English

رئیس گروه ماهیان و آبزیان زینتی در گفت وگو با خبرگزای موج؛

رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران / تولید ماهیان زینتی در کشور ۵۰۰ میلیون قطعه در سال

رئیس گروه ماهیان و سایر آبزیان زینتی سازمان شیلات ایران با اشاره به روند رو به رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران، تصریح کرد: میزان تولید ماهیان زینتی در برنامه هفتم توسعه کشور به 500 میلیون قطعه در سال می‌رسد.

رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران / تولید ماهیان زینتی در کشور 500 میلیون قطعه در سال

«محمدحسن الهی» رئیس گروه ماهیان و سایر آبزیان زینتی سازمان شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب کشور در زمینه پرورش ماهیان زینتی و ایجاد مراکز فراوان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تولید این نوع از ماهیان در ایران از 2 میلیون و 300 هزار قطعه در سال 92 به 323 میلیون قطعه رسیده است.

وی در مورد وضعیت صادرات ماهیان زینتی نیز توضیح داد: میزان صادرات ماهیان زینتی طی سال‌های گذشته به دلیل مختلف نوسان داشته و میزان صادرات از 150 هزار دلار تا حدود سه میلیون دلار دچار تغییر شده است. صادرات ماهیان زینتی در سال 96 به 2 میلیون و 800 هزار دلار رسید و بعد از ان این روند ادامه داشت تا اینکه با وقوع کرونا میزان صادرات در این بخش دچار افت نسبی شد.

الهی با اشاره اقدامات دولت در زمینه افزایش صادرات ماهیان زینتی به کشورهای مختلف، ابراز امیدواری کرد: طی یکی دو سال گذشته میزان صادرات ماهیان زینتی به روند رو به رشد قبلی بازگشته و امیدواریم طی سال‌های آینده شاهد افزایش مناسب صادرات ماهیان زینتی باشیم.

وی در مورد مقاصد صادراتی هم گفت: ماهیان زینتی ما به‌طور عمده به کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان و آذربایجان و سایر همسایگان نظیر ترکیه، عراق و حتی افغانستان صادر می‌شود.

رییس گروه ماهیان و سایر آبزیان زینتی سازمان شیلات ایران افزود: با توجه به زیبایی و کیفیت بالای ماهیان زینتی کشور، ماهیان ما به کشورهای غربی و اروپایی هم صادر شده و بخشی از صادرات ما از کشورهای دیگر صادرات مجدد می‌شود.

الهی با اشاره به آنکه با وجود رشد صادرات هنوز با میزان آرمانی و دلخواه در زمینه صادرات فاصله داریم، گفت: صادرات ماهیان زینتی به فواصل دور نیازمند حمل ونقل هوایی و امکانات و تجهیزات خاصی است و به دلیل انکه امکانات لازم در زمینه صادرات هوایی مهیا نیست، مقصد عمده ماهیان زینتی ما کشورهای همسایه است.

بیشتر بخوانید: 

افزایش 20 درصدی تولید ماهیان زینتی در کاشان در مقایسه با سال گذشته

استان اصفهان رتبه نخست تولید ماهیان زینتی و ماهیان گرمابی

توسعه پرورش ماهیان زینتی اصفهان مستلزم تکمیل زنجیره تولید است

 

وی، صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران پرسود و ارزآور خواند و تصریح کرد: این صنعت با وجود آنکه سابقه زیادی در کشور ما ندارد اما از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده است.

 رییس گروه ماهیان و سایر آبزیان زینتی، گفت: سازمان شیلات ایران با همکاری شرکت شهرک‌های کشاورزی به دنبال این هستند که با ایجاد شهرک‌های پرورش ماهیان زینتی در کشور، میزان تولید و کیفیت پرورش ماهیان زینتی ارتقا داده شود.

الهی ادامه داد: هم اکنون در کشور یک هزار 635 مزرعه پرورش ماهیان زینتی وجود دارد و 12 هزار و 387 نفر هم در این مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به انکه ایران در زمینه تولید و پرورش ماهیان زینتی در خاورمیانه حرف اول را می زند ، گفت: هم اکنون 115 گونه ماهیان زینتی در کشور پرورش داده می‌شود. بخش عمده ای از انها را ماهیان وارداتی هستند که پرورش آنها طی سال‌های گذشته در کشور شکل گرفته شده است.

به گفته وی، به طور معمول هر ساله پنج تا هفت گونه از ماهیان زینتی وارد شده به کشور در مراکز پرورش ماهیان زینتی تکثیر می‌شود.

الهی، میزان  گردش مالی صنعت پرورش ماهیان زینتی را در جهان حدود 30 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در کل تجارت ماهیان زینتی با توجه به گسترش زندگی شهری و ماشینی در سراسر دنیا و اینکه طبیعت و جانوران را در محیط‌های آپارتمانی جای دهند، رو به افزایش است.

وی با اشاره به مزیت‌های ایران در زمینه پرورش ماهیان زینتی، گفت: با توجه به آنکه هزینه‌های کارگر، آب، برق و گاز در ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است لذا بستر و امکانات لازم برای پرورش ماهیان زینتی در کشور ما بسیار مهیا است.

الهی ادامه داد: با توجه به آنکه صنعت ماهیان زینتی مجموعه  کاملی از مزارع بزرگ و کوچک و مزارع گیاهان آبزی و سایر آبزیان زینتی و کارگاه‌های تولید وسایل و ادوات و ملزومات آکواریوم و نگهداری از آماهیان زینتی را در بر می‌گیرد لذا این صنعت می‌تواند اشتغال فراوانی را ایجاد کند. از طرفی با توجه به آنکه ایجاد مراکز تولید ماهیان زینتی نیازمند سرمایه زیادی نیست این کسب و کار برای مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار بسیار مناسب است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه