English

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سایپا رخ می دهد

محمدرضا نجفی‌منش گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۵ درصد افزایش تولید در سایپا داشته ایم و یکی از دلایل اینکه این خودروساز درصد بالایی رشد تولید تیراژ نداشته حذف پراید از خط تولید بوده است و از آنجایی که تیبا و اس پی ۱۰۰ جایگزین سایپا شده اند و در آینده نه چندان دور رشد تولید بالایی در این شرکت رخ خواهد داد.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سایپا رخ می دهد

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید خودرو در کشور افزایش یافته است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۵ درصد افزایش تولید در سایپا داشته ایم و یکی از دلایل اینکه این خودروساز درصد بالایی رشد تولید تیراژ نداشته حذف پراید از خط تولید بوده است. از آنجایی که تیبا و اس پی ۱۰۰ جایگزین سایپا شده اند و در آینده نه چندان دور رشد تولید بالایی در این شرکت رخ خواهد داد.

محمدرضا نجفی‌منش با نگاهی به راهکارهای افزایش تولید خودرو در ایران افزود: در حال حاضر با تامین مالی و عدم قیمت گذاری دستوری احتمال رشد ۵۰ درصدی تولید خودروهای جایگزین وجود دارد. همچنین اگر تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه به موقع و کافی انجام شود به سرعت تیراژ تولید خودروهای جایگزین پراید افزایش می یابد.

او درباره روند بومی سازی قطعات خودرو در ایران افزود: اوایل بومی سازی قطعات خودرو بسیار قوی شروع شد و در یک مقطع به دلیل اینکه دولت قیمت ارز را با وجود تورم کنترل کرده بود کمی روی تولید داخلی خودرو اثر گذاشت، چراکه تورم در داخل زیاد بود و همچنان واردات قطعات با ارز ارزان ادامه داشت.

روند سیاست گذاری در تولید

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: در شرایط کنونی به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و کمبود ارز، بومی سازی قطعات خودرو در کشور رونق گرفته است و اگر در حال حاضر از تولید داخلی حمایت شود به طور قطع وضعیت تولید بهتر خواهد شد.

او با انتقاد به روند سیاست گذاری در تولید، اظهار کرد: زمانی که سرمایه در کشور زیاد است به جای اینکه زمینه واردات را تسهیل کنند باید شرایط را برای افزایش تولید فراهم کنند، اما متاسفانه اینگونه نیست و در سال های گذشته هم شاهد این بوده ایم که با جود ظرفیت های تولیدی در زمان رونق بیشتر از واردات حمایت شده است.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت گذاری وضعیت تولید را بهتر کرده است، گفت: خودروسازان پیش از این به دلیل قیمت گذاری دستوری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیده بودند، چراکه همین میزان سال گذشته با فروش خودرو از طریق قرعه کشی و ... رانت بین مردم توزیع شد و افراد در حالی که خودرو را با قیمت پایین می خریدند با قیمت بسیار بالا در بازار آزاد می فروختند و اینها بازار را با تورم کاذب روبرو می کرد.

وضعیت تامین مواد اولیه

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره وضعیت تامین مواد اولیه و تاثیر آن بر چرخه تولید در صنعت خودروسازی اظهار کرد: اگر تامین مواد اولیه در داخل به صورت مستقیم از تامین کنندگان انجام شود به طور قطع بسیاری از مشکلات کنونی برطرف می شود.

او افزود: وقتی به شرکت های تولیدی قطعه ساز مواد اولیه کافی داده شود مشکلی در زمینه تامین مواد اولیه نخواهند داشت و تیراژ تولید افزایش می یابد؛ الان دولت بیشتر به دنبال هدایت شرکت ها به بورس کالا است در حالی که برای نمونه شرکتی که متقاضی ورق ۱۱۰ هاترول است، نمی تواند نیاز خود را تامین کند، چراکه این ورق در بورس هنوز عرضه نمی شود و شرکت باید منتظر بماند.

نجفی‌منش درباه دیگر مزایای تامین مواد اولیه از شرکت ها، تصریح کرد: با خرید مستقیم از شرکت ها تولیدکننده می تواند برای تامین مواد اولیه از ال سی استفاده کند، هرچند در شرایط کنونی این مزیت هم در بورس کالا برقرار شده اما مدت زمان متفاوت است و برای تولیدکننده تنها یک ماه فرصت استفاده از ال سی وجود دارد.

عرضه خودرو در بورس کالا

 رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: در شرایط کنونی در بورس کالا باید قیمت خودرو کشف شود، چراکه همه معاملات خودرو نمی تواند در بورس کالا انجام شود و عملا کاری غیر ممکن است، این موضوع کمک می کند تا قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و مانع از اجرای سیاست های قیمت گذاری دستوری می شود و از طرف دیگر مانع از بروز تورم ناشی از دلالی و شوک های روانی در بازار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکسال گذشته بسیاری از فعالان بازار خودرو مهمترین راهکار کنترل قیمت ها را حمایت تولید و اجرای سیاست بومی سازی تولید عنوان کرده اند، مساله ای که در دولت چندان جدی گرفته نشده، با این حال قطعه سازان و خودروسازان در این مسیر گام های محکمی برداشته اند و چشم انداز افزایش تولید را پیش پای این صنعت قرار داده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه