English

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر:

انرژی های تجدید پذیر دیگر یک کالای لوکس نیست

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر گفت: امروزه انرژی های تجدید پذیر دیگر یک کالای لوکس نیست، بلکه اقتصادی ترین روش تامین انرژی در دنیا است.

انرژی های تجدید پذیر دیگر یک کالای لوکس نیست

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد صادق زاده یکشنبه شب در همایش تجلیل از فعالان صنعت انرژی های تجدید پذیر افزود: با شناختی که از روند تولید انرژی های تجدید پذیر در دنیا دارم ، شاید مجلس شورای اسلامی بی سابقه ترین حمایت ها را از تولید انرژی تجدید پذیر در کشور داشته است.

وی گفت: گام هایی که در مجلس شورای اسلامی برداشته شد سه گام اصلی بوده است که به صورت سه طرح پیشنهادی نمایندگان مطرح شد گام اول اصلاح الگوی مصرف انرژی که به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی تبدیل شد.

وی اظهار داشت: در ماده 61 آن دولت موظف شده از تمام تولیدکنندگان غیردولتی انرژی های تجدید پذیر به صورت بلندمدت برق خریداری کند.

صادق زاده ادامه داد: آنچه به توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دنیا کمک کرده است خرید تضمینی بلندمدت برق از بیش از 95 درصد سهم توسعه تجدیدپذیر ها در دنیا بر عهده این روش است.

وی ادامه داد: پیش از این زمان خرید پنج ساله بود از این رو تولیدکنندگان همواره دغدغه ی مالی داشتند و این برای آنها مشکل ساز بودبود، اما بلندمدت به معنای 20 سال خرید تضمینی که این قرارداد دغدغه تولید کنندگان را کاهش می دهد.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر افزود: در گام دوم و در ماده 5 این قانون منابع مالی این کار تامین شده است؛ در دنیا از روش‌های مختلفی استفاده می شود که موفق ترین آن مالیات سبز است در ایران نیز این روش دنبال شد در یک منبع مطمئن برای حمایت از تولید کنندگان انرژی های تجدید پذیر است.

وی ادامه داد: گام سوم در قانون اصلاح الگوی مصرف ماده 8 آن است که ساختار انرژی تجدیدپذیر را مشخص کرده است این اساس مجلس نظام تجدیدپذیر ها را در کشور شکل داده و به نظر می‌رسد خلأ قانونی وجود ندارد.

صادق زاده گفت: البته بر اساس ماده 234 قانون آیین نامه داخلی مجلس مبلغ 400 تا 500 میلیارد تومان پول ناشی از عوارض برق صرفه امورات دیگر می شود در حالی که این مبلغ برای تجدید پذیر ها بسیار حیاتی بود و اگر این میزان کاهش نمی‌یافت قطعاً امروز به ظرفیت بیشتری در این زمینه را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس این روزها نظارت جدی بر تجدیدپذیرها دارد و در صحن علنی این موضوع را بررسی می‌کند گفت: امروزه انرژی های تجدیدپذیر دیگر یک کالای لوکس نیست بلکه اقتصادی ترین روش تامین انرژی در دنیا است کشورهایی که اکنون 20 تا 30 درصد انرژی خود را از تجدید پذیر ها تولید می کنند تا سال 2050 برنامه‌ریزی کرده‌اند که آن را به 100درصد برسانند و بر این اساس برای هر سنت آن بر ارزش قائل هستند.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر تأکید کرد با توجه به بحران آب در کشور میزان آبی که در تولید انرژی های حرارتی مصرف می‌شود بسیار بالا و شرایط در کشور در حال تبدیل شدن به بحران اجتماعی در حالی که با تولید انرژی های تجدید پذیر می توانیم این منابع آبی را حفظ کنیم.

معاون وزیر نیرو گفت: در اصلاح الگوی مصرف پیش بینی شده یکی از منابع مالی تولید انرژی های تجدید پذیر از محل صرفه‌جویی سوخت باشد.

وی اظهار داشت: در شرایط سخت تحریم شاید امکان صادرات نفت و فرآورده های نفتی به کشورهای دیگر سخت شده باشد بر این اساس برخی شرکت ها آمادگی خود را اعلام کردند که در ازای تولید انرژی تجدید پذیر به جای پول نفت و فرآورده های نفتی دریافت کنند که این مسئله می‌تواند کمک بزرگی هم دولت و هم به سرعت بخشیدن به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کند.

همچنین امیر حسین جنتی رئیس هیات مدیره شرکت نویان قشم که برگزار کننده این همایش است گفت: هدف از برگزاری این همایش معرفی برترین‌های حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر در سال جاری است تا باعث توسعه و گسترش این صنعت در کشور شویم.

وی افزود: 47 درصد از سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در کشور در سال 96 مربوط به بخش انرژی های تجدید پذیر بوده است که این خود جای امیدواری برای توسعه در این بخش دارد.

جنتی تاکید کرد که ایران پتانسیل خوبی در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر دارد بنابراین می تواند به عنوان کشوری پیشتاز در منطقه ای به ایفای نقش بپردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه