English

آنچه در مورد بارداری باید دانست (۱)؛

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکات مهم برای ماه اول بارداری

بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی یک خانم محسوب می شود که با تغییرات در جسم و روح همراه است در ادامه به راهنمای کامل ماه اول بارداری پرداخته ایم.

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکات مهم برای ماه اول بارداری

به گزارش خبرگزاری موج، دوران بارداری که به آن دوره آبستنی نیز گفته می‌ شود از مهمترین دوران زندگی یک خانم محسوب می شود  این دوران به دو شکل است (بی‌خطر و طبیعی یا بارداری پرخطر) که این دوره در انسان به مدت ۹ ماه طول می‌کشد و با به دنیا آمدن نوزاد به پایان می‌رسد.

بارداری پرخطر یعنی بارداری‌ که طی آن نیاز به مراقبت‌ های بیشتری وجود دارد مثل بارداری دوقلو یا چندقلو یا نارسایی دهانه رحم و دیابت بارداری. همچنین در بارداری گاهی مشکلاتی مثل سندرم داون به وجود می‌ آید که در آن پزشک دستور به ختم بارداری می‌ دهد.

شما در روزهای معینی هر ما ازسیکلتان میتوانید باردار شوید که حدود 14 روز قبل از شروع سیکل بعدی شما، تخمک گذاری انجام می شود. این زمانی است که تخمک از تخمدان خارج می شود. بعد از تخمک گذاری، تخمک از طریق لوله های رحمی به رحم حمل میشوند و حدود 4 تا 5 روز پس از تخمک گذاری ، تخمک به رحم می رسد. رحم برای لانه گزینی تخمک آماده میشود.

در صورتی که یک سلول اسپرم تخمک را باردار کند شما باردار می شوید.

گفتنی است؛ حدود 6 روز در ماه می شود باردار شد. عمر تخمک 1 روز و عمر اسپرم 5 روز است. حدود 5 روز قبل از تخمک گذاری و 1 روز بعد از تخمک گذاری، شما باروری توانای دارید و در روزهای بعدی، تا چند روز قبل از تخمک گذاری بعدی، این توانایی باروری را ندارید.

ممکن است چند هفته اول پس از بارور شدن تخمک اولین نشانه‌های بارداری مشاهده شود که در این گزارش به چگونگی تشخیص این علایم پرداخته شده است:

  • تأخیر در پریود
  • حساست بافت سینه و ورم پستان
  • تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ
  • لکه‌بینی یا خونریزی
  • افزایش و تکرر ادرار 
  • داشتن حس خستگی شدید
  • بیزاری نسبت به غذاها یا هوس غذایی (ویار)
  • گرفتگی عضلات
  • نوسانات خلق‌وخو 

همچنین درجه حرارت بدن بلافاصله هنگامی که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، نیز ممکن است بتواند سرنخ‌های اولیه بارداری را نشان دهد.

دمای پایه بدن بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و تا عادت ماهانۀ بعدی در همان سطح باقی می‌ماند. اگر شما نمودار دمای پایه بدن خود را به منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری رسم کنید، افزایش ادامه‌دار آن بیش از دو هفته، ممکن است به این معنی باشد که شما باردار هستید.

اگر روز پریود خود را ثبت نمی‌کنید، بهتر است سه هفته بعد از آخرین اقدام برای بارداری نسبت به انجام تست خانگی بارداری اقدام کنید.

بعد از اینکه از بارداری خود مطمن شدید باید برای ۹ ماه تحت نظر یک پزشک و متخصص زنان باشید. همچنین نیاز است یک سری موارد را خودتان رعایت کنید.

اگر در این دوران با تایید پزشکتان ورزش کنید هم بدنتان را سالم نگه می‌دارید و هم از افسردگی بارداری یا افسردگی پس از زایمان تا جای ممکن دور خواهید ماند همچنین با افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند رفت‌وآمد نداشته باشید،الکل ننوشید، به قدر کافی و مقوی غذا بخورید و مایعات سالم مثل آب و شیر بنوشید.

گاهی طی دوران بارداری عوارضی به وجود می‌آید که بارداری را در دسته بارداری‌ های پرخطر قرار می‌دهد. مثل فشار خون بالا، دیابت بارداری، بارداری دو یا چندقلو و ... که اهمیت مراقبت از شما و کودک را دوچندان خواهد کرد.

گفتنی است؛ بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد که نطفه در حال رشد انسان در هفته‌های اول بارداری رویان و پس از این دوره، تا پایان بارداری، جنین نامیده می‌شود. در زیر در مورد مراحل هفته به هفته بارداری پرداخته شده است.

در سه ماهه اول بارداری از هفته یکم تا هفته سیزدهم بارداری را شامل می شود که آغاز شکل‌گیری و رشد جنین است.  بعد از لقاح و لانه گزینی و تقسیم سلولی، رویان ایجاد می شود. در این دوران از بارداری، رویان در حقیقت دو لایه سلولی است که منشأ ایجاد تمامی ارگانها و اعضای بدن جنین در طول این نه ماه می باشد. رویان به سرعت رشد پیدا می کند و به جنین تبدیل می شود اندازه جنین در ابتدا تنها به بزرگی یک دانه لوبیا است، جنین کوچک همواره در حال تکان خوردن می باشد. قلب به سرعت می تپد،  روده در حال شکل گیری بوده و قسمت مردانه و یا زنانه جنین به همراه پلکها، دهان و بینی نیز در حال ایجاد می باشند.

بیشتر بخوانید:

خارش بدن در بارداری و دلایل آن/ راه های درمان خارش بدن در بارداری چیست؟

سکسکه جنین در دوران بارداری/ علت سکسکه جنین در رحم چیست؟

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری با خونریزی دوره ی قاعدگی شما شروع می شود و شما هنوز باردار نیستید. تخمک گذاری و لقاح در انتهای هفته ی بعد رخ می دهد. دوره ی بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود.

ماه اول بارداری همراه با حالت تهوع، استفراغ، سر درد، درد نوک سینه ها، گرفتگی عضلات و خواب شدید همراه می باشد. در خانم های مختلف این علائم در زمان های متفاوتی در ماه اول بارداری ظاهر می شود. برخی علائم اصلات ظاهر نمی شود و برخی با شدت متفاوت دیده می شود.

تغذیه ماه اول بارداری

بهتر است؛ با پزشک خود صحبت کنید تا مولتی ویتامین مناسب دوران بارداری را به برنامه‌ی غذایی صبحگاه شما اضافه کند. اگر پیش از بارداری و در هفته‌ های نخست بارداری، هر روز حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنید، مشکلات خاصی که بر مغز، قلب و ستون فقرات نوزادتان اثر می‌گذارند، رخ نخواهند داد. توجه کنید که مکمل های غذایی دریافتی‌تان، علاوه‌بر اسید فولیک، حاوی کلسیم، آهن و ویتامین ب ۱۲ نیز باشد.  

چه چیزهایی در ماه اول بارداری نباید خورد

غذاهایی که باعث انقباض و گرفتگی عضلات می شوند: مانند ( پاپایای خام، آناناس و شیرین بیان) بپرهیزید. این غذاها باعث انقباض و گاهی سقط جنین می شوند.

غذاهای دریایی: غذاهای دریایی حاوی متیل جیوه هستند که به رشد مغز جنین آسیب می رسانند. بنابراین بهتر است در هنگامی که قصد دارید بچه دار شوید از این غذاها دوری کنید.

پنیر نرم: سعی کنید از تمام پنیرهای نرم دوری کنید زیرا با شیر غیر پاستوریزه تهیه شده اند و باعث مسمومیت غذایی می شوند. همچنین این پنیرها دارای گاز هستند.

غذاهای فراوری شده: سعی کنید در ماه اول بارداری از موادغذایی فراوری شده دوری کنید. این مواد غذایی حاوی باکتری هستند. 

هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری، در روز تخمک گذاری، اسپرم با تخمک ترکیب می شود که به این عمل لقاح می گویند. بارداری زمانی شروع می شود که جنین به وجود آید، تقریبا ۶-۱۲ روز پس از تخمک گذاری و لقاح.

در این هفته باید منتظر بمانید تا علائم بارداری خود را نشان بدهند. تخمک بارورشده پس از چهار روز هورمونی به نام گونادوتروپین کوریونی انسانی تولید می‌کند که در حدود یک هفته‌ی دیگر توسط تست‌های بارداری شناسایی می‌شود. این هورمون ابتدا در خون شما (آزمایش خون در مراکز درمانی) و سپس در ادرار شما (تست‌های خانگی) تشخیص داده می‌شود. 

هفته دوم بارداری

گفتنی است؛ هفته اول و هفته دوم بارداری، رژیم غذایی شما مانند قبل از بارداری و ابتدای بارداری است. باید پیش از باردار شدن رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری تخمک تلقیح شده، از طریق لوله های رحم به سمت رحم حرکت می کند. کاشت جنین در رحم به طور متوسط  ۹ روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد.

اندازه جنین در هفته سوم بارداری1

در واقع رژیم غذایی بارداری شما در هفته سوم بارداری آغاز میشود. ساختن جنین مانند دوی ماراتون است و برای بهتر دویدن باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

علائم رایج در هفته سوم بارداری

حس بویایی بالا: این یک عارضه جانبی ازافزایش استروژن است، بنابراین اگر شما هرعطر و رایحه کوچکی را در اطراف خود بفهمید، این می تواند یک مرحله اولیه باشد که بدن شما آماده برای رشد یک کودک شده است ، این حالت ممکن است که در چند هفته آینده باعث ناراحتیتان در صبح شود.

فشار شکمی: احساس فشار و یا حتی احساس کرامپ های دوره ای بدون خونریزی، چیزی نیست که در مورد آن هراس داشته باشد . شما ممکن است احساس پیوند جنین، افزایش جریان خون به این منطقه یا حتی ضخیم شدن رحم را احساس کنید.

طعم و مزه فلزی: یک عارضه جانبی از بارداری، طعم فلزی است که ناشی از تغییر هورمونهای بدن است .این عوارض جانبی معمولا در نیمه دوم حس میشوند، اگر چه این می تواند در حال حاضر برای مدت طولانی مدت احساس شود، بنابراین سعی کنید لیموناد و دیگر آبمیوه های مرکبات را امتحان کنید واز آنها کمک بخواهید .

هفته سوم بارداری

توصیه های هفته سوم بارداری

تقریباً همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید بیشتری از سوی متخصصان می‌شود که در این مدت اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنند چرا که محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، موجب سقط جنین می‌شود. بطور کلی توصیه میشود جز ماه آخر بارداری از رنگ های شیمیایی استفاده نشود.

بد نیست نگاهی به لوازم آرایشی خود بیندازید. لوسیون های حاوی موادی  مانند تیرولئوم، رتین-A، سالیسییلیک اسید، رتینول، اکسی بنزون و ویتامینA مصرف نشود، این مواد از طریق پوست جذب شده و رشد نوزاد را مختل میکند.

تغذیه هفته سوم بارداری

ممکن است در این زمانی کمی احساس نفخ کنید. اکثر زنان باردار تا حدود هفته 12 علائمی از خود نشان نمی دهند. قبل از اینکه بخواهید برای دو نفر غذا بخورید، پزشکان توصیه می کنند در سه ماهه اول تا نهایت 2 کیلو می تونید، افزایش وزن داشته باشید. در حقیقت، نباید کار عجیبی انجام دهید، به جز اینکه سعی کنید رژیم سالم و مناسبی داشته باشید و روزانه حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. 

هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری جنین از طریق لوله های فالوپی عبور می کند و وارد رحم می شود و به طور متوسط ۹ روز پس از بارداری در رحم کاشت می شود و در عرض چند روز پس از کاشت، آزمایش حاملگی مثبت خواهد بود. در این هفته کودک شما سخت در تکاپوست تا وضعیت معلق خود را در رحم ثابت کند و به دیواره رحم بچسبد. 

هفته چهارم بارداری

رویان یا جنین ابتدایی در هفته چهارم بارداری تقریباً به اندازۀ یک دانه بلور نمک است که توده‌‌ای سلولی به طول یک میلی‌متر با وزنی در حدود ۰/۱۱ گرم خواهد بود.

1وضعیت جنین در هفته چهارم

بسیاری از زنان در هفته چهارم  درد خفیفی را در ناحیه شکم خود تجریه می‌کنند. این دردها طبیعی است چرا که بدن خودش را با هورمون‌های جدید بارداری هماهنگ می‌کند و رحم شما تبدیل به خونه جدید رویان کوچولو می‌شود. در این مرحله فرزند شما در حال تغییر ژن ها می باشد. در این مرحله، سلول های تخصصی وجود دارند که ژن هایی که لازم نیستند را غیرفعال کرده و ژن هایی که وظایف خاصی انجام می دهند را فعال می کنند.

رشد جنین در هفته چهارم

برخی از زنان هم خونریزی را تجربه می‌کنند، اما یادتان باشد به رنگ آن توجه کنید. خونی که از شما دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. خونریزی لانه گزینی  معمولاً5 تا 12 روز پس از تخمک‌ گذاری یعنی حدودا روز 22 سیکل، اتفاق خواهد افتاد. درد شما نباید شدید باشد و اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما با پزشک تماس بگیرید.

توصیه های هفته چهارم بارداری

نوشیدن مایعات به میزان کافی، مهمترین چیزی است که در اوایل بارداری باید به آن عمل کنید. بدن در این دوره جریان خون‌را افزایش خواهد داد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست شما نیز کمک می‌کند.

علائم حاملگی درهفته چهارم بارداری

دردخفیف، لکه بینی خفیف، تهوع و استفراغ، سفت و دردناک شدن پستان، حساس شدن اندام ها، تغییرات ناگهانی روحی، درد سینه ها

تغذیه هفته چهارم بارداری

خوردن ویتامین‌های طبیعی را شروع کنید. خوردن ویتامین‌های A، B، D در دوران بارداری ضروری است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه 200 واحد از این ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود که بطور معمول در مواد غذایی موجود است و نباید از این مقدار تجاوز کند.

خوردن جیگر به علت فراوانی ویتامین A ممنوع است چون ویتامین A  به مقدار کافی در مکمل ها و غذاها یافت میشود  و بیشتر از 200 واحد از این ویتامین برای کودک شما ضرر دارد و همچنین جگر به علت اینکه ممکن است داخل آن انگل وجود داشته باشد و در حین پخت این انگل ها به طور کامل از بین نروند، از خوردن آن خودداری کنید. 

سونوگرافی جنین در هفته چهارم بارداری

ورزش کردن یک راه ایده‌ال برای کاهش خستگی و سالم نگه داشتن بدن زنان و جنین آنهاست. هر گونه فعالیتی که پیش از بارداری انجام می‌دادید، معمولاً برای سه ماه اول بارداری نیز بی‌خطر است. برای کاهش ورزش‌های شدید و سنگین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر تهوع صبحگاهی دارید، سعی کنید وعده‌های غذایی مکرر با حجم کم داشته باشید و از غذاهایی که منجر به تهوع شما می‌شود نیز پرهیز کنید. بسیاری از زنان با خوردن وعده‌های حاوی کربوهیدرات‌ها و غذاهای ترش، احساس تهوع کمتری دارند. اگر تکرر ادرار دارید و مجبور به دستشویی رفتن هستید، می‌توانید مصرف مایعات خود را هنگام شب کمی کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه پنجم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه پنجم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه ششم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه ششم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه هفتم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه هفتم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه هشتم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه هشتم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه نهم بارداری/ در ماه نهم بارداری چه می گذرد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • راحله

    ایا در دورا ن بارداری کمر درد هم وجود دارد

    • ناشناس

      بله

  • ناشناس

    کمر درد و درد زیر شکم دارم ب نظرتون طبیعیه هنوز مشخص نیس بار دار هسستم یا نه منتظرم تا یک هفته از عادت ماهیانه رد بشه تا ازمایش بدم

    • ناشناس

      سلام من کمر درد وحالت خستگی شدیدی دارم بنظرتون باردارن

  • ناشناس

    ممنون از مطالب مفید و آموزنده تون

  • ‌گل

    سلام من هرکاری میکنم باردارنمیشم ازماه قبل امتخان کردم واسه بارداری امابعدش پریودشدم

  • ناشناس

    ممنونم بابت توضیح خوبتون

  • ناشناس

    سلام من یکی دوروز پس ازرابطه کمردرد وسردرد شکم درد داشتم الان سه هفته گذشته وتکرارادرارهم دارم هنوزعادت ماهیانه نشدم تست انجام دادم منفی بوداحتمال اینکه باردارباشم هست

    • نازنین

      سلام من میخوام باردارشم ولی میترسم چی کارکنم

    • ناشناس

      سلام ..من سه بار سزارین شدم ایا می توانم دوباره حامله شوم

    • ناشناس

      سلام من سه هفته میشه حس میکنم بار دارم یک پیش هم یکی سقدشده آیا چیکار کنم که طفلم ضعیف نباشه

  • ناشناس

    سلام

    • ناشناس

      سلام من خیلی زیاد استفراق دارم؟

  • ناشناس

    سلام

  • من الان نزدیک دوهفته هست دل بد سر گیچه و دل دردم بد جور بنضرتون بار دارم

  • ناشناس

    سلام آیا خانم باردار نباید به گوشت قربونی دست بزنه؟؟؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه