English

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

۴۹۱ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان اردبیل احداث شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۴۹۱ هکتار باغ با هدف افزایش تولید انواع محصولات سر درختی طی ۲ سال اخیر در اراضی شیب‌دار این استان احداث شده است.

۴۹۱ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان اردبیل احداث شد

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، رحیم یوسفی طرح کاشت درخت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را از جمله اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در امور باغبانی عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح سال گذشته ۹۱ هکتار و سال قبل از آن ۴۰۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار استان احداث شد.

وی شهرستان خلخال و کوثر را ۲ منطقه مستعد و پیشگام در طرح کاشت درخت و توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در استان اردبیل ذکر کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۲۱ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود که پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافت و مابقی اعتبارات نیز به محض تخصیص صرف اجرای طرح خواهد شد.

یوسفی با اشاره به تداوم اجرای این طرح در سال جاری و اجرای عملیات کاشت درخت در اراضی شیب‌دار در این استان تا فصل بهار سال آینده ادامه داد: در استان اردبیل به‌دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و سردسیر تولید محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی و ارقام دیربرگ ده گردو مانند رقم چندلر و فرنور ممکن است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان خلخال و کوثر با هدف جوان‌سازی و تعویض چتر درختان گردو و تولید محصول بیشتر بیان کرد: با اجرای این طرح، ارقام مقاوم به سرما و دیربرگ‌ده از جمله رقم چندلر و فرنور گردو جایگزین ارقام بومی می‌شود.

وی به باغداران شهرستان خلخال و کوثر توصیه کرد که با توجه به بروز سرما در فصل برگدهی و ارتفاع بالای منطقه رقم فرنور را جایگزین ارقام بومی کرده و از تنه و ریشه باغات قدیمی خود برای سرشاخه کاری استفاده کنند.

یوسفی اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در شهرستان خلخال و کوثر را در چند سال اخیر موفق خواند و اعلام کرد: با اختصاص یارانه دولتی برای نهال، سرشاخه کاری ۷۵ هکتار باغ گردو در شهرستان خلخال و ۵۰ هکتار باغ گردو در شهرستان کوثر طی ۲ سال اخیر انجام شده است.

وی همچنین مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در شمال و جنوب استان را از جمله مناطق مستعد برای تولید برخی میوه‌های مستعد برای این مناطق از جمله انار ذکر کرد و گفت: بر این اساس کشت پسته در شهرستان خلخال و کوثر که دارای درختان وحشی پسته است، آغاز شده و تولید محصول هم آغاز شده است.

یوسفی اضافه کرد: شرایط برای تولید محصول پسته در استان اردبیل مساعد بوده و نیاز سرمایی آن جوابگوی تولید این محصول است و بر این اساس چندین رقم پسته در سطح ۶ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان کشت شده ولی تنها پسته رقم کله قوچی به شرایط تولید اقتصادی محصول رسیده است.

وی بیان کرد: پسته رقم اکبری نیاز سرمایی بیشتری دارد که آن نیاز سرمایی در منطقه مغان فراهم نمی‌شود و علاوه بر این، در زمان گلدهی و گرده افشانی این رقم، میزان رطوبت در منطقه مغان بالا رفته و شرایط برای گرده افشانی به شکل مطلوب فراهم نمی‌شود و در زمان رسیدن محصول هم رطوبت بالا موجب آسیب به محصول تولیدی می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان ساکن در مناطق گرمسیری شمال و جنوب استان توصیه کرد که با توجه به اقتصادی بودن کاشت زیتون، بادام و گردوی پکان (گردوی مناطق گرمسیری)، کاشت این درختان را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: یک هکتار باغ الگویی گردوی پکان به عنوان یک محصول جدید و اقتصادی در منطقه مغان کشت شده و برخی ارقام آن رشد خوبی در استان دارد و در مرحله مطالعاتی است که به محض تکمیل طرح مطالعاتی، توسعه کشت آن انجام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه