English

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به خبرگزاری موج:

برای اظهارات رسانه ای منابع رژیم صهیونیستی ارزشی قائل نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره صحت و سقم خبر میانجی گری روسیه برای تبادل زندانیان ایران و اسرائیل گفت: ما برای اظهارات رسانه‌ای منابع رسانه‌ای رژیم صهیونسیتی و مقامات این رژیم که با اهداف و انگیزه‌های سیاسی اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می کنند ارزشی قائل نیستیم .

برای اظهارات رسانه ای منابع رژیم صهیونیستی ارزشی قائل نیستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج ، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود درباره نشست اخیر شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ و اتهامات و تحریم های جدید علیه ایران، گفت: تحریم های یکجانبه ابزاری غیرقانونی توسط آمریکا و متحدین اروپایی آن علیه ایران است که به طور متوالی از آن استفاده شده است.

وی توسل به این تحریم‌ها راغیرقانونی و نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر عنوان و تصریح کرد: در ارتباط با موضوعات مرتبط با برجام هم  آمریکا غیرقانونی از برجام خارج شد و هم اروپایی ها از تعهداتشان اجتناب کرده و نتوانستند نقصان حضور آمریکا را در برجام جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سه کشور اروپایی به اندازه آمریکا در نقض تعهدات برجام کوتاهی کردند که باید پاسخگو باشند؛ اینکه به رغم این وضعیت در موضع مدعی نشسته و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و تحریم هایی تحمیل می‌کنند غیرقانونی است و این اقدامات غیر سازنده و در مسیری بی نتیجه است که سالهاست آمریکا و اروپا طی کرده اند.

کنعانی ادامه داد: کشورهای اروپایی به جای اتهام زنی نسبت به کوتاهی های خود در قبال برجام پاسخگو باشند. ایران این حق را برای خودش محفوظ می داند و واکنش جدی متناسب و متوازنی را نشان دهد.

 

رئیس جمهور بامداد فردا به سه کشور آفریقایی سفر می کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فردای رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی گفت: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات با قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت روسای این کشورها، رئیس جمهور ایران بامداد فردا سفر خود به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه را آغاز می‌کند. در این سفر یک جهش جدید در روند همکاری‌های ایران و کشورهای آفریقایی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه قاره آفریقا قاره فرصت‌هاست، ادامه داد:  این قاره ظرفیت‌های بالایی دارد و در سال‌های اخیر اقتصاد این قاره رشد داشته و مورد توجه کشورهای مهم دنیا قرار گرفته است؛ طبیعتا ما نیز با توجه به ارزش‌های مشترک و ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف می‌توانیم روابط را با یکدیگر گسترش دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در حوزه آفریقا فرصت های اقتصادی و تجاری و منابع سرشار وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران دارای تکنولوژی های نوین است و در زمینه های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های خوبی برای کشورهای آفریقایی باشد تا جهشی در روابط اقتصادی با این کشورها رقم بزند. 

وی افزود: کشورهای حوزه آفریقا نیز علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند و انجام این سفر می تواند پاسخگوی تقاضاهای آنها و همچنین پاسخگوی هدف گذاری های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها آفریقایی داشته باشد.

 

برای اظهارات رسانه ای منابع رژیم صهیونیستی ارزشی قائل نیستیم

کنعانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره صحت و سقم خبر میانجی گری روسیه برای تبادل زندانیان ایران و اسرائیل گفت: ما برای اظهارات رسانه‌ای منابع رسانه‌ای رژیم صهیونسیتی و مقامات این رژیم که با اهداف و انگیزه‌های سیاسی اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می کنند ارزشی قائل نیستیم.

وی ادامه داد: ما این گونه اخبار  را در راستای سیاست توام با موج آفرینی رژیم صهیونسیتی می‌دانیم و ارزشی برای آن قائل نیستیم.

 

از همه مسیرهای دیپلماتیک برای احقاق حقوق مردم ایران استفاده می کنیم

کنعانی در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه مذاکرات غیر مستقیم با ایران برای آزادی شهروندان آمریکایی در جریان است و  همچنین خرین اخبار تبادل زندانیان بین دو کشور، گفت: همان طور که در جلسات قبل توضیح دادم ما از همه مسیرهای دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام با واسطه برای احقاق حقوق مردم ایران از جمله  در بحث رفع انسداد دارایی های بلوکه شده ایران ، آزادی زندانیان و مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم .

وی گفت : تلاش‌های دیپلماتیک در مورد آنچه که اشاره کرده ام ، ادامه دارد .

 

 

سفارت آذربایجان در تهران از امنیت کامل برخوردار است

کنعانی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به باکو و دیدار وی با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: خوشبختانه در یک مسیر خیلی خوب، سازنده دو جانبه قرار گرفتیم و دو طرف اتفاق نظر دارند که از آنچه در مسیر روابط دو جانبه و حمله به سفارت آذربایجان در تهران اتفاق افتاد عبور کرده و به روال طبیعی روابط برگردند.

وی افزود: در سفر اخیر وزبر خارجه به باکو هم گفتگوهای خوب و سازنده ای با رئیس جمهوری آذربایجان انجام شد، نفس گفت‌وگو و محتوای آن نشان می‌داد در یک مسیر درست قرار گرفتیم و باید از این شرایط با گفت‌وگو و تبادل نظر عبور کنیم. سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران هم در امنیت کامل قرار دارد.

 

حق‌آبه ایران از هیرمند حق ایران است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موضوع هیرمند و حقابه جمهوری اسلامی ایران گفت: پیگیری ها و گفت‌وگوها ادامه‌ دارد و طرف افعانستانی متعهد به عمل تعهدات خود در قبال توافقنامه و حق آبه ایران است و بر این موضوع هم اعتراف و تاکید دارد.

وی افزود: به رغم پیگیری های ایران هنوز به صورت عملیاتی گامی از سوی افعانستان برداشته نشده است، اما این موضوع را با جدیت در گفتگوهای خود با طرف هیات حاکمه افعانستان ادامه می‌دهیم. و اگر سرپرست حاکم افغانستان می خواهد با ایران تعامل داشته باشد باید با پرداخت حقابه آن را نشان دهد.

 

پیگیر حقوق مان در میدان آرش هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص میدان گازی آرش و برخی اظهارات مبنی بر عدم اجازه به ایران در استفاده از آن گفت: در چارچوب گفتگوهای دوجانبه با مقامات کویت این موضوع را در حال پیگیری هستیم.

کنعانی همچنین در خصوص تعیین سفرا میان ایران و عربستان اظهارداشت: سفرا میان ایران و عربستان معرفی شدند و دو طرف موافقت کردند و در بازه زمانی مناسب آینده این امر انجام خواهد شد. روند روابط در مسیر درست و خوبی قرار دارد و پروتکل طبیعی خودش را طی می‌کند.

وی افزود: پادشاه عربستان با دعوت رسمی از  رییس جمهور ایران خواسته تا ایشان به عربستان سفر کند که این امر  متناسب با روند روابط این سفر هم‌ در بازه زمانی مناسبی قابل انجام شدن است.

 

هیات های دیپلماتیک در تهران و طرابلس  مستقر است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و لیبی گفت: لیبی سطح روابط خود را با ایران گسترش داده است و در همین چارچوب سفیر لیبی در تهران به تازگی استوارنامه خود را به رییس جمهور ارائه کرد.

وی ادامه داد : در همین ایام ، هیات دیپلماتیک ایران عازم طرابلس شده است و با استقبال  مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت ایران در طرابلس  مستقر شد و دیدار و گفت‌وگوی دو جانبه‌ای با مقامات وزارت خارجه لیبی انجام داده است.

کنعانی با اشاره به تلاش‌های ‌ایران و لیبی برای ارتقای سطح روابط‌شان گفت: عملا سفارت ایران  در لیبی متناسب با سیاست‌گذاری انجام شده برای توسعه روابط با لیبی و دیگر کشورهای منطقه‌ای ، آغاز فعالیت کرده است و هیات‌های دیپلماتیک دو کشور در تهران و طرابلس مستقر هستند .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر علی باقری به عراق اظهار داشت: این  سفر در چارچوب روابط دو جانبه و برگزاری پنجمین نشست کمیته سیاسی ایران و عراق انجام شد .

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: آقای باقری در این سفر دیدارهای خوبی با مقامات ارشد عراق از جمله رییس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق داشتند.

 

کمیته حقیقت یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر است

کنعانی در واکنش به نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارش ادعایی هیات به اصطلاح حقیقت یاب در مورد تحولات سال گذشته ایران گفت: کمیته حقیقت یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر و سوءاستفاده ابزاری از ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل است؛ لذا جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با همین معیار با رد رویکرد غیر سازنده کشورهای غربی در سیاسی کردن موضوع حقوق بشر،  تشکیل هیاتی  موسوم به حقیقت یاب را نامشروع دانسته و اعلام کرده که ما چنین کمیته‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی ادامه داد: در همان چارچوب کمیته تشکیل شده، هیات موسوم به حقیقت یاب نخستین گزارش شفاهی خود را در روز 14 تیر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد؛ جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیدگاه های اصولی، مواضع متقن و مبتنی بر اصول و معیارهای بین‌المللی که دارد به منظور استفاده از فرصت ها برای بیان دیدگاه های خود و مخالفت با یک رویکرد غیرسازنده و فرصت طلبانه سیاسی در مقوله حقوق بشر، هیاتی را به این نشست  اعزام کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آقای غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در صدر هیاتی  متشکل از همکاران و مدیرانی از وزارت امور خارجه  به همراه اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو در اجلاس حقوق بشر  شرکت و در این زمینه توضیحات و نکات خود را به صورت جدی مطرح کردند.

وی ادامه داد: این اعضا ادعاهای مندرج در گزارش شفاهی رئیس هیات حقیقت یاب موسوم به کمیته بین المللی را که به شورای حقوق بشر ارائه شد،  رد کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه