English

موج گزارش می دهد:

کشاورزان اردبیلی نقره داغ بی تدبیری شدند

در حالی که جهاد کشاورزی اردبیل، میزان تولید سیب زمینی را به عنوان یکی از افتخارات خود مصادره کرده، کشاورزان از ناتوانی در فروش این محصول و دور ریز آن می‌گویند.

کشاورزان اردبیلی نقره داغ بی تدبیری شدند

به گزارش خبرگزاری موج، اقلیم استان اردبیل موجب شده این خطه مناسب کشاورزی و دامپروری تشخیص داده شود. سال‌ها اردبیل به عنوان یکی از استان‌های تولید محصولات کشاورزی شناخته شده تا جایی که اولین دانشگاه آن با رشته کشاورزی آغاز به کار کرده است.

اما نگاه سنتی و انتخاب مدیران بی توجه به افق بلند مدت برای این حوزه موجب شده تا کشاورزی اردبیل از تولید به دور ریز و نه فروش محصولات خود برسد.

تقریبا تمامی محصولات کشاورزی که در این استان در سطح گسترده تولید می‌شود به دلیل بی برنامه‌گی برای فروش و بسته بندی گرفتار دورریز می‌شوند. صحنه سیب هایی که در مشگین شهر کنار جاده ها روی هم تلنبار می‌شد و یا سیب زمینی‌هایی که خوراک دام می‌شدند و یا سیرهایی که روی دست کشاورزان مانده بود و یا گوجه فرنگی که توسط خود کشاورز از زمین کنده و له می‌شد، اوج ذلت کشاورزی اردبیل در زمان تولید را نشان می‌دهد.

این در حالی است که افتخار مسئولان اعلام آمارهای منحصر به فرد تولید است تا زحمت کشاورز را به نام خود مصادره کنند و در ادامه توجهی به فشار مالی تحمیل شده به همان کشاورز نداشته باشند.

اردبیل تولید کننده کیفی‌ترین سیب زمینی است

از جمله محصولاتی که در حال حاضر برداشت آن آغاز شده سیب زمینی است. همه جای ایران، سیب زمینی اردبیل شناخته شده است. به مانند محصولات کشاورزی هر منطقه، سیب زمینی و عدس برند این استان محسوب می‌شوند. اما داغ دل کشاورزان سوزناک‌تر از آن است که از کیفیت و میزان تولید سرمست شده و خوشحال بمانیم.

شهاب بخشعلی زاده یکی از سیب زمینی کاران روستای پیراقوم در اطراف اردبیل است که از قضا تعاونی آن سری در سرها درآورده و سیب زمینی تولیدی این روستا را خیلی ها می‌شناسند.

وی می گوید سیب زمینی یا در ارقام خوراکی و یا صنعتی تولید می‌شود که بیشترین میزان تولید اردبیل رقم آگریا است که رقمی صنعتی است.

به گفته بخشعلی زاده آب و هوای اردبیل و کاشت یک رقم خوب موجب شده تا کیفیت تولید سیب زمینی این استان سرآمد باشد و سیب زمینی اردبیل را همه جا بشناسند.

برخی استان ها ۲۰ سال است آبیاری قطره ای دارند

اما شناختی که این سیب زمینی کار به آن تاکید دارد موجب نشده تا کشاورزان از فروش خود رضایت داشته باشند.

بخشعلی زاده گفت: هر چند اردبیل یک پنجم سیب زمینی کشور را تولید می‌کند اما میزان تولید استان همدان سه برابر اردبیل است و استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی نیز از استان‌های مطرح تولید کننده هستند.

وی افزود: در حالی که سیب زمینی محصولی است که به رسیدگی روزانه نیاز دارد تنها در چند سال اخیر آبیاری قطره ای در برخی اراضی اعمال شده و این در حالی است که در برخی استان‌ها ۲۰ سال است آبیاری قطره ای دارند.

به گفته این کشاورز، آبیاری قطره ای بازده را دوبرابر می‌کند و به مراتب کیفیت محصول نیز افزایش پیدا می‌کند اما متاسفانه سیب زمینی اردبیل سخت حاصل می‌شود و ارزان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی را کیلویی ۶۰۰ تومان می‌خرند

پیش از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که درهای سازمان خود را به روی اصحاب رسانه بسته است، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: براساس برآورد کارشناسان کشاورزی امسال میزان تولید سیب زمینی استان به ۷۷۵هزار تن می‌رسد.

اما این ارقام درشت که به میزان یک پنجم تولیدات کشور است به هیچ عنوان مورد حمایت نیست و به پز خالی مدیران تبدیل شده است.

یکی دیگر از کشاورزان در خصوص وضعیت خرید و فروش سیب زمینی گفت: متاسفانه خرید سیب زمینی با قیمت نازل است و به هیچ عنوان صرف نمی‌کند.

رحمت الله خدادوست تصریح کرد: کشاورزان از مهر ماه زمین های خود را برای کاشت آماده می کنند تا در بهار کاشت سیب زمینی انجام شود. امسال برداشت سیب زمینی حتی زودتر آغاز شده اما برای فروش آن هیچ پیشنهاد قابل قبولی مطرح نشده و با قیمت نازل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در کیلو می‌خرند.

وی افزود: این مبلغ حتی کفاف هزینه‌های تولید محصول را نمی‌دهد و بسیاری از کشاورزان از تولید خود پشیمان هستند.

این اظهارات از سوی بخشعلی زاده نیز مورد تائید است و وی می‌گوید همان طوری که خرید تضمینی گندم در واقع حمایت و تشویق کشاورز برای تولید است باید در سیب زمینی هم اعمال شود.

این کشاورز افزود: در مقابل نه تنها خرید تضمینی به قیمت مناسب نیست بلکه عمدا قیمت پایین اعلام می‌شود تا کشاورز از تولید منصرف شده و به تولید دانه‌های روغنی که هیچ تناسبی با اقلیم منطقه ندارد متمایل شود.

وی تاکید کرد: نتیجه این می‌شود که سال دیگر کشاورز پشیمان از تولید دست می‌کشد و اینبار قیمت محصول بالا می‌کشد و کشاورز گمان می‌کند سال آینده سود خواهد داشت و دوباره سیب زمینی می‌کارد.

وی با ابراز تاسف از سو برنامه‌ریزی‌ها که موجب شده سیب زمینی کاران گرفتار یک چرخه معیوب شوند، افزود: به جای دور ریز محصول همان طور که در مناطق دیگر با بازاریابی و بسته بندی محصول را می‌فروشند در اردبیل هم باید این اقدام برای سیب زمینی صورت گیرد.

صادرات سیب زمینی فاقد برنامه مدون است

هر چند به گفته رئیس جهاد کشاورزی از کل تولیدات سیب زمینی استان ۱۸۰ هزار تن نیاز استان بوده و بقیه به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود اما صادرات برنامه مدون ندارد.

در جلسات استانی گفته می‌شود که سیب زمینی اردبیل متناسب با استانداردهای بازارهای جهانی به فروش نمی‌رسد و تسهیل صادرات نیز سیاست گذاری نشده است. برخی کشورهای همسایه حتی سیب زمینی منطقه دیگر را خریداری کرده و نیم نگاهی هم به سیب زمینی اردبیل ندارند.

بطوریکه درخشش سیب زمینی در لیست محصولات صادراتی استان اردبیل چندان دوای درد کشاورزان نشده است.

نه تنها مشکلات تولید همه ساله تکرار می‌شود بلکه در استان، برنامه منسجمی برای بازاریابی و فروش سیب زمینی دیده نمی‌شود. گاهی کشاورزان تن به خرید تضمینی می دهند اما در نهایت زیان در فروش را بیش از منفعت به جان خریده‌اند.

۳ تولید کننده چیپس، فرآوری محسوب نمی‌شود

همه اینها در حالی است که سیب زمینی یکی از محصولات مصرفی در تمامی نقاط جهان بوده و اردبیل قادر به فروش محصول خود نیست.

نه در فروش خام بلکه در فروش فرآوری شده هم اردبیل راه به جایی نبرده است. ۳ واحد تولید چیپس گاهی بخشی ناچیز از سیب زمینی تولیدی اردبیل را خریداری می‌کنند اما در وضعیتی که چشم امید به وعده‌های واحد فرانچ فریز اردبیل بود و در زمان بهره برداری از آن قرار بود این واحد تولیدی مسکّنی برای سیب زمینی باشد، عملا فعالیت آن با تمامی ظرفیت تولید انجام نمی‌شود و مدیریت این مجموعه نیز حاضر به پاسخگویی به اصحاب رسانه نیست.

سیب زمینی اردبیل که از قضا از رقم صنعتی است و می‌بایست با فراوری و ایجاد ارزش افزوده به فروش برسد، به عنوان غذای دام مصرف می‌شود و مدیران پشت درهای بسته فقط دلخوش به آمار تولید هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی