English

وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن بستان آباد - خاوران حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه‌جویی دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌آهن بستان آباد- خاوران حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و حدود چهار ساعت مسافت تبریز به تهران را کم کرده است که این کاهش مسافت، صرفه‌جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

راه‌آهن بستان آباد - خاوران حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه‌جویی دارد

به گزارش خبرگزاری موج، راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث می باشد، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش  آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به‌ منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز همچنین در ابعاد مختلف اقتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیرگذار است. با احداث این پروژه برای ۱۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان‌ صرفه‌جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵۰۰۰ تن در سال برآورد شده است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌دهد. پیش از این نیز خیرالله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور - گفته بود اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان‌آباد و بستان‌آباد به تبریز است و بدین‌ترتیب روز پنج‌شنبه بود که بالاخره این پروژه افتتاح شد.

در این راستا مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در یک برنامه تلویزیونی درباره این پروژه توضیح داد: در سفر اول رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی این قول داده شد که این بخش بستان‌آباد به تبریز که بیش از دو دهه معطل مانده بود، به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و همینطور حدود چهار ساعت مسافت تبریز  به تهران را کم کرده است.  این کاهش مسافت، صرفه‌جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.  عملیات بلیت‌فروشی این مسیر هم انجام شده و عملا هر شب یک قطار به سمت تهران حرکت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ارزش این پروژه بیان کرد: در این پروژه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد البته ارزش روز پروژه بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان است. تمامی ریل‌ها و تراورس‌های به کار رفته در خط آهن بستان‌آباد - خاوران تولید داخل است.

بذرپاش با بیان اینکه این اولین خط ریلی است که از اساس دوخطه طراحی شده و در نوع خود بی‌نظیر است، افزود: در این پروژه نزدیک به سه کیلومتر تونل و بیش از دو کیلومتر پل‌های بزرگ طراحی و استفاده شده و به عنوان یک خط ریلی سبز معروف است یعنی تقریبا هیچ آسیبی به محیط زیست نزده است.

وی همچنین درباره این مسیر ریلی توضیح داد: در راستای تکمیل زنجیره کریدوری شرق به غرب که از سرخس آغاز و از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود، این خط ریلی یک قطعه از کریدور شرق به غرب کشور است که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای ما قابل اهمیت است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه