در گیلان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک یکی از مهمترین علل افزایش انواع سرطان‌ها در جامعه است ضمن اینکه اضافه وزن، چاقی، مصرف فست فودها، کمتحرکی، مصرف سیگار و مواد مخدر، استفاده نادرست از قند، چربی و نمک موجب روند رو به رشد این بیماری می‌شود.

گرچه سال‌هاست صحبت از سونامی سرطان در گیلان می‌شود اما به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، این استان در بروز سرطان در رتبه متوسط به بالا قرار دارد و با پیشگیری و شناسایی به موقع می‌توان این مقدار را کاهش داد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان با برنامه ریزی‌های متنوع سعی براین دارد که این بیماری را در گیلان کنترل و از روند رو به رشد آن جلوگیری کند، بدین سبب سالانه همایش‌ها و برنامه‌های متنوعی در استان اجرا می‌شود. امروز نیز استان شاهد برگزاری همایش پیشگیری از سرطان در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی گیلان بود.

محمد عباسی، معاون بهداشتی و علی‌نقی کرمی معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این جلسه دلایل روند رو به رشد این بیماری در استان را تشریح کردند.

«محمد عباسی» در این همایش اظهار کرد: سرطان قابل پیشگیری و درمان است، عدم تحرک و استفاده از رژیم غذایی نادرست در استان سبب افزایش این بیماری در استان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه متاسفانه هر ساله شاهد روند رو به رشد این بیماری در استان هستیم، گفت: عدم آگاهی و بی‌توجهی به برنامه غذایی و کم‌تحرکی سبب گسترش این بیماری در استان شده است.

وی  اذعان کرد: افسردگی شدید یکی از نشانه‌های این بیماری است، بیمار بعد از شنیدن این که مبتلا به این بیماری است به افسردگی مبتلا شده و حتی ممکن است اقدام به خودکشی کند.

آمار بالای بیماری سرطان در استان گیلان

عباسی با تاکید بر اینکه خانواده و خود بیمار باید از نظر روانشناسی تحت نظارت و کنترل باشند، افزود: برخی از خانواده‌های بیماران سرطانی بعد از فوت بیمار دچار افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی خواهند شد که باید تحت درمان قرار بگیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به آمار بالای بیماری سرطان در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه سه هزار و 570 نفر در گیلان به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: درمان و پیشگیری از سرطان امکان پذیر بوده و بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و متنوع این بیماری در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

عباسی به انواع سرطان‌ها اشاره و تصریح کرد: سرطان پستان، معده، کولورکتال، پوست غیرملانوما و مثانه بیشترین آمار سرطان‌ها در دو جنس مرد و زن در گیلان  اعلام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: براساس سن و جمعیت آمار انواع سرطان‌ها متاسفانه در جامعه روند رو به رشدی دارد.

وی به تفکیک شهرستانی این بیماری در گیلان پرداخت و خاطرنشان کرد: شهرستان‍‌های ماسال، لنگرود و انزلی به‌ترتیب بیشترین بروز استاندار شده سنی در هر 100 هزار نفر جمعیت را دارد و شهرستان‌های صومعه سرا، لاهیجان و آستارا بالاترین میانگین ابتلا به بیماری انواع سرطان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.  

عباسی با تاکید بر اینکه اگر سرطان‌ها به موقع کشف شوند، قابل درمان خواهد بود گفت: بیشتر افراد مبتلا به بیماری سرطان بر اثر مصرف انواع داروها افسرده و ارتباطات اجتماعیشان را از دست خواهند داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: حالت اضطراب، شیدایی و پرخاشگری و .... از علائم روانی بیماران سرطانی شمرده می‌شود.

فوت بیش از 2 هزار گیلانی براثر بیماری سرطان در سال گذشته

«علی نقی کرمی» تصریح کرد: هشت میلیون و 800 هزار نفر در جهان درسال 2015 براساس انواع بیماری ها جانشان را از دست دادند بر اساس این آمار هر شش نفر یک مرگ در جهان بر اثر بیماری سرطان است.

 معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تاثیر مستقیم درآمدهای هر کشوری در گسترش این بیماری اشاره و اذعان کرد: بیش از 90 درصد سرطان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته سریعا تشخیص داده شده و درمان می‌شوند و تعداد مرگ و میرها در این کشورها بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: سال گذشته 14 هزار و 351 مرگ در گیلان گزارش شده است، که از این تعداد 2 هزار و 218 مرگ بر اثر انواع بیماری سرطان در استان بوده است.

کرمی خاطرنشان کرد: سرطان معده در استان بسیار شایع بوده و سن 30 سالگی تا 70 سالگی را درگیر کرده  که بر اساس مصرف نادرست مواد غذایی این نوع سرطان در استان در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه سرطان تیروئید یکی دیگر از انواع سرطان‌هاست افزود: این سرطان از سنین 20 سالگی شروع شده و متاسفانه بسیاری از افراد جامعه را درگیر کرده است.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: مصرف مواد مخدر، آلودگی هوا، چاقی، استرس، دیابت، پرفشاری خون و .... از دلایل افزایش انواع سرطان‌ها در جامعه است.

با توجه به اینکه ۴۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان به واسطه غربالگری کاهش می‌یابد و ممکن است که بیمار نسبت به انجام آزمایش ها واکنش نشان دهد، اما می‌توان با ایجاد اطمینان در بیمار و آگاهی بخشی او از خطرات بیماری، وی را از مرگ و میر و هزینه‌های اضافه و فشار بر خانواده‌ها نجات داد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه