English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چند نوع اختلال شخصیتی در دنیا وجود دارد؟

بیماری اختلال شخصیتی دارای انواع مختلفی است که هر کدام به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کند.

چند نوع اختلال شخصیتی در دنیا وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، براساس تحقیقات انجام شده تقریباً از هر بیست نفر، یک نفر با نوعی اختلال شخصیت دست و پنجه نرم می کنند و  بطور معمول اختلالات شخصیت تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی رخ می دهد، اما چند نوع اختلال شخصیتی در دنیا وجود دارد و چطور درمان می شود؟

 

چرا در افراد اختلال شخصیتی رخ می دهد ؟

 

ابتدا از شخصیت بگوییم و بعد به سراغ اختلال شخصیتی؛ باید بگوییم که  شخصیت به ترکیبی از افکار، عواطف و رفتار که فرد را از دیگران متمایز می کند، گفته می شود.

در واقع شخصیت همان دیدگاه، درک و همذات پنداری با دنیای بیرون و دید افراد نسبت به خود است.

همانطور که می دانید، شخصیت در کودکی و از طریق تعامل با عوامل زیر شکل میگیرد:

ژن: برخی خصوصیات شخصیتی توسط والدین و ژن انتسابی به شما منتقل می شود. گاهی به این خصوصیات سرشت می گوییم.

محیط: محیطی که در آن بزرگ شدید، رویداد هایی که اتفاق افتاده و ارتباط با اعضای خانواده و دیگران در شکل گیری شخصیت موثر است.

باورها بر این است که اختلالات شخصیت تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی رخ می دهد. ژنتیک می تواند باعث آسیب پذیر بودن شما در برابر یک اختلال شخصیت باشد و وضعیت زندگی بروز اختلال را برانگیزاند.

همانطور که می دانید اختلالات موجود در شخصیت افراد که از سوی روانشناسان نامگذاری شده است در واقع نوعی اختلال روانی محسوب می شود که در آن فرد الگویی ناسالم از تفکر، عملکرد و رفتار را دارد.

در واقع همه افراد در تفکر و احساس و رفتار خود دارای الگویی خاصی هستند و این افکار، احساسات و رفتارها، سبب تشکیل صفات ما می شود و شخصیت ما را شکل می دهد، صفات، آدمی را به همان چیزی که هست تبدیل می کند.

اما بریم کمی به موضوع اختلال شخصیت و رفتاری که فرد از خود بروز می دهد، بپردازیم، ابتدا یک مثال را مطرح می کنیم: همانطور که می دانید با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف احساساتی مثل خشم و حسادت را تجربه می کنیم و هر کس به شیوه ای آنها را ابراز می کند و افرادی که دارای اختلال شخصیت هستند این احساسات با الگوی نادرستی ابراز می شود.

در واقع این بیماری می تواند در امور روزمره زندگی، نحوه حل مشکلات، مدیریت روابط و احساسات عاطفی تأثیر گذار باشد و کارکرد زندگی فرد را مختل کند.

توجه داشته باشید که تقریباً از هر بیست نفر، یک نفر با نوعی اختلال شخصیت زندگی می کند و با توجه به این موضوع اختلالات شخصیت انواع مختلفی دارند و از نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شوند.

 

اختلال شخصیت حداقل بر دو مورد از موارد زیر تاثیر می گذارد:

 

•  روش تفکر درباره خود و دیگران

•  نحوه پاسخگویی احساسی

•  راه ارتباط با افراد دیگر

•  روش کنترل رفتار

 

انواع اختلال شخصیت و رایج ترین آن

 

بیماری اختلال شخصیتی دارای انواع مختلفی است که هر کدام به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کند.

اما به طور کلی انواع اختلال های رفتاری و شخصیتی به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

اختلالات شخصیتی گروه A

 

معمولاً اختلال شخصیتی هایی که در این طبقه و کلاس قرار می‌گیرند عجیب و غیرعادی هستند و از نگاه افراد عام، غیر معمول به شمار می روند.

 

اختلال‌های زیر از موارد رایج اختلالات شخصیتی گروه Aاست:

 

•  اختلال شخصیت پارانویید

•  اختلال شخصیت اسکیزوئید

•  اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

 

ترس زیاد، شک های غیر طبیعی و هراس در مورد خیانت یا آزار قرار گرفتن موضوع مشترک نیز در این گروه از اختلال های شخصیت است. استفاده از مخدرهایی که تاثیر مستقیم روی عملکرد مغز دارند مانند ماریجوانا، حشیش، گل، کوکائین و دیگر مواد محرک، می‌توانند در بروز توهمات و شک های غیر طبیعی اثر گذار باشند و به همین دلیل گاهی برای بیماران مبتلا به اعتیاد استفاده از روش های روان درمانی به اندازه سم زدایی در ترک اعتیاد اهمیت دارد.

 

اختلالات شخصیتی گروه B

 

افرادی که به یکی از اختلال های کلاس B مبتلا می‌شوند در زمینه شخصیت نمایشی، رفتارهای عاطفی و احساسات دمدمی دچار خلل رفتاری می‌شوند.

 

مهم ترین موارد اختلالات شخصیتی گروه B

 

•  اختلال شخصیت ضد اجتماعی

•  اختلال شخصیت مرزی و دوقطبی

•  اختلال شخصیت هیستریونیک

•  اختلال شخصیتی خودشیفتگی

 

خودشیفتگی و اختلال دو قطبی یکی از رایج ترین موارد در اختلالات گروه B هستند. اختلال دو قطبی و شخصیت مرزی که عمدتاً روی رفتارهای ناپایدار عاطفی، خلقی و رفتاری تمرکز دارد رابطه مستقیمی با اعتیاد دارد. در واقع این نوع اختلال به گونه ای است که هم ممکن است بر اثر مصرف طولانی مدت مواد مخدر در فرد بروز پیدا کند و هم بر اثر اختلال دوقطبی و حالات ناپایدار روحی فرد بیمار گرایش شدیدی به مواد مخدر پیدا می‌کند.

 

اختلالات شخصیتی گروه C  

 

اختلالات شخصیتی گروه C   که به گروه ترس و اضطراب شهرت دارد، اختلال های رفتاری دارند که پایه و اساس آن را اضطراب شکل می‌دهد. نمونه هایی از اختلال گروه C عبارتند از:

 

•  اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی

•  اختلال شخصیت وابسته

•  اختلالات شخصیت وسواسی

 

نوع درمان اختلال شخصیتی چگونه تعیین می‌شود؟

 

نوع درمان به اختلال شخصیتی خاص، شدت آن و شرایط فرد بستگی خواهد داشت. به طور مثال، از روشهای مختلفی در درمان اختلال شخصیت مرزی استفاده شده است. از این جمله می‌توان به رفتار درمانی دیالکتیک  و روان درمانی روان پویایی اشاره کرد.

در بعضی موارد، داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا روانپریشی، ممکن است به عنوان بخشی از درمان علائم اختلال شخصیت استفاده شوند.

علاوه بر مشارکت فعال در یک برنامه درمانی، برخی از استراتژی‌های خود مراقبتی و مقابله‌ای می ‌توانند برای افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مفید باشند. اقداماتی مانند ارتباط با خانواده ودوستان، ریلکسیشن، دوری از مصرف الکل و مواد مخدر، ورزش کردن، کسب اطلاعات راجع به اختلال شخصیتی، پیگیری درمان به طور منظم و نوشتن در مورد خود، از این اقدامات هستند.

 

بیشتر بخوانید:

آیا اختلال دو قطبی، ترسناک و غیرقابل درمان است؟/ اختلال دو قطبی نشان از میزان رنج متحمل شده در فرد مبتلا است

حقایقی درباره شخصیت!

از عشق و امید تا ساده‌لوح بودن؛ نمادهایی که برای رنگ صورتی به کار می‌رود!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه