English

یک پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

فضای مجازی ذائقه کودکان را تغییر داده است

نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: وضعیت کتاب کودک در ایران تحت تاثیر گسترش فضای مجازی قرار گرفته و ذائقه کودکان را تغییر داده است.

فضای مجازی ذائقه کودکان را تغییر داده است

محمد میرکیانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ، در خصوص نامگذاری روز جهانی کتاب کودک، اظهار داشت: روز جهانی کتاب کودک را بسیاری قبول ندارد چرا که این روز به مناسبت زادروز هانس کریستین اندرسن ، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده چرا که گفته می شود اگر کودک ما از همان خردسالی تصورش این باشد که کسانی هستند که بیرون از مرزها کتاب را برای وی تعریف کردند به طور طبیعی وقتی بزرگ می شود میل و علاقه به فرهنگ بیگانه پیدا می کند.

وی افزود: اندرسن نویسنده خوب دانمارکی است اما به این معنا نیست که روز تولد آن را بعنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کنیم چرا که پیش از آن کتاب کودک و قصه گویی وجود داشته است.

میرکیانی با عنوان اینکه هفته کتاب کودک در کشور ما وجود دارد که در آبان ماه برگزار می شود، بیان کرد:  در این چهار دهه پس از انقلاب دوره هایی بوده است که کتاب کودک وضعیت بسیار خوبی داشته، دهه 60 رنسانس کتاب کودک در ایران بوده است  که خیلی از نویسنده های پر انرژی و با انگیزه وارد عرصه فعالیت شدند و کتاب های خوبی نوشته و آثار قابل توجهی نیز خلق شد که به زبان های دیگر ترجمه و برخی از آنها نیز به فیلم و تئاتر تبدیل شد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در ادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان مطالعه به شدت گسترش پیدا کرد  اما مانند دیگر نقاط جهان وضعیت کتاب کودک در ایران نیز  تحت تاثیر گسترش فضای مجازی قرار گرفته است.

 

با نشاط ترین حوزه فرهنگی کشور حوزه ادبیات کودک و نوجوان است

وی با بیان اینکه فضای مجازی میل، علاقه و ذائقه  کودکان را تغییر داده است، افزود: اما علیرغم این موضوع در حال حاضر فعال ترین، با نشاط ترین و سازنده ترین حوزه فرهنگی کشور حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

میرکیانی عنوان کرد: این شرایط با سنجش تعداد نویسندگان این حوزه ، سلامت و  آثار منتشر شده عنوان می کنم، در سال های اخیر این حوزه مانند دیگر حوزه ها فراز و فرود هم بدلیل فضاهای جدید رسانه ای و هم بدلیل مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر داشته است.

نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: کتاب کودک در حال حاضر از  وضعیت خوبی برخوردار است چرا که اکنون هر خانواده ای اگر چه به دلیل شرایط مالی یا هر دلیل دیگر نتواند کتاب خریداری کند اما  تمایل  انجام آن را دارد.

وی عنوان کرد: اگر چه وضعیت کتاب کودک در کشور ما قابل قبول است اما باید ارتقاء پیدا کند .

میرکیانی به نقش والدین جهت ایجاد جذابیت و تمایل فرزندان به کتابخوانی اشاره کرد و گفت: والدین باید کتابهای خوب و جذاب برای کودکان  را از ناشران معتبر شناسایی کنند، وقت بگذارند، دور هم نشسته و در کنار یکدیگر روخوانی کنند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: همچنین می توانند آنها را جشن امضاء نویسندگان برده و یا مسابقه و تشویق هایی را برای افزایش میزان علاقه بچه ها یه کتابخوانی داشته باشند.

 

چاپ مجدد یک کتاب کودک پس از 30 سال

وی در خصوص کتاب های جدید خود، گفت: مجموعه ۵ جلدی ماجرای دشت مرموز که سه جلد آن منتشر شده و دو جلد دیگر بزودی منتشر می شود، مجموعه سه جلدی داستان پهلوانی و مجموعه سه جلدی بچه های کوچه از جمله کارهایی است که بزودی چاپ و وارد بازار خواهد شد.

میرکیانی بیان کرد: همچنین مجموعه شش جلدی قصه ما همین بود که 30 سال پیش به چاپ رسیده بود، مجدد چاپ خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه