English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

مهمترین برنامه های تولیدی ذوب آهن در سال ۹۹

در شرایط کنونی همسو با سیاست های توسعه‌ای کشور نیاز داخل به ورق های فولادی و ریل بیشتر از سال های گذشته شده است، از این رو شرکت ذوب آهن با تمرکز روی تولید و تامین این نیازهای خاص به دنبال تحقق ارزش افزوده بیشتر رفته است.

مهمترین برنامه های تولیدی ذوب آهن در سال 99

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، صنعت فولاد ایران در دو سالی که تشدید تحریم ها علیه ایران بیش از پیش وضع شده با محدودیت هایی برای تامین مواد اولیه و صادرات مواجه بوده است، با این حال صنعت فولاد از رشد قابل قبولی نیز برخوردار بوده است، به طوری که شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 1398 توانست با وجود همه محدودیت ها در تولید و صادرات فولاد رکورد سال های قبل را جابجا کند. در واقع این شرکت با تولید 2 میلیون و 526 هزار تن فولاد نسبت به سال 97 رشد 5 درصدی را تجربه کرد و با صادرات یک میلیون و 154 هزار تنی که نسبت به مدت مشابه سال 97 داشت افزایشی 250 هزار تنی را تجربه کرده است.

در واقع یکی از برنامه هایی که می تواند میزان درآمدزایی شرکت ها را بهبود ببخشد افزایش تولید و صادرات است، برای نمونه شرکت ذوب آهن اصفهان در سال های اخیر با نفوذ در بازارهای جدید اروپایی و آسیایی توانسته سهم خود را در بازار خارجی بهبود ببخشد، این در حالی است که سایه تحریم ها و محدودیت مبادلات بانکی همچنان تجارت خارجی کشور را محدود می کرد. از سوی دیگر شرکت ذوب آهن با اخذ گواهینامه «سی یی مارکتینگ» در سال گذشته توانست صادرات کالا به اروپا را تسهیل کند. به عبارت دیگر این شرکت با اجرای سیاست تولید محصول با ارزش‌افزوده بالاتر ، عملا راهبرد ارتقای صادرات را در پیش گرفته است، بر همین مبنا تولید ورق های فولادی با عرض 300 و 250 میلیمتر را به سبد کالایی خود اضافه کرده است.

در حال حاضر شرکت های تولیدکننده سازه های فولادی مشتری این محصول هستند که تاکنون بخش عمده ای از آن وارداتی بوده و ذوب آهن اعلام کرده امکان تولید ورق تا عرض 400 میلیمتر را دارد که تنها در صورتی که سفارش مشتری وجود داشته باشد تولید خواهد کرد. ذوب آهن به دنبال فروش30 تا 50 تن ورق فولادی در بازار داخل است که با توجه به اینکه ورق با عرض 300 و 250 میلیمتر تنها توسط شرکت ذوب آهن تولید و عرضه می شود، به نظر می‌رسد این هدف کاملا قابل تحقق است.

 بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مسئولان این شرکت در دو ماه گذشته ذوب آهن 6 هزار تن از ورق های فولادی از سفارش 12 تنی خود را که در اسفند 98 توسط مشتری داده شد، تولید کرده است. حال با توجه به اینکه در شرایط کنونی نیاز داخلی به ورق های فولادی و ریل بیشتر از سال های گذشته شده است،  این شرکت با تولید ورق های فولادی تمرکز خود را در سال 99 روی تولید و تامین نیازهای خاص کشور قرار داده است که می تواند ارزش افزوده بیشتری برای این شرکت به همراه داشته باشد، هرچند در شرایط کنونی ممکن است تقاضا برای این محصولات خیلی بالا نباشد، اما با توجه به سیاست های توسعه‌ای در آینده تقاضا برای این محصولات افزایش می یابد و این شرکت می تواند با برنامه ریزی برای تامین آنها به تولید قابل توجهی دست یابد.

یکی از دغدغه های فولادسازان در سال اخیر تامین مواد اولیه است، قیمت محصولات زنجیره فولاد بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان تعیین می شود، حال با توجه به اینکه قیمت سنگ‌آهن و کنسانتره در سال جاری هنوز تعیین نشده، بسیاری از فولادسازان نسبت به چگونگی تامین مواد اولیه نگران هستند، هرچند در جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ذی نفعان قرار شد که قیمت‌گذاری بر اساس مطالعات بازار  انجام شود، اما هنوز چالش هایی برای قیمت‌گذاری وجود دارد.

در شرایط کرونایی تقاضای خارجی برای محصولات معدنی کاهش یافته، اما میزان عرضه این محصولات در بازار داخلی بیشتر نشده است، حال باید دید به نسبت عرضه و تقاضای بازار داخلی و خارجی چه قیمتی برای سنگ‌آهن تعیین می شود و آیا شرکت های فولادی می توانند بدون دغدغه برنامه های تولیدی خود را در سال 99 محقق کنند. به نظر می‌رسد با مشکلاتی که انتشار ویروس کرونا برای تولید معادن کشور ایجاد کرده تا حدودی عرضه کاهش یافته، به همین دلیل احتمال اختلال در تامین مواد اولیه وجود دارد که دولت باید با تدوین سیاست های دقیقی از تامین مواد اولیه شرکت های فولادی اطمینان حاصل کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه