English

موج گزارش می دهد

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار ارز و طلا/ ارائه راه کار مهم ترین کار دولت در اقتصاد ایران

کاهش نرخ سود بانکی یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید بوده و در این مسیر گام های بلند و استواری را برداشته است.وزرای اقتصادی دولت و کارشناسان بر این باور هستند که باید نرخ سود بانکی چه در بخش تسهیلات و سود پس انداز باید با میزان تورم تناسب داشته باشد زیرا این تعادل و تناسب میان نرخ تورم با سودهای بانکی می تواند از یک سو مانع تجمع نقدینگی و سرمایه های مردمی در بانکها شود و از سوی دیگر زمینه هدایت سرمایه های مردمی را به سمت تولید و صنعت مهیا می کند.

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار ارز و طلا/ ارائه راه کار مهم ترین کار دولت در اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به طورقطع کاهش نرخ سود بانکی اگر با افزایش سوددهی بخش تولید همراه شود می تواند بخشی از معضلات بزرگ اقتصادی کشور را برطرف کند که یکی از این چالش های جدی« بیکاری» است که با کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و کاهش ظرفیت تولید همواره تشدید شده است،‌ بنابراین مردان دولت یازدهم و دوازدهم برای تامین نقدینگی بخش تولید و صنعت به این راهکار رسیدند که باید با کاهش نرخ سود بانکی زمینه خروج پس اندازهای مردمی از بانک ها را مهیا کرده و آنها را به سمت سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت هدایت کنند.

هر چند مردان دولت تدبیر و امید در این راستا گام هایی را برداشته و سعی کردند با کاهش پلکانی نرخ سودبانکی، سرمایه های مردمی را به سمت تولید هدایت کنند اما آیا به واقع بخش تولید و صنعت برای مردم این جذابیت را دارد که آنها بخواهند سرمایه های خود را برای ایجاد یک شغل جدید وارد کنند و یا حاضر شوند سرمایه خود را به دست تولیدکننده ای بدهند و در سود حاصل از تولید شریک شوند.

متاسفانه به دلیل عدم سوددهی کافی در بخش تولید و جذابیت بازارهای سوداگرانه زمینه برای هدایت سرمایه های مردم به سمت برخی از این بازارها از جمله بازار طلا،‌سکه و دلار همواره مهیا بوده است.حال با توجه به اجرای دو مرحله از کاهش پلکانی سود بانکی و تلاش دولت برای تداوم این روند، این سوال مطرح می شود که آیا با ادامه این طرح میزان التهاب در بازارهای سوداگرانه و ایجاد نوسانات در بازارهای مذکور تشدید نخواهد شد؟ طرح کاهش نرخ سودبانکی به چه صورتی باید اجرا شود تا سرمایه های مردمی به سمت بخش تولید هدایت شده تا از یک سو کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی تامین شده و از سوی دیگر مردم در سود حاصل از تولید سهیم شده و با افزایش ظرفیت تولید بتوان به جنگ بیکاری رفت؟نکته دیگر این است که چرا همواره این بازارها برای جذب سرمایه های مردمی جذاب تر از بخش تولید و صنعت هستند؟و آیا نوساناتی که در بازار ارز ایجاد می شود صرفا حاصل از خروج سرمایه های مردمی  از بانک ها به دلیل کاهش نرخ سود است؟

کاهش نرخ سود بانکی

قیمت ارز نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است 

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در سال جاری قیمت ارز نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است که کاملا طبیعی است زیرا به  مقدار طبیعی افزایش قیمت ارز داشته ایم.

این فعال اقتصادی ادامه می دهد: در ایران به دلار به عنوان یک کالا نگاه می شود بنابراین افزایش قیمت این کالا به اندازه تورم امری کاملا طبیعی است.

سیاست دولت در این سال ها بر مبنای کنترل تورم است

وی ادامه داد: سیاست دولت در این سال ها برمبنای کنترل تورم است و طبیعی است با ادامه این روند در آینده نزدیک فنر تورم از جا در رفته و تورمی به مراتب بیشتر از قبل را تجربه خواهیم  کرد و اگر بخواهیم این تورم را به بازار ارجاع بدهیم باید شاهد افزایش مقطعی نرخ برخی از کالاها باشیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: نتیجه سیاست های کنترل تورمی دولت ها موجب شده تا در مقاطعی با کاهش تورم مواجه شویم.

وی تصریح می کند: برنامه کاهش پلکانی نرخ سودبانکی نیز در راستای مهار تورم بوده است اما از آن نیز به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید زیرا منجر به افزایش قیمت برخی کالاها می شود.

این فعال اقتصادی بر این باور است که نرخ سود نباید بدون برنامه ریزی کاهش پیدا کند و در این رابطه اینچنین توضیح می دهد که اگر قیمت سود بانکی را کاهش دهیم آن هم در شرایطی که سایر بازارهای مالی و پولی آشفته است،‌ حداقل ضرری که در چنین شرایطی نصیب کشور می شود این است که پول ها از بانک ها خارج شده و وارد بازار غیرمتمرکزی که رباخواران در بیرون از بانک ها دارند، وارد می شود.

نرخ سودبانکی در بازار نزول خواری ۳ برابر بانک ها است 

حریری تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی نرخ سودبانکی در بازار نزول خواری ۳ برابر بانک ها است بنابراین کاهش نرخ سودبانکی نه تنها به هدایت سرمایه ها به سمت تولید منجر نمی شود بلکه این بستر را مهیا می کند که بازار نزول خواران تقویت شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: دولت ها و سیاستگذاران اقتصادی باید مشخص کنند که با ابزارهای موجود قرار است به چه هدفی برسند زیرا تا زمانی که هدف سیاست گذاری های مشخص نشود نمی توانیم انتظار بهبود در شرایط را داشته باشیم.

دولت دردها را به خوبی شناخته است

این فعال اقتصادی اظهار می کند: دولت دردها را به خوبی شناخته است اما باید راه حل هایی را ارائه دهد که بتوان از این دردها عبور کرد.

وی از هزینه بالا و تضاد منافع و عدم شفافیت در اقتصاد به عنوان عواملی که موجب خروج سرمایه از بانک ها و هدایت آن ها به سمت بازارهای رباخواری یاد کرد و تذکر داد:  عدم شفافیت منجر می شود که کشور به دلایل اقتصادی به لبه پرتگاه هدایت شود.

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران نیز براین باور است که کاهش پلکانی نرخ سود بانکی منجر به ورود سرمایه های مردمی به سمت تولید و رسیدن به اقتصادی شفاف نمی شود.

وی در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب تاکید کرد: شاید دولت با کاهش نرخ سودبانکی قصد داشته باشد تا از این ابزار برای هدایت سرمایه های مردمی به سمت تولید و حمایت از صنعت بهره ببرد اما آنچه در عمل اتفاق می افتد این است که با کاهش سودبانکی شاهد بروز نوسانات جدی در بازارهایی نظیر طلا،‌ارز و سکه شده ایم.

مردم به دنبال این هستند که بتوانند از سرمایه های خود به سود مناسبی دست پیدا کنند

این فعال اقتصادی ادامه داد: مردم به دنبال این هستند که بتوانند از سرمایه های خود به سود مناسبی دست پیداکنند زیرا در شرایط کنونی دخل و خرج مردم با یکدیگر همخوانی و همسانی ندارد بنابراین مردم به دنبال راهکاری برای افزایش درآمد هستند؛ دریافت سود از سپرده یکی از شیوه های افزایش درآمد افراد در جامعه است تا شاید بدین ترتیب بتوانند میان دخل و خرج خود هماهنگی  ایجاد کنند.

رییس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: متاسفانه افزایش قیمت ها موجب شده که این روزها سفره مردم روز به روز کوچکتر شود و فشارهای اقتصادی بر روی آنان بیش از پیش وارد شود بنابراین نمی توان از مردم انتظار داشت که با کاهش نرخ سود بانکی آنها همچنان تمایلی داشته باشند که پول خود را در بانک ها نگه دارند و یا اینکه سرمایه های خود را وارد تولید و صنعتی بکنند که به سختی نفس می کشد.

جمیلی تاکید کرد: در شرایط کنونی جذابترین بازار برای مردم بازار طلا،‌ ارز و دلار و همچنین دریافت سود از بازار غیررسمی است.به طورقطع در شرایطی که مردم با کاهش درآمد و عدم تطبیق میان درآمد و هزینه مواجه هستند نمی توان از آنان انتظار داشت که سرمایه های خود را که به دلیل کاهش سود بانکی از بانک ها خارج کرده اند را به بدنه  تولیدی تزریق کنند که در شرایط کنونی سودده نیست و اینکه سرمایه گذاران نمی توانند انتظار دریافت سود به موقع و منطقی از این بخش داشته باشند.

عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران براین باور است که بازارهای مذکور نیز از این قابلیت برخوردار هستند که با تغییر در عرضه و تقاضا نوسانات بالایی را داشته باشند بنابراین سرمایه ها برای نوسان گیری از این بازارها به سمت خرید و فروش طلا و سکه و ارز هدایت خواهد و این امری کاملا طبیعی است.

این فعال اقتصادی ادامه می دهد: نباید نرخ سود بانکی بیش از این کاهش پیدا کند زیرا این اقدام منجر به برهم خوردن نظم سایر بازارها شده و نظم آنها را بیشتر از گذشته برهم می زند.

رئیس خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی باید در شرایطی انجام شود که ما از ثبات در سایر بازارها و شرایط معیشتی مردم اطمینان خاطر کافی را داشته باشیم زیرا اگر غیر از این باشد صرفا نظم بازارها بر هم خواهد ریخت و بستر دلال بازی و سفته بازی در عرصه های مختلف اقتصادی باز خواهد شد.

کاهش نرخ سودبانکی باید به تدریج و در شرایطی انجام شود که اقتصاد کشور به مرحله ثبات رسیده باشد

عضو سابق هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانکی باید به تدریج و در شرایطی انجام شود که اقتصاد کشور به مرحله ثبات رسیده باشد.

وی تاکید کرد: نباید کاهش نرخ سود بانکی صرفا با این استدلال که نرخ سود بانکی در تمامی اقتصادهای دنیا با تورم همخوانی دارد به سمت کاهش هدایت شود زیرا اجرای این طرح بدون ایجاد بسترهای لازم صرفا مشکلات اقتصادی را تشدید می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه