English

۳ تفاهمنامه همکاری کشاورزی بین ایران و ترکیه امضا شد

وزارت جهادکشاورزی ایران و ترکیه در زمینه توسعه همکاری های تفاهمنامه امضأ کردند و وزیر ترکیه در استفاده از تجربیات ایران در زمینه گیاهان دارویی استقبال کردند.

3 تفاهمنامه همکاری کشاورزی بین ایران و ترکیه امضا شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، وزیر جهاد کشاورزی ایران در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه زمینه همکاری بین دو کشور تعریف شده و معاهده نامه های خوبی در بخش کشاورزی منعقد شده است گفت: حجم معاملات بین دو کشور در بخش کشاورزی بسیار کم است که باید افزایش یابد و اگر محدودیتی در زمینه تجارت وجود دارد در نتیجه مشکلات تحریم و ارز است که قطعا مشکلاتی برای شما نیز به وجود آورده است.

او با تاکید بر اهمیت توسعه تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: در زمینه عملیاتی، تحقیقات و تجارتی می توانیم همکاری ها را توسعه دهیم. همچنین در بخش جذب سرمایه و فعالیت های گلخانه ای و جنگلداری تمایل به همکاری داریم. در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی و نگهداری دارو و تولید داروی بیماریهای دامی زمینه های همکاری وجود دارددارد.

حجتی افزود: محدودیت واردات برای کنترل ارز و جلوگیری از مشکلات خروج ارز در کشور است.

آمادگی ترکیه برای توسعه تجارت کشاورزی

بکر پاک دمیرلی وزیر جهاد کشاورزی و جنگلداری ترکیه با اشاره به اینکه برای نخستین بار است به عنوان وزیر به این کشور سفر می کند گفت: برای کشته شدگان حمله تروریستی طلب مغفرت و برای مجروحان آرزوی سلامتی می کنم.

او با بیان اینکه همکاری دو کشور در سطح مقام های رده بالا خوشحال کننده است افزود: در نشست سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه انجام شد باعث فشردگی همکاری ها شده است. در واقع ایران و ترکیه دو بازیگر اصلی در همکاری ها هستند.

او با اشاره به اینکه در سال 2018 واردات و صادرات شکل قابل قبولی است تصریح کرد: میزان صادرات ایران به ترکیه 75 میلیون دلار و صادرات ترکیه به ایران 220 میلیون دلار است که این مقدار تجارت می تواند زمینه توسعه همکاری در بخش کشاورزی را فراهم کند.

دمیرلی با تاکید بر اینکه ترکیه می تواند تجربیات خود در زمینه جذب سرمایه را به همسایه دوست خود انتقال دهد گفت: ما باید موانع منطقه ای در زمینه تجارت را به حداقل برسانیم، زیرا تجارت بین دو کشور روند با ثباتی داشته است از این رو باید همکاری ها توسعه یابد.

او با تاکید بر اینکه باید فعالیت های در زمینه جلوگیری از خشکسالی به صورت مشترک انجام دهیم اظهار کرد: از فعالیت های گلخانه ای ایران خبر دارم اما تجربیات ما خیلی بالاست و حتی بیشتر از اروپاست از این رو هیات های مرتبط را به تهران می فرستم.

او با تاکید بر اینکه کرد و غبار ایران به فعالیت های ترکیه مربوط نمی شود تصریح کرد: اقداماتی که در ترکیه انجام شده است عامل کرد و غبار نیست.

علاوه سند همکاری کشاورزی همچنین تفاهمنامه همکاری در زمینه دامپروری بین سازمان دامپروری ایران و سازمان غذا و دارو امضا شد و  در نهایت یک سند همکاری در زمینه زنبورداری امضا شد.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه افزود: ممنوعیت واردات ایران شامل 179 قلم کالای کشاورزی است و باید در این زمینه همکاری های را بر مبنای تجارت ترجیحی دو کشور انجام دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه