English

سبزقبایی عنوان کرد:

انسان سالم در گرو زمین سالم

سازمان بهداشت جهانی برای امسال شعار "سلامت ما، سلامت سیاه ما" را انتخاب کرده است که اشاره‌ای مستقیم به اهمیت وضعیت محیط زیست در تندرستی انسان‌ها دارد.

انسان سالم در گرو زمین سالم

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، غلامرضا سبزقبایی استادیار گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی بهبهان با اشاره به شعار هفته سلامت، اظهار کرد: امروزه شاهد وجود ماکروپلاستیک‌ها به صورت گسترده در آب شرب و تمام غذاهایی هستیم که در طول روز می‌خوریم. این مشکلی است که به صورت جدی سلامت انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند.

وی افزود: حجم بسیاری از این ماکروپلاستیک‌ها که از مصرف بی‌رویه مواد پلاستیکی منشأ می‌گیرند، از طریق جریان‌های اقیانوسی به مناطق بسیار دورتر از دسترس انسان مانند قطب‌های شمال و جنوب رسیده‌اند که این امر نشان‌دهنده عمق این فاجعه زیست محیطی است.

استادیار گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی بهبهان گفت: سلامت انسان به طور مستقیم به سلامت محیط پیرامون وی مرتبط است. حذف آلاینده‌های پلاسیتکی امری است که حتی به صورت فردی و در زندگی شخصی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است در انتخاب مواد غذایی و ظروف مصرفی موادی را برگزینیم که بسته‌بندی محدودتری دارند. گاه در فروشگاه‌ها یا ظروف مواد غذایی، بسته‌بندی‌هایی به چشم می‌خورد که برخلاف حجم و اندازه بزرگ خود، حجم کمی از مواد غذایی را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: ارزانی پلاستیک باعث شده استفاده از آن بسیار بیشتر از حد نیاز باشد. بهتر است از ظروفی استفاده کنیم که قابل جذب در محیط باشند و بعد از تجزیه به سلامت انسان آسیب وارد نکنند یا حداقل با شست‌وشوی کیسه‌های پلاستیک بیش از یک بار و برای مصارف گوناگون از آن‌ها استفاده کنیم چرا که پلاستیک استقامت بالایی دارد و در بسیاری از موارد، امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد.

سبزقبایی با اشاره به آثار سوزاندن زباله‌ها بر محیط زیست انسانی افزود: آتش زدن زباله در کلانشهر اهواز بسیار به چشم می‌خورد. گاه برای کم کردن حجم زباله‌های پلاستیکی در محل جمع‌آوری این زباله‌ها را آتش می‌زنند که آثار آلودگی آن تا کیلومترها دورتر نیز پخش شده و حتی با چشم دیده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز گفت: هر چه مصرف انرژی توسط انسان کمتر باشد، آلودگی ناشی از تولید این انرژی نیز کمتر می‌شود. گاهی انرژی الکتریسیته که به ظاهر آلودگی ندارد، حاصل نیروگاه‌هایی با سوخت ترکیبی یا سوخت مازوت است و در واقع ما با مصرف انرژی الکتریسیته بیش از حد نیاز به محیط زیست آسیب وارد می‌کنیم. در این شرایط، بهتر است تا حد ممکن استفاده از انرژی را به میزان نیاز واقعی محدود کنیم. استفاده از ماشین شخصی در مسیرهای کوتاه ضرورتی ندارد و جز آلوده کردن هوا نتیجه‌ای در پی ندارد.

استادیار گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی بهبهان درباره اهمیت وجود جنگل‌ها در سلامت محیط زیست گفت: جنگل‌هایی مانند اسفنج‌هایی در زمین هستند که علاوه بر تولید اکسیژن و تصفیه هوا، با جذب آب بارندگی‌ها و تخلیه آن به آب‌های زیرزمینی مانع از تخریب سطح پیرامون خود و فرسایش می‌شود. اگر جنگل‌ها را از دست بدهیم، شاهد سیلاب‌ها و از بین رفتن منابع آب زیرزمینی، زمین‌لغزه‌ها و رانش زمین خواهیم بود.

وی افزود: روند تخریب و آسیب به جنگل‌ها و مراتع توسط انسان بسیار شدت گرفته است و باید این نکته را در نظر داشت که اگر پوشش گیاهی از بین برود، بسیاری از مناطق خالی از سکنه خواهد شد. مسئولین باید با مدیریت صحیح مانع از بین رفتن جنگل‌ها شوند. تبدیل مناطق جنگلی به زمین‌های کشاورزی و مسکونی، قطع بی‌رویه درختان برای بهره‌مندی از چوب‌ آن‌ها، برداشت گیاهان دارویی از جنگل‌ها در فصل بازدهی و گل‌دهی گیاهان، از مواردی است که می‌توانند آسیب جبران‌ناپذیر به محیط زیست وارد کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه