English

آنچه در مورد باداری باید دانست (۳)؛

راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه می گذرد؟

یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین اتفاقات در ماه سوم بارداری اتفاق می افتد و شما می توانید صدای قلب جنینتان را بشنوید.

راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه می گذرد؟

به گزارش خبرگزاری موج، ماه دوم بارداری که در (راهنمای کامل ماه دوم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟) خوانید به پایان رسید و وارد ماه سوم بارداری شدید.

در این ماه حالت تهوع و خستگی شدید شما کاهش می یابد در این ماه نسبت به خیلی چیز ها باید اطمینان حاصل کنید، مثلا اینکه جنین نقص ژنتیک نداشته باشد و پزشک بتواند صدای قلب او را بشنود.همچنین در این ماه به دلیل این که دستگاه تناسلی خارجی جنین تشکیل شده می توانید از جنسیت نوزادتان با خبر شوید.

در این ماه باید از حالت طاق‌ باز خوابیدن تغییر وضعیت دهید و به پهلوی چپ بخوابید. همچنین میل جنسی شما در سه ماهه اول می تواند کاهش پیدا کند اما اگر بعد از رابطه جنسی کمی خونریزی مشاهده کردید، طبیعی است و نباید نگران شوید. 

در ماه سوم بارداری می توان با آزمایش‌های غربالگری که شامل آزمایش خون و سونوگرافی است به مشکلات نقص ژنتیک جنین مانند سندرم داون پی برد. 

هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری غضروف شکل می گیرد و استخوان ها در حال رشد هستند. کودک اسکلتی که برای ایستادن، راه رفتن و دویدن در زندگی را لازم دارد تشکیل می دهد. تشکیل ساختار چشم پیشرفت می کند و زبان شروع به رشد می کند و روده ها که قبلا در بند ناف رشد کرده اند (به دلیل اینکه روده در ابتدا در شکم کودک جا نمی شود و در سمت بند ناف رشد می کند)، اکنون از بند ناف خارج شده و به داخل شکم جنین می روند.

هفته نهم بارداری

در این هفته سر جنین از نظر ظاهری شروع به بلوغ بیشتری کرده ولی هنوز هم بر روی سینه ‌اش خم است. تکامل چشم‌ها کامل نشده و هر چشم هنوز یک پلک غشایی است. از طریق سونوگرافی میتوانید ببینید که بازوها و ساق هایش را حرکت میدهد

در این هفته نوزاد تقریباً 2.5 سانت طول دارد و دارد تلاش می کند بیشتر شبیه یک انسان شود، ناراحت نشوید این یک واقعیت است. شما کم کم متوجه افزایش قطر کمر خود خواهید شد. در این هفته شما 2 ماهه باردار هستید.

سونوگرافی جنین در هفته نهم بارداری

در این هفته میزان هورمون حاملگی به بالاترین زمان خود می‌رسد . حجم خون شما همچنان در حال افزایش است و این اتفاق در سه ماهه دوم به حداکثر خود می‌رسد و در سه ماه سوم بارداری کاهش می‌یابد. شما ممکن است در این زمان دچار نفخ یا باد معده شوید که این امر هم کاملاً طبیعی است. 

در هفته نهم بارداری جنین بعد از هفته نهم شروع به لگد زدن می کند، اما تا هفته 16-22 آن را احساس نمی کنید. اگر فرزند شما پسر باشد یک ماده شیمیایی تولید می کند که باعث می شود مادر در حین بارداری بیشتر بخورد. در این هفته فرزند شما شروع به فرو بردن مایعات و تولید آب گوارش می کند.

هفته نهم بارداری 122

در هفته نهم رحم در حال رشد است تا بتواند جنین رو به رشد شما را در بر بگیرد. در واقع، اندازه رحم دو برابر شده است! هنگامی که در هفته نهم بارداری شکم را لمس می کنید، احتمالا در قسمت پایین شکم احساس سفتی می کنید. در این هفته گوش ها کم کم قابل مشاهده می شوند.

وضعیت جنین در هفته نهم بارداری111

تغذیه هفته نهم بارداری

رژیم غذایی سالم شامل مکمل‌های بارداری مانند مولتی ویتامین‌ها است که باید پس از مشورت با پزشک مصرف شود. شما باید از 3 ماه اول بارداری خود یک رژیم غذایی سالم را آغاز و در طول بارداری آن را ادامه دهید.

علائم طبیعی هفته نهم بارداری

 افزایش ترشحات مهبلی، حساسیت سینه ها، نفخ، برآمدگی رگ ها، وزن مناسب، شهوت جنسی، تغییرات مو از علائم طبیعی هفته نهم بارداری است.

هشدارهای هفته نهم بارداری

  • اگر خونریزی همراه با درد داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. 
  • اجسام سنگین را بلند نکنید. با سرعت از پله‌ها بالا نروید چرا که ممکن است موجب خونریزی شود. هنگام بالا رفتن از پله آرام این کار را انجام دهید و بعد از بالا رفتن از چند پله حتماً چند دقیقه‌ای استراحت کنید. 
  • در هنگام نشستن برای آنکه فشار زیادی به بدنتان نیاید یک زیر پایی یا صندلی قرار دهید تا مشکلی پیش نیاید. 
  • پنیرها منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشند. اما از خوردن هر نوع پنیری پرهیز نمایید. بعضی از انواع پنیرها دارای باکتری خاصی می باشند که می توانند در خانم‌های باردار باعث ایجاد عفونتی به‌ نام  لیستریوسیس شوند. 

هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری رشد جنین به یک نقطه حیاتی می رسد و ممکن است شما حرکات جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید. با وجود اینکه این حرکات بسیار کوچک هستند اما برای جنین بسیار مهم اند. برای اطمینان از درستی همه چیز، جنین باید با مفاصل کاملا رشد کرده ی خود حرکت کند. در این هفته شکم شما شروع به رشد منحنی اضافی می کند و شما 2 ماه و یک هفته باردار هستید.

هفته دهم بارداری

باید توجه داشته باشید که بارداری هیچ دو نفری شبیه به هم نمیباشد و اصلا خود را با هیچ کس دیگری مقایسه ننمایید و یک گوش را در و گوش دیگر را دروازه کنید.

احتمالا در هفته دهم یک کیلوگرم یا دو کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید اما حالت تهوع و سایر علائم باعث سنگین تر شدن شما می شود. برای بهتر شدن، می توانید ورزش های سبک انجام دهید. اما پیش از انجام ورزش با پزشک مشورت کنید. پیاده روی و شنا بهترین ورزش ها برای این دوره هستند. اگر در طول بارداری فعال باشید، عضلات شما قوی می شود.

در این هفته بارداری باعث افزایش درجه حرارت بدن شما می شود و باعث می شود که شما بیشتر در معرض کم آبی قرار بگیرید.

سر فرزندتان هنوز هم درهفته دهم بخش بزرگی از کل بدن را تشکیل میدهد ولی دراین هفته بیشتر شبیه انسان است. هم اکنون انگشتان شست کوچک هستند و گوش فرزندتان تشکیل شده است. چشم فرزندتان باز است و پلک ها در حال اتصال به هم هستند و بعد ازاتصال تا 25-27 هفته حاملگی متصل باقی خواهند ماند. ارگان های جنسی در حال شکل گیری و تمایز هستند. 

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری121

در این هفته تمام اندام های اصلی فرزند شما (قلب، ریه، کلیه ها، مغز و روده) شکل گرفته و عملکردی اندک دارند! همچنین در حال حاضر فرزند شما قادر است انگشتان خود را خم کند. ابروهای فرزند شما شروع به رشد می کنند و جوانه های دندان نیز در حال تشکیل شدن در داخل دهان هستند. فرزند شما 30 برابر افزایش وزن و سه برابر افزایش طول خواهد داشت.

سونوگرافی جنین در هفته دهم بارداری

اگر هنوز آزمون گوشی داپلر انجام نداده اید، بهتر است همین هفته به پزشک مراجعه کنید و صدای ضربان قلب جنین را بشنوید. این لحظه هیجان انگیزترین و قشنگ ترین لحظه در بارداری است و هیچ عوارض جانبی برای جنین ندارد.

تغذیه هفته دهم بارداری

با انتخاب برنامه غذایی مناسب و متنوع، می‌توانید کودک خود را از طریق مواد گوناگون تغذیه کنید

شما در حدود 79 گرم پروتئین روزانه نیاز دارید تا به ساختن استخوان ها، عضلات و پوست نوزاد کمک کنید. تخم مرغ، گوشت بدون چربی و شیر مصرف کنید.

برای به دست آوردن 2000 کالری از مواد غذایی، رژیم غذایی زیر توصیه می‌شود:

  • 170 گرم از نان و حبوبات
  • 155 گرم پروتئین (گوشت و لوبیا)
  • 3 فنجان لبنیات
  • 2 فنجان میوه (تازه، یخ زده و خرد شده)
  • 2 فنجان سبزیجات (تازه، یخ زده و خرد شده)

علائم طبیعی هفته دهم بارداری

حساسیت وخونریزی لثه: در هنگام بارداری لثه‌های برخی از زنان حالت شکننده پیدا می‌کند و دچار خونریزی می‌شوند و زمینه را برای ابتلا به آلودگی‌ها  فراهم می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل در روز حداقل 2 بار به مدت 3 دقیقه مسواک بزنید و از نخ دندان نیز به طور مرتب استفاده کنید. مسواک مورد استفاده شما باید کوچک و نرم باشد.

دقت کنید در هفته دهم بارداری  غرغره کردن آب نمک التهاب لثه‌ها را کمتر می‌کند. برای کاهش این مشکل از خوردن شیرینی و غذاهای چسبنده خودداری کنید.

هشدارهای هفته دهم بارداری

دچار استرس و اضطراب های شدید نشوید: در این موقع از بارداری احتمال اینکه در زمان‌های مختلف، حالات روحی متفاوت و گاه ضد و نقیضی داشته باشید بسیار است. 

 کم کم با گذشت زمان و سپری شدن دوره سه ماهه اول و رسیدن به سه ماهه دوم این هورمون‌ها به تعادل می رسند و شما کمتر به این حالات ضد و نقیض دچار می شوید. در هفته دهم بارداری هر وقت احساس ناراحتی یا افسردگی یا اضطراب کردید، برای رفع آن ورزش های تنفسی را انجام دهید یا از کارهایی که اضطراب و ناراحتی شما را شدیدتر میکند دوری کنید استرس برای رشد کودک شما مانند سم میباشد پس به فکر خود و کودک خود باشید.

هفته یازدهم بارداری

در ابتدای هفته یازدهم بارداری، کودک به طور رسمی “جنین” نامیده می شود. اکنون جنین در طول ۲۹ هفته ی آینده بزرگتر و بزرگتر می شود. رشد بسیار سریع است و جنین در طول این هفته یک اینچ رشد خواهد کرد.

در این هفته پزشک شما ممکن است برای شما آزمایش غربالگری سه ماهه اول را تجویز نماید که ترکیبی از اولتراسوند و آزمایش خون است؛برای اینکه تعیین کند آیا کودک شما در معرض خطر ناهنجاریهای کروموزومی مانند سندرم داون هست یا خیر؟

هفته یازدهم بارداری

هرچه به پایان سه ماهه اول بارداری نزدیک میشوید متوجه تغییراتی به خصوص در شکم خود میشوید، رحمتان آماده بزرگ شدن و ورود به شکمتان میباشد.هرچه به پایان سه ماهه اول نزدیک میشوید علائم شما مخصوصا تهوع و استفراغ شما بهتر شود.با حل شدن مشکل تهوع و استفراغتان ممکن است میل به غذا در شما افزایش یابد و وزنتان افزایش یابد.

ممکن است رشد موها و ناخن هایتان به علت افزایش هورمون ها و جریان خون افزایش یا کاهش داشته باشد. همچنین بند ناف نیز به صورت چرخشی، از یک رگ اصلی و دو رگ فرعی تشکیل شده است. بند ناف وظیفه تغذیه کودک را بر عهده دارد و عملکرد آن با پرده دور جنین کامل هماهنگ است تا جنین محافظت شود.

در هفته 11 بارداری شکم شروع به ایجاد یک سر و صدا کامل کودک می کند. به ویژه اگر اولین بارداری شما باشد. 

در هفته یازدهم احتمال بروز سقط جنین وجود دارد. اما با شنیدن صدای ضربان قلب جنین، خطر سقط جنین فقط 3٪ است. این احتمال در ماه آینده کمتر خواهد شد.

در هفته یازدهم بارداری پاهای شما در طول بارداری یک سایز کامل رشد می کنند. همچنین ممکن است بوی عجیب و غریب و همچنین مواد غذایی عجیبی هوس کنید. در این ماه شما 2 ماه و دو هفته باردار هستید و دو هفته دیگر سه ماهه دوم بارداری شروع می شود.

اندازه جنین در این هفته 41 تا 44 میلی‌متر است. استخوان‌های او در حال رشد است و دندان‌هایش درست زیر لثه‌ها در حال تقسیم است. رگ‌ها زیر پوست بدنش مثل نخ‌های ریزی می‌ماند که کل بدن او را پوشانده است. 

وضعیت جنین در هفته یازدهم بارداری111

در این هفته برآمدگی پیشانی او صاف‌تر می‌شود. سر جنین با چرخش تدریجی به طرف چانه‌ها از قفسه سینه فاصله می‌گیرد و بر طول گردنش اضافه می‌شود. او همچنان در حال لگد زدن است. البته هنوز بعید است لگدهای جنین را حس کنید. جنین این روزها بیشتر درگیر رشد و توسعه گوش‌ها، اندام تناسلی و پرده دیافراگم است. سکسکه‌های جنین از این هفته شروع می‌شود. این هفته می‌توانید ارتباط بهتری با هم برقرار کنید شاید شما حرکات او را در رحم خود احساس نمی‌کنید اما او به راحتی حرکات شما را زیر نظر دارد و منتظر پاسخ می‌ماند. اگر ضربه‌ای آرام به شکم خود بزنید او به خودش تکانی می‌دهد. 

هفته یادزهم باداری

همچنین سر کودکتان تقریبا نصف اندازه بدن است و این مساله کاملا طبیعی است حتی بعد از تولد ممکن است سر او بخش بزرگی از بدنش باشد چون مغز در حال رشد است.در این هفته ناخن ها به رشد جنین اضافه میشود و در این هفته با سونوگرافی داپلر صدای قلب کودک دلبندتان را بشنوید. فرزند شما اندازه زردآلو است. چشم های فرزند شما بسته باقی می ماند.

قد: 4.3 سانتی متر
وزن: 7.9 گرم

سونوگرافی جنین در هفته یازدهم بارداری

در این تصویر سونوگرافی، فقط پاهای جنین دیده می شود. پاها از قسمت زانو با زاویه به سمت راست خم شده اند و کف پا به سمت بالا می باشد. پاها در این زمان به خوبی رشد کرده اند. در سونوگرافی علاوه بر اینکه مک زدن انگشت جنین را مشاهده می کنید، خمیازه کشیدن و رشد جنین نیز دیده می شود.

تغذیه هفته یازدهم بارداری

شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت دهید. برای این منظور از سبزیجات برگ‌ سبز و میوه استفاده  کنید. همچنین برای سالم ماندن اسنک‌های مقوی و سالمی که خودتان درست میکنید بخورید و به مقدار کافی آب بنوشید تا دچار یبوست نشوید (روزانه 226 تا 283 میلی گرم آب توصیه می‌شود).

توصیه های هفته یازدهم بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری خوابیدن به پهلوی چپ است زیرا خونرسانی جفت و جنین را افزایش می دهد. بالش‌ها و کوسن‌های مخصوصی وجود دارند که می توان با استفاده از آن‌ها بسیار راحت تر خوابید و آنقدر راحت هستند که حتی بعد از زایمان هم ممکن است بدون آن‌ها خواب به چشم‌تان نیاید.

در زمان سرماخوردگی شربت سینه و داروهای آرام بخش‌می تواند برای جنین شما خطرناک باشد.

علائم طبیعی هفته یازدهم بارداری

  • افزایش رشد موها و ناخن ها
  • درخشان شدن پوست

هشدارهای هفته یازدهم بارداری

 برخی از زنانی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است که در هفته یازدهم بارداری دوران بیشتر احساس سردرد کنند. تنها قرصی که می‌توانید استفاده کنید قرص‌استامینوفن است. بهتر است به جای مصرف قرص به فکر راه‌های جایگزین باشید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید. همچنین در زمان بارداری هرگز از بروفن (Ibuprofen)  استفاده نکنید.

هفته دوزادهم بارداری

در ابتدای هفته دوازدهم بارداری یک روز جدید برای جنین آغاز می شود. سرعت رشد در حال افزایش است و اندام های تشکیل شده شروع به انجام عملکرد های خود می کنند. به عنوان مثال روده ها شروع به تمرین پرستالیز می کنند. پرستالیز حرکت عضلانی روده است که در طول هضم کمک می کند.

هفته دوزادهم بارداری

در این هفته کودک شما بدن خود را به صورت خودبه خودی حرکت میدهد که شامل رفلکس ها نیز میباشد. از این به بعد تا زمان زایمان  دوران رشد سریع مغزی  کودکتان میباشد. 

وضعیت جنین در هفته دوزاده بارداری111

در حال حاضر، فرزند شما ادرار تولید می کند که به داخل مایع آمنیوتیک اطراف می ریزد. در این هفته فرزند شما در حال حاضر به طور کامل تشکیل شده و در حدود 5.4  سانتی متر است. مچ دست و آرنج نوزاد در حال حاضر خم می شود، ناخن انگشتان دست و پا تشکیل می شوند همچنین به عنوان یک اسکلت در حال رشد، اندام و روده کودک شما در حال حاضر در حال رشد است.

فرزند شما در هفته 12

در این هفته می توانید سر و قسمت بالاتنه جنین را ببینید. می توانید جمجمه و استخوان فک و دندان ها را ببینید. اگرچه جنین فقط 5 سانتی متر است، بینی کوچک و دهان او به خوبی دیده می شود. سونوگرافی هفته دوازدهم جنین بسیار فعالی را نشان می دهد. اسکن NT هفته دوازدهم بارداری سونوگرافی معمولی در هفته دهم تا چهاردهم بارداری است.  بیشتر سونوگرافی های NT  یک جنین سالم و طبیعی یا چندقلو (بارداری دوقلو بارداری هفته به هفته دوقلویی) را نشان می دهد. سونوگرافی استاندارد حدود 30-20 دقیقه طول می کشد. 

سونوگرافی جنین در هفته دوازدهم بارداری

در پایان سه ماهه اول و به عبارتی از هفته دوازدهم حاملگی به بعد شما میتوانید نزدیکی داشته باشید مگر اینکه خطر زایمان زودرس داشته باشید و یا خطر پاره شدن غشا یا آسیب به جفت وجود داشته باشد.برخی از مادران نگران آسیب رسیدن به جنین میباشند ولی نگران نباشید؛ ضخامت مخاطی پوشش دهانه رحم و مایع آمنیوتیک به خوبی از جنین محافظت میکند.

خوشحال باشید از هفته  دوازدهم بارداری علائم حاملگی کم کم از بین میرود مخصوصا حالت تهوع. خبر خوب دیگر اینکه خطر سقط از این هفته به بعد به طور محسوسی کاهش میابد. هم چنین در این هفته احتمالاً فشار رحم از روی مثانه کم می‌شود و مشکل تکرر ادرار شما هم رفع خواهد شد.  در انتهای هفته دوازدهم دیگر رحم در لگن جا نمی‌گیرد و می‌توانید آن را در پایین شکم خود احساس کنید. در هفته دوازدهم شما در آخرین هفته از ماه سوم بارداری هستید.

تغذیه هفته دوازدهم بارداری

در این هفته سعی کنید غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.  مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.  به مقدار زیاد آب بنوشید(8 لیوان در روز)، آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید. سعی کنید حجم غذای خود را در هر وعده کمتر اما تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید. 

توصیه های هفته دوازدهم بارداری

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین به مقدار کم یا متوسط در طی دوران بارداری ضرری ندارد، ولی مصرف زیاد آن باعث می شود که بدن، آب بیشتری دفع کند و کلسیم از بدن دفع شود و کودک برای داشتن دندان‌ها و استخوان‌های قوی و سالم به کلسیم احتیاج وافری دارد.

به این نکته توجه کنید که قهوه تنها منبع کافئین نمی باشد، بلکه کافئین در نوشابه، چای و شکلات‌ها نیز وجود دارد. پس به مقدار مصرف این‌گونه مواد توجه داشته باشید. می توانید از قهوه‌های بدون کافئین نیز استفاده کنید. اما در سه ماه اول قهوه و مواد کافیین دار استفاده نکنید.

علائم طبیعی هفته دوازدهم بارداری

درد معده: خوب در این هفته احتمالاً دردی را در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید که از شایع‌ترین شکایت خانم‌های باردار است. این مشکل به علت ورود اسید معده مری است ورود محتویات معده به مری به دو علت عمده است دلیل اول کاهش حرکات روده و دلیل دوم فشار رحم بر معده است.

خط سیاه نیگرا:  تیره شدن خط عمودی که در خط وسط پایین شکم ایجاد شده و خط سیاه " لینا نیگرا" نامیده می شود، در اثر افزایش پیگمانتاسیون بوده و بعد از زایمان از بین می رود. خط سیاه در 10 % زنان باردار مشاهده می شود. نگران نباشید این خط پس از زایمان از بین خواهد رفت. البته ممکن است این خط بر روی بدن همه ایجاد نشود .

هشدارهای هفته دوازدهم بارداری

در شرایط راحت و بی خطر بخوابید. سعی کنید در هفته دوازدهم  به پشت نخوابید و این به خاطر آن است که وزن رحم میتواند به ورید اجوف تحتانی که قسمت های پایین بدن را خونرسانی میکند  فشار آورده و خونرسانی را محدود کند و متعاقب آن ممکن است احساس تنگی نفس کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل ماه اول بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه اول بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه دوم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه دوم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

راهنمای کامل ماه پنجم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه پنجم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه ششم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه ششم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه هفتم بارداری/ دغدغه ها و مراقبت های ماه هفتم بارداری چیست؟

راهنمای کامل ماه هشتم بارداری/ نکاتی طلایی که مادران باید در ماه هشتم بارداری بدانند

راهنمای کامل ماه نهم بارداری/ در ماه نهم بارداری چه می گذرد

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    عالی بود

  • ناشناس

    عااااالی بود واقعا ممنون

  • SWAN

    خیلی جامع بود عااالی

  • ناشناس

    عالی ممنون 🌸

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه