English

پیام معاون وزیر نیرو به مناسبت روز جهانی آب؛

آب بستر صلح

معاون وزیر نیرو در پیامی ضمن گرامیداشت روز جهانی آب، شعار امسال یعنی «آب برای صلح» را ایده‌ای در مقابل شعار «آب، محور جنگ‌های آینده» دانست و تأکید کرد: باور به ایده درخشان «آب برای صلح» برای هر کسی که در گستره آب به چاره‌اندیشی و چاره‌جویی می‌پردازد، یک شرط ضروری و انکارناپذیر است.

آب بستر صلح

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به مناسبت گرامیداشت روز جهانی آب، گفت: باور عمده صاحب‌نظران این است که آب، همگام و همتراز با مقولات مهمی چون امنیت و انرژی، پیشران توسعه است و هرگونه محدودیت در دسترسی به آب، می‌تواند به تنگنای توسعه تبدیل شود. منظور از تنگنای توسعه این است که آب کافی برای تولید شغل، درآمد، سرمایه و در نتیجه رفاه در یک کشور وجود نداشته باشد. این تنگنا وقتی مضاعف می‌شود که همان منابع محدود نیز به طور متوازن و عادلانه در دسترس همگان قرار نگیرد. 

سازمان ملل متحد، ۲۲ مارس را به عنوان روز جهانی آب معرفی کرده است و هر ساله با مشارکت کشورها، نهادها و صاحب‌نظران این حوزه، شعاری را برای آن بر‌می‌گزیند. شعار این نوبت، «آب برای صلح» است.

شعار «آب برای صلح» آشکارا و تمام قد در برابر ایده «آب، محور جنگ‌های آینده» قرار دارد و بر آن است اندیشمندان و کنش‌گران را ترغیب نماید تا ابزارهایی برای پرهیز از نزاع و گسترش صلح و دوستی پیشنهاد دهند.

نشانه‌های شکل‌گیری «آب، محور جنگ‌های آینده» را علاوه بر منازعات منطقه‌ای و بین المللی، در برخی ناپایداری‌های اجتماعی می‌توان دید. در بعد بین‌الملل، متاسفانه شاهد جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم منطقه و غزه هستیم. رژیم غاصب اسرائیل نه تنها سرزمین و منابع آبی مردمان را اشغال کرده بلکه از آب به عنوان یک سلاح جنگی استفاده کرده است. این، شیوه جنگ افروزان جهان است و ایده «آب برای صلح» در مقابل این کژاندیشان طرح شده و به کار می‌آید. 

آب، در ابعاد اجتماعی نیز می‌تواند و باید بستر صلح و هم‌زیستی و عدالت باشد. کاهش تنش‌های اجتماعی ناشی از محدودیت منابع آبی جز با تفاهم و تعامل میان ذی نفعان و به کارگیری مدیریت اجتماع‌محور میسر نیست.

ابزارهایی چون «مدیریت تقاضا» که با بهره‌گیری از فناوری نوین، تغییر سبک زندگی و ایجاد شغل‌های کم آب بر، در پی کاهش نیاز پایه به آب است، در کنار «مدیریت مصرف» که در جستجوی کاهش هدر رفت آب و افزایش بهره‌وری از طریق بهبود کارایی و کارآمدی در مصرف آب است، در این مسیر تعریف می‌شوند.

ابزارها و ایده‌هایی همچون ایجاد «سبد منافع مشترک» در میان بهره‌برداران رقیب در بالادست و پایین دست حوضه آبریز، توجه به «بازده زیست بومی» باهدف دست یابی به روش‌های سازگار با زیست بوم در تولید کالاها و نیز «سازوکار هماهنگی حوضه‌های آبریز» که در پی مشارکتِ ذی‌نفعان و همگان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های گستره آب است، از دیگر ابزارها و ایده‌ها برای کاهش تنش‌های آبی است.

در این میان، نقشه راه آب، پاسخ بخش آب کشور برای پشتیانی از اندیشه «آب بستر صلح» است و می‌کوشد تا ابزارهای پیش گفته را به نحوی به کار گیرد که آب تنگنای توسعه نشود.

باورمندی و ایمان به ایده درخشان «آب بستر صلح» برای هر کسی که در گستره آب به چاره گری و چاره جویی می پردازد، شرط شایسته و بایسته است. تنها با داشتن ذهن برنده می توان به کامیابی و پیروزی در این عرصه که همان میدان پیشرفت فراگیر برای ایران و ایرانی است رسید.

۲۲ مارس که امسال مصادف با سوم فروردین‌ماه است، فرصتی برای بازنگری و بازکنش‌گری برای در پیش گرفتن رویکردی صلح‌آمیز و مشارکت‌جو به مدیریت آب است. این روز را گرامی می‌داریم و این فرصت را مغتنم می‌شماریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه