English

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری موج:

بانک مرکزی هیچ برنامه ای برای مدیریت بازار ارز ندارد

آلبرت بغوزیان با انتقاد به اینکه بانک مرکزی در سامانه متشکل ارزی هم ارز عرضه کرد و همین سیگنال باعث رشد قیمت ارز شد، افزود: به نظر می رسد در شرایط کنونی هیچگونه سیاست ارزی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل است که نوسانات بازار ارز زیاد است.

بانک مرکزی هیچ برنامه ای برای مدیریت بازار ارز ندارد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بانک مرکزی در کنترل بازار ارز ضعیف عمل کرده است، گفت: نرخ ارز امروز در بازار متشکل تعیین می شود و سیگنال آن به بازار آزاد می رسد و در مقطع کنونی دولت نباید برای مدیریت ارز آن را به بازارهای غیر رسمی بدهد.

البرت بغوزیان با نگاهی به عوارض سیاست دولت برای کنترل بازار ارز، افزود: در شرایط کنونی نرخ بهره بالا یعنی نرخ سرمایه گذاری بالا و این مساله می تواند اقتصاد مولد کشور را تحت تاثیر قرار دهد، حالا به نظر می رسد در شرایط کنونی بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیمایی هم هست، زیرا در صورتی که قیمت ارز آزاد بالا باشد شرکت های صادرکننده ارز خود را به نیما نمی دهند و در نهایت بانک مرکزی برای دریافت ارز به سامانه نیما مجبور به بالا بردن نرخ آن خواهد شد و این مساله سیگنالی برای تورم کالاهای مختلف خواهد بود.

او با انتقاد به اینکه بانک مرکزی در سامانه متشکل ارزی هم ارز عرضه کرد و همین سیگنال رشد قیمت ارز شد، افزود: به نظر می رسد در شرایط کنونی هیچگونه سیاست ارزی در کشور وجود ندارد، به همین دلیل است که نوسانات بازار زیاد است.

بغوزیان  با اشاره به اینکه رئیس کل بانک مرکزی به دنبال حل تمام مشکلات با اوراق بود، تصریح کرد: اما این سیاست مالی نیست و کلا اوراق تحت تاثی عملیات بازار است و اوراق ثانویه برای رفع کمبود نقدینگی بکار می رود و اثرات آن موقتی است زیرا پولی که جمع می شود دوباره باید در زمان سررسید تزریق شود.

او افزود: درشرایط کنونی بانک مرکزی نرخ سود بانکی را 23 درصد اعلام کرده و از طرف دیگر نرخ انتشار اوراق بعدی بالاتر خواهد بود، در حالی هم اکنون هم بخش عمده نقدینگی در بانک ها هستند و از سپرده جاری وارد سپرده بلندمدت می شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه