English

وزیر جهاد کشاورزی:

اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اراضی شیب دار در منطقه غرب اصلاً نباید خالی از کشت باشد و غیرقابل قبول است و نمره منفی مدیران جهاد کشاورزی محسوب می شود، گفت: اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم تا اشتغالزایی و تولید خوبی به وجود بیاید.

اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری مدیران ستادی معاونت امور باغبانی، معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران امور باغبانی استان های وزارت جهاد کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی ایران که در بابلسر برگزار شد، اظهار داشت: اتاق اصناف کشاورزی ایران بازوی اجرایی قوی شده است و این اتاق باید در کشاورزی کشور جا بیفتد.

وی با بیان این که اتاق اصناف کشاورزی عضو شورای سیاستگذاری قیمت شد و این اتاق در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه ویژه دارد، ادامه داد: اتاق اصناف کشاورزی قدرت بالایی دارد و بیشتر از قدرت تعزیرات نقش نظارتی دارد؛ باید به سمتی برویم که همه فروشگاه ها تمام مجوزها را از اتاق اصناف بگیرند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اتاق اصناف کشاورزی ایران باید در همه مراحل، کنترل و نظارت کنند؛ رئیس اتاق اصناف در استان ها و شهرستان ها مشاور اصلی مدیران جهاد کشاورزی هستند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برخی از مأموریت های این وزارتخانه باید به اتاق اصناف کشاورزی واگذار شود، گفت: در صدد هستیم تا پروانه اتاق اصناف کشاورزی در بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات مورد قبول گیرد.

وی مزیت نسبی کشور را  باغبانی دانست و بیان داشت: صادرات محصولات باغی ارزآوری بالایی برای کشور دارد، اکنون 50 درصد صادرات مربوط به محصولات باغبانی است اما کم توجهی زیادی به این بخش شده است و باغبانی در حاشیه قرار گرفته بود؛ البته در دولت سیزدهم استراتژی توجه به باغبانی است چرا که تولید ثروت در باغبانی ویژه است.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز داشت: اول باید به گلخانه ها به عنوان زیر مجموعه باغبانی توجه شود و 100 هزار هکتار گلخانه ایجاد کنیم، در طول این چند سال تقریباً 25 هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شد و باید به رقم 100 هزار هکتار برسیم تا سبزی و صیفی از اراضی به گلخانه سوق داده شود و زمین های آن به سمت کشت غلات برود.

وی تأکید کرد: ما باید به سمت کشاورزی دانش بنیان برویم تا به این رقم سطح کشت گلخانه برسیم، سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی کشاورزی زمینه توسعه کشت گلخانه ای است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه معتقدم حق کشاورزی داده نشده و سرمایه گذاری چهار درصدی در این بخش بسیار کم است، افزود: مردم باید به سمت سرمایه گذاری بخش کشاورزی بروند و نباید منتظر اعتبار دولتی باشیم، سرمایه گذار را بیاوریم.

وی تصریح کرد: امروز رقابت در گرفتن اعتبار از دولت تمام شده است، دولت در یکسال گذشته در سفر استانی 20 هزار میلیارد تومان تخصیص داده است؛ پس باید به سمت سرمایه گذاری از سوی مردم برویم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت زراعت اشاره کرد و افزود: در زراعت باید به الگوی کشت توجه کنیم و این اقدام اکنون پس از نیم قرن شروع شده است؛ رئیس کارگروه اجرای الگوی کشت استان ها استانداران هستند.

وی با بیان این که اجرای طرح الگوی کشت فرادستگاهی است، ادامه داد: آمادگی داریم اولین کارگروه اجرای الگوی کشت کشور را در مازندران شروع کنیم.

این مسئول گفت: کشاورزی قراردادی طی یکسال اخیر به عنوان مأموریت جدی دولت سیزدهم با آزمون و خطا شروع شد و امسال با تخصیص 15 هزار میلیارد تومان اعتبار شروع شده است.

وی با بیان این که در این نوع کشت بانک کشاورزی در سال 1401 به درستی وارد عمل شد، اظهار کرد: هفته آینده با حضور رئیس جمهور اجرایی شدن کشت قراردادی شروع می شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان داشت: امسال کشاورزان گندمکار ریالی بابت بیمه پرداخت نمی کنند ولی زمین های آنان بیمه می شود. به طور یقین در کشاورزی قراردادی به معیشت و تولید کشاورزی کمک زیادی می شود.

وی، زهکشی اراضی مازندران را یک طرح مهم ملی توصیف کرد و گفت: مازندران لنگرگاه محصولات کشاورزی است و اگر طرح زهکشی در این خطه اجرایی شود در بخش های زیادی از محصولات کشاورزی به خصوص برنج به مرز خودکفایی می رسیم.

ساداتی نژاد افزود: طبق بررسی 2 میلیارد دلار هزینه زهکشی اراضی کشور است که به مازندران توجه ویژه شود.

وی اظهار داشت: به شدت باید تفویض اختیار را به استان داشته باشیم و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ها در کنار استانداران می توانند تصمیم گیری های ملی در بخش کشاورزی داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: به خصوص در استان هایی که قطب تولید محصولات کشاورزی هستند، استانداران اختیار خواهند داشت تا در خصوص کشاورزی تصمیم ملی داشته باشند.

وی مازندران را قطب عمده محصولات کشاورزی کشور دانست و گفت: مازندران در دام و طیور نیز بسیار غنی است، مرغ پایتخت کشور را مازندران تأمین می کند، اگرچه در دام و طیور شرمنده تولیدکنندگان هستیم و آزادسازی یارانه ها سبب شد تولیدکنندگان این بخش با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اراضی شیب دار در منطقه غرب اصلاً نباید خالی از کشت باشد و غیرقابل قبول است و نمره منفی مدیران جهاد کشاورزی محسوب می شود، تصریح کرد: اراضی شیب دار را به مردم واگذار کنیم تا اشتغالزایی و تولید خوبی به وجود بیاید، گل وگیاه و گیاهان دارویی ظرفیت های کشاورزی در این اراضی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه