English

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

نگذارید کسری بودجه ایجاد شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به نمایندگان مجلس ابراز داشت: نگذارید کسری بودجه ایجاد شود؛ کسری بودجه ام الخبائث است و کشور و دولت و همه را گرفتار می کند.

نگذارید کسری بودجه ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری موج

، داود منظور در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بندهای مربوط به تبصره ۸ درباره مصارف هدفمندی یارانه ها گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که هر سال گروهی به زمره افرادی اضافه می شود که دولت باید حق بیمه آنها را پرداخت  کند. تقریبا همه مردم عیال دولت شده اند؛ یعنی با این شیب دیگر قرار نیست کسی خودش حق بیمه را پرداخت کند و سهم بیمه شده و کارفرما به دوش دولت می گذارید؛ این موارد قرار است از کجا تامین شود؟

وی ادامه داد: از طرف دیگر شما در مجلس تصویب کردید که دولت ۱۷۰ همت اموال بفروشد و برای تامین اجتماعی پرداخت کند که این بابت هزینه هایی است که هر سال اضافه می‌شود؛ دولت واقعا توان پرداخت چنین هزینه‌ها را ندارد؛ پس اگر دوستان موردی را تصویب می کنند، منبع آن را هم در نظر گرفته و تصویب کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تبصره ۸ گفت: هشدار می دهم که با این شیوه تبصره ۸ قابل اجرا نیست؛ ۵۰ همت از درآمدهای محصولات فرعی گازی و ۱۸ همت عوارض فرآورده‌های نفتی را یعنی در مجموع ۶۸ همت از منابع هدفمندی را حذف کردید که امسال طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ این ۱۸ همت صرف پرداخت نان شده است.

منظور اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه دوستان در بحث  گندم می گویند دولت باید خودش همه گندم را به صورت تضمینی بخرد حال اینکه ما در لایحه سازوکاری را پیش بینی کردیم که مطابق آن صنف و صنعت خودشان اقدام به خرید کنند. چرا دولت باید منابع صنف و صنعت را تامین کرده و خرید تضمینی انجام دهد؟ شما با این کار ۲ میلیون تن یعنی ۳۵ همت نسبت به لایحه، بار مالی اضافه کردید.

وی تاکید کرد: در مجموع این تصمیمات گرفته شده ۱۰۳ همت هدفمندی را ناتزار می کند؛ ما حرفی درباره پیشنهادات نداریم اما اگر تصمیمات منابع هدفمندی و یا بودجه عمومی را ناتزار می کند، به ما راهنمایی کنید که از کجا منابع را تامین می کنیم. اگر راهی وجود دارد و منبع جدید خلق می شود که ما بتوانیم تعهداتمان را انجام دهیم،  سمعا و طاعتا اما در غیراین صورت خواهش می کنیم که نگذارید کسری بودجه ایجاد شود.

منظور یادآور شد: کسری بودجه ام الخبائث است و کشور و دولت و همه را گرفتار می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چه قدر پیشنهادات و موارد با بارمالی به بودجه اضافه شود، دولت و کشور ناتراز می شود. ما هم معتقدیم باید برای برنج تدبیر شده و واردات برنج کاهش پیدا کند همچنین تعرفه ها مناسب شده  و ارز تخصیصی به برنج به گونه ای باشد که برنج داخلی در اولویت خرید مردم باشد. قطعا با واردات سنجیده، مردم نیاز خود را از بازار داخلی تامین می کنند.

وی اضافه کرد: منابع هدفمندی نحیف است و امکان این را نداریم که بتوانیم بار مالی جدیدی در تبصره ۸  بپذیریم؛ منابع هدفمندی ناتراز است همین الان با این اتفاقات منابع هدفمندی در سال آینده حداقل ۲۵۰ همت ناتراز می‌شود. اجازه دهید بتوانیم کارها را انجام دهیم. همه کارهای خوب دنیا را نمی‌توان در یک سال انجام داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه جدول مربوط به تبصره ۸ یعنی هدفمندی تراز بوده و غیررسمی به مجلس ارائه شد، دولت این جدول را در بخش دوم بودجه به مجلس بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه