English

دوازدهمین سوگواره عاشورایی از برگزیدگان خود تقدیر کرد

مراسم افتتاحیه نمایشگاه و اهدای جوایز برگزیدگان دوازدهمین سوگواره عاشورایی برگزار شد.

دوازدهمین سوگواره عاشورایی از برگزیدگان خود تقدیر کرد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، مراسم افتتاحیه نمایشگاه و معرفی برگزیدگان دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور افرادی همچون محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر کل هنرهای تجسمی حوزه، محمدعلی رجبی، مرتضی اسدی، صابر شیخ رضایی، زروئی نصرآباد، علی وزیریان دبیر هنری این دوره سوگواره و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در محل تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

علی وزیریان دبیر این دوره در ابتدای این مراسم گفت: مطلبی که دوست دارم با شما در میان بگذارم این است که در حدود ۱۵ سال پیش وقتی ایام محرم آغاز می‌شد هر کدام از هیئات شکل و شمایل خاصی داشتند و از عناصر تزیینی خاصی برخوردار بودند که آن تصاویر و نقاشی هایی که نسبتی با عاشورا نداشتند، شهر را پر می‌کردند.

وی افزود: در همان ایام خبرنگار یک رسانه خارجی به حوزه هنری آمده بود تا گزارشی از این نقاشی‌ها تهیه کند و قصد داشت که تصویر خشنی از محرم و عاشورا را به مخاطب خود نشان دهد.

وزیریان ادامه داد: بعد از این اتفاق، ما تصمیم گرفتیم تا این تصاویر نامناسب را حذف کنیم بنابراین با کمک آقای خاموشی که آن زمان در شورای دبیرخانه فرهنگ عمومی کشور هم بودند، تلاش کردیم این تصاویر از سطح شهر و هیات ها جمع شود و بعد تصمیم گرفتیم تا ضمن جمع آوری آن تصاویر، پوستر هایی جایگزین آنها کنیم که اولین دوره این سوگواره با عنوان پوسترهای عاشورایی آغاز شد و در هر هر دوره گسترده تر و تکمیل شد.

وی تاکید کرد: گرچه یکی از موضوعاتی که در این سوگواره جایش خالی است هنر مفهومی است که باید به بخشهای آن افزوده شود.

علی وزیریان ادامه داد: دومین نکته مهمی که لازم می دانم به آن اشاره کنم ترکیب کسانی است که در این سوگواره حضور پیدا می کنند. من معتقدم که هر کسی قابلیت حضور در این جشنواره را ندارد و این فرصت را پیدا نخواهد کرد و دوستانی که امکان حضور در این صورت پیدا کردن قدر خود را بدانند.

در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش نقاشی رسید. سجاد گمار از همدان رتبه اول، عبدالحمید نورآبادی از خوزستان رتبه دوم و سامان جعفری از لرستان رتبه سوم بخش نقاشی را به خود اختصاص دادند. همچنین در این بخش از شهربانو منفرد، محمدرضا عباس¬پور و مهدی پازوکی تقدیر شد.

بخش بعدی مراسم به اهدای جوایز بخش تصویرسازی اختصاص داشت.

در ادامه از پرویز اقبالی به عنوان تصویرساز پیشکسوت عاشورایی تقدیر شد.

در این بخش محمدعلی رجبی گفت: کار مناسبتی کردن به دلیل محدودیت موضوع بسیار سخت است و هنرمند باید خلاقیت خود را در محدوده ای خاص به کار کیرد.

وی افزود: پرویز اقبالی هنرمندی پرکار و با گوش و چشمی بینا است. در عین حال در مباحث نظری هم به دلیل مطالعه زیاد و استفاده از منابع دست اول جهانی و حتی متون کلاسیک و سنتی ما ت‌انا است و درک بسیار خوبی از آن دارد و می تواند آن را احیا و امروزی کند.

پس از آن جوایز بخش عکس و پوستر به برگزیدگان اهدا شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه