English

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

افغانستان اجازه بازدید فنی از مخزن سد کجکی نداد

جوانبخت خاطر نشان کرد:بحث انتقال آب از مناطق شرقی استان مطرح است و همچنین با اجرای پروژه‌ای بزرگ، آب مورد نیاز سیستان‌وبلوچستان را از دریا تأمین خواهیم کرد.

افغانستان اجازه بازدید فنی از مخزن سد کجکی نداد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه با محدودیت منابع آبی مواجه‌ایم گفت: باید در کنار برنامه‌ریزی در زمینه تأمین آب در بخش‌های مختلف مصرفی، مباحث بهینه‌سازی و مدیریت مصرف را نیز در دستور کار داشته باشیم.

محمد جوانبخت ادامه داد: میزان بارش‌ها و ورودی آب به سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته به‌طور نسبی بهتر بوده، اما نسبت به شرایط نرمال آبی، با کاهش مواجه‌ایم و شرایط آبی کشور، شرایطی خاص و ویژه است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره بازدید از ایستگاه آب سنجی هیرمند در کشور افغانستان توضیح داد:طبق معاهده ۱۳۵۱ باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند وارد ایران شود و به مصرف تامین آب استان سیستان و بلوچستان و زاهدان برسد اما این اتفاق در چهار سال گذشته رخ نداده و آب موثری رهاسازی نشده است و بر این اساس طی ۱.۵ سال گذشته ۳ جلسه با کمیساران و ۲ جلسه حاشیه‌ای برگزار کردیم اما در هر حال اجازه بازدید داده نمی‌شد؛ در نهایت بعد از اصرار ما و کمک وزارت امور خارجه پذیرفتند که بازدیدی داشته باشیم البته باید توجه داشت که بازدید در زمانی که رودخانه بیشترین آبدهی را دارد موثر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند اما در هر حال پیگیری ما ادامه دارد و در بخش‌های مختلف به لحاظ فنی و اجرایی موضوع را دنبال می‌کنیم و هیچگاه از دریافت این حقابه ناامید نیستیم.

به گفته وی بیش از 2 سال است که آبی وارد چاه‌نیمه‌ها نشده، درحالی که چاه‌نیمه‌ها در تأمین آب مرود نیاز سیستان‌وبلوچستان نقش موثری دارد؛ از این رو برنامه ریزی دقیقی در 3 مرحله انجام شده تا نیاز آبی مردم تأمین شود.

جوانبخت خاطر نشان کرد:بحث انتقال آب از مناطق شرقی استان مطرح است و همچنین با اجرای پروژه‌ای بزرگ، آب مورد نیاز سیستان‌وبلوچستان را از دریا تأمین خواهیم کرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در حوزه تامین آب کشاورزی مشکلاتی داریم که برای حل این موضوع با تهیه جداول منابع و مصارف خوشبختانه بیشترین سطح زیر کشت محصول استراتژیک گندم را داشتیم، افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی جهت صیانت از آبهای زیرزمینی داریم طبق تکالیف قانونی مثل بند (ع) تبصره ۸ قانون بودجه به بازتخصیص آب به صنایع مکلف هستیم و همچنین مدیریت توام آب و برق برای چاه‌های کشاورزی تکلیف داریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه