English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پشت پرده تحریم های حقوق بشری غرب، منافع اقتصادی است / راهبرد تقویت دیپلماتیک ایران در آسیا برای کاهش فشارها

در حالی که اروپا و غرب در چند وقت اخیر مسائل حقوق بشری و همکاری با روسیه را بهانه ای جدید برای تحریم های خود علیه ایران اعلام کرده اند که به گفته بسیاری از تحلیلگران غرب به دنبال افزایش فشار برای خرید انرژی ارزانتر است و ایران راهبرد توسعه همکاری اقتصادی با همسایگان را توسعه خواهد داد.

پشت پرده تحریم های حقوق بشری غرب، منافع اقتصادی است / راهبرد تقویت دیپلماتیک ایران در آسیا برای کاهش فشارها

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، کشورهای اروپایی دور جدید تحریم ها علیه ایران را آغاز کرده اند و این مساله در شرایطی که قرار بود دور جدید مذاکرات برجام آغاز شود اتفاق افتاده و این موضوع حکایت از این دارد که برجام در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

پیش از این هم کشور آلمان صدور هرگونه ضمانت نامه برای سرمایه گذاری در آلمان را متوقف کرده بود و اقداماتی هم از سوی فرانسه و انگلیس در اتحادیه اروپا برای محدود شدن روابط با ایران دنبال می شود که به نظر می رسد بخشی از این فشارها تحت تاثیر سیاست ها و نفوذ اسرائیل در اروپاست.

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه محدودیت و تحریم ها به طور قطع در اقتصاد ایران آثار منفی دارد، گفت: در حال حاضر ایران فعالیت های دیپلماتیک خود در منطقه آسیا برای جلوگیری از آسیب ناشی از تحریم ها را شدید کرده و تا حدودی هم موثر افتاده و ایران توانسته صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد.

علیرضا شهبازی با بیان اینکه پیمان های دو جانبه و همکاری با اتحادیه ها و تشکل های منطقی ابزاری برای توسعه روابط بین المللی در منطقه آسیا است، تصریح کرد: ایران همکاری با کشورهای مختلف را در دستور کار دارد، با این حال در چند وقت اخیر که فشار تحریم های غرب علیه ایران افزایش یافته ایران رویکرد خود را به سمت شرق تقویت کرده است و این به معنای تلاش برای کاهش فشارهای بین المللی علیه ایران ادامه خواهد یافت تا منافع مردم و کشور از بین نرود.

 

توقف همکاری ایران با روسیه علیه اوکراین

در شرایط کنونی بهانه غرب علیه ایران همکاری با روسیه در جنگ با اوکراین و مسائل اجتماعی داخلی است، هرچند موضوع همکاری ایران با روسیه پیش از جنگ اوکراین ادامه داشته و مقامهای مسئول ایرانی هم اعلام کرده اند که همکاری ایران با روسیه به تعهدات قبلی ایران بر می گردد و از طرف دیگر در مقطع کنونی همکاری ها متوقف شده با این حال فشارها همچنان برای تحمیل تحریم های جدید علیه ایران ادامه دارد.

یک استاد بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اروپا چالش های زیادی در زمینه تامین انرژی و ... دارد و از تحریم ها به عنوان ابزاری برای خرید ارزانتر انرژی استفاده می کند، گفت: این تحریم ها در چند وقت اخیر باعث شده تا روسیه نفت را با قیمتی پایین عرضه کند و حالا اروپا به دنبال تشدید فشارها علیه ایران است تا بتواند عرضه ارزان نفت به بازار را افزایش دهد و از این طریق با حداقل اعتبارات نفت مورد نیاز خود را تامین کند.

حسن مرادی با بیان اینکه سیاست های غرب به بهانه های مختلف همچون حقوق بشر و ... در راستای منافع خودش است، افزود: در شرایط کنونی ایران باید به راهبرد توسعه همکاری با کشورهای همسایه را دنبال کند و همواره باید منافع ملی را مقدمه همکاری های جدید تعریف کند، به عبارت دیگر نباید در تعاملات اقتصادی مسائلی همچون کشور دوست و ... منجر به خدشه دار شدن منافع کشور شود.

او با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی در آسیا هم کشورهای که با ایران همکاری می کنند منافع ملی را اولویت قرار می دهند، تصریح کرد: در دیپلماسی باید رویکردی همه جانبه را دنبال کرد و با کشورهای مناطق مختلف همکاری داشت و از آنجایی که غرب هم اکنون در تنگناهای مختلفی قرار دارد ادامه تحریم ها به نفع آنها نخواهد بود و به طور موقتی این سیاست ها را اجرایی خواهد کرد.

 

ناکارآمدی تحریم های غرب علیه ایران

با توجه به اینکه کشور روسیه در یک سال اخیر که زیر فشار تحریم های غرب قرار گرفته و برای دور زدن تحریم ها از ایران مشورت خواسته، حکایت از این دارد که ایران بعد از 40 سال تحریم توانسته به استراتژی موثری برای دورزدن تحریم ها دست پیدا کند و از آنجایی که چندین کشور مورد تحریم غربی ها هستند همکاری با این کشورها می تواند سیاست های آنها علیه ایران را ناکارآمد تر کند.

در همین رابطه محمد علی فرحناکیان سرپرست مرکز توسعه صادرات هم در گفتگو با خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم ها علیه اقتصاد ایران کم اثر شده اند، گفت: نسبت به سال های گذشته ایران راحت تر می تواند تحریم ها را دور بزند و این به معنای این است که عملا تحریم های جدید نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه