English

چرا پرندگان مهاجر تالاب سرخرود را انتخاب می کنند؟

تالاب سرخرود از سال 1386 به زیستگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است و میزبان پرندگان بسیاری است.

چرا پرندگان مهاجر تالاب سرخرود را انتخاب می کنند؟

به گزارش خبرگزاری موج، در این ایام سال یعنی اواخر پاییز و زمستان که می شود نام تالاب سرخرود در مازندان زیاد به گوش می رسد، آن هم به بهانه مهاجرت بسیاری از پرندگان و بخصوص قوهای مهاجر که حتی سبب شده اند این تالاب بانام تالاب قوهای سرخرود شناخته شوند، جایی که منطقه ای امن برای پرندگان بحساب می آید و آن ها ترجیح می دهند تا مسیر طولانی را طی کنند و به این تالاب برسند و چند ماهی را در این تالاب مهمان باشند و براساس اخبار منتشر شده جمعیت قوهای فریادکش امسال به بیش از دوهزار بال رسیده است واز سوی دیگر بیش از ۵۰ فلامینگو نیز به این تالاب پرواز کرده اند.

اما دلیل این موضوع چیست؟

معرفی تالاب سرخرود

 

تالاب سرخرود یکی از مهم‌ترین تالاب‌های استان مازندران، محسوب می شود که به دلیل مهاجرت و اسکان همه ساله قوهای وحشی، به نام تالاب قوها نیز شهرت یافته است. 

تالاب قوهای سرخرود در منطقه وزرامحله قرار دارد و هرساله سیل عظیمی از قوها در فصل زمستان به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

درباره این تالاب می توان اینطور گفت که، تالاب سرخرود، یک اکوسیستم زنده است و با توجه به عمق بسیار زیاد هرگز نمی ‌توانیم اعماق تالاب را ببینیم اما بدون شک، جانداران دیگری نیز در این تالاب زندگی می ‌کنند که به عنوان یک منبع غذایی مناسب برای پرندگان مهاجر بحساب می آیند.

یکی از نکاتی که درباره این تالاب مطرح می شود و بنوعی مهمترین موضوع درباره تالاب سرخرود است، حفاظت از این منطقه و پرندگان مهاجر آن است.

تالاب سرخرود

پوشش جانوری تالاب سرخرود

 

تالاب سرخرود از سال 1386 به زیستگاهی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است و از این رو قوها با طی کردن مسیری نزدیک به پنج هزار کیلومتر از مناطق سردسیر برای سپری کردن فصل زمستان به تالاب سرخرود سفر کرده و برای زیستن این مکان را برای مدتی کوتاه انتخاب می کنند.

شاید جالب باشد که بجز قوها، گونه‌های مختلف دیگری از پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود زندگی می‌کنند و مهاجرت آن ها بطور معمول از اواخر پاییز و فصل زمستان کامل می ‌شود و حضور پرندگان در تالاب از ابتدای آذر آغاز و در برخی موارد تعداد آنها در ابتدای دی ماه به حدود 5 هزار پرنده نیز می رسد.

در ابتدای فصل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر می شود که البته بجز قوها، غاز و اردک های وحشی نیز به این تالاب مهاجرت می کنند و این امر سبب می شود تا طبیعت گردان علاقه مند به حیات وحش در فصل زمستان برای بازدید از این پرندگان زیبا روانه استان مازندران و تالاب سرخرود شوند.

تنوع پرندگان مهاجر در تالاب سرخرود

 

همانطور که اشاره کردیم، پرندگان مهاجر بی شماری تالاب سرخرود را برای زندگی انتخاب می کنند، 

گونه‌های مختلف غاز، اردک‌های وحشی،11 گونه پرستو، عقاب دریایی، قوهای فریاد کش، گنگ، مرغابی‌ ها و قوهای مهاجر در تالاب بین ‌المللی سرخرود از کشورهای اروپایی و مناطق سردسیر مانند کشور روسیه با عبور از قزاقستان و آذربایجان وارد ایران می شوند و قوهای مهاجر که در این تالاب زندگی می‌ کنند، مسافتی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر را پرواز می کنند تا زیستگاه خود را تغییر .

اما در کنار این تنوع دیدنی پرندگان می توان به حضور گونه نادری از پرندگان، یعنی تک درنای سیبری نیز اشاره کرد.

 قوهای فنلاندی و سیبری یکی از زیباترین و محبوب ترین پرندگانی هستند که به این تالاب کوچ می کنند که تعداد شان به سه هزار تا می رسد.

تالاب سرخرود1

دلیل حضور پرندگان در تالاب سرخرود چیست؟

 

علت این که این پرندگان تالاب سرخرود، را انتخاب برای مهاجرت انتخاب می کنند، شاید این موضوع باشد که این منطقه برای آن از سیبری گرم تر است و از این رو می تواند پناهگاه زمستانی آنها باشد. 

این پرندگان بی نظیر و خاص، تنها 4 ماه از سال را مهمان تالاب سرخرود هستند.

 

بیشتر بخوانید:

رونمایی از تندیس قوی مهاجر در سرخرود مازندران

ورود قوهای مهاجر به تالاب های مازندران

بازگشت امید به مازندران

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی