English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل تغییر برخی از اعضای کابینه دولت چیست؟

موضوع تغییر کابینه دولت تقریبا از شش ماه پیش مطرح بود و حتی برخی از آنها برای استیضاح به مجلس هم رفتند اما به یکباره رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی جایگزین شده اند که گویا مهمترین دلیل برکناری این افراد ناتوانی آنها در مهار تورم بوده است.

دلایل تغییر برخی از اعضای کابینه دولت چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، طبق اظهارات سخنگوی دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی جایگزین شده اند. البته در روزها اخیر شایعات درباره استعفای رئیس سازمان برنامه بود، اما جایگزینی وزیر جهاد کشاورزی بی سروصدا انجام شد. اما واقعیت ها حکایت از این دارد که مهمترین دلیل برکناری این افراد ناتوانی آنها در مهار تورم بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

میر کاظمی و ساداتی نژاد رفتند/ سرپرست جدید وزارت کشاورزی منصوب شد

تغییر مدیران دولت سیزدهم به زودی انجام می‌شود

استیضاح وزرای مرتبط به قیمت ها دوباره کلید خورد / وزیر صنعت و کشاورزی دوباره در آستانه استیضاح هستند

لابی ها مانع استیضاح وزرای ناکارآمد شد / 5 وزیر در نوبت استیضاح

سه دلیل استیضاح کنندگان وزیر صنعت/ نابسامانی قیمت کالاها و مشکلات بازار خودرو جدی است

 

در شش ماهه گذشته قیمت گوشت قرمز در کشور به حدود 2 برابر رسیده است و در روزهای اخیر هم خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه جوجه ریزی در اسفندماه حدود 20 درصد کمتر از نیاز کشور انجام شده و همین مساله باعث شده وزیر جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی مقصر شناخته شود، هرچند فرزاد طلاکش دبیر کل فدراسیون طیور ایران این کاستی جوجه ریزی را ناشی از عدم پایبندی انجمن جوجه یک روزه برای انجام کامل جوجه ریزی عنوان کرده است و در بخش گوشت قرمز هم برخی کارشناسان مدعی بودند که عامل گرانی های اخیر قیمت ارز بوده و از آنجایی که برخی دامداران، دام زنده را قاچاق می کنند با نرخ ارز معاملات داخلی خود را محاسبه کرده اند  همین مساله منجر به گرانی گوشت قرمز شده است. با وجود این توجیهات و استدلال ها دولت تشخیص داده فعلا از گزینه جدیدی برای وزارت جهاد کشاورزی استفاده کند شاید مشکل نهاده های دامی هم برطرف شود و مانع از بروز تورم جدیدی در قیمت محصولات غذایی شود.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه هم جزو گزینه های برکنار شده بوده در حالی که پیش از این برخی از کارشناسان استدلال می کردند که با حضور او تورم به طور کامل کنترل می شود و انضباط بودجه ای به وجود می آید، اما چند عامل منجر به بروز مشکلاتی در بخش بودجه شد؛ نخست اینکه حقوق معلمان در اسفندماه معوق شد و منجر به بروز مشکلاتی در معیشت فرهنگیان شد و از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلیل اصلی تورم های اخیر را ناشی از کسری بودجه پنهان عنوان کنند که متولی اصلی آن سازمان برنامه و بودجه بود.

ساسان شاه ویسی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به نقش سازمان برنامه و بودجه در تورم کشور گفت: وقتی سازمان برنامه و بودجه تخصیص منابع اعتباری را به موقع انجام ندهد یک فضای هیجانی و التهابی در اقتصاد کشور به وجود می آورد که منجر به انتظارات تورمی می شود، به همین دلیل مهمترین وظیفه سازمان برنامه و بودجه این است که اعتبارات پیش بینی شده را به موقع تخصیص دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر