English

واقعه‌ سرای عاشورا میراث مرثیه شفاهی است

این ماجرا را از هر زبانی هم که می‌شنویم نامکرر است، روایت عشق به حسین همیشه سرنوشتش همین بوده و رسیده به اینجا که راویان بی‌شمار و بیان‌ها و ابراز احساسات متعددی را تجربه کند.

واقعه‌ سرای عاشورا میراث مرثیه شفاهی است

از گذشته بسیاری درباره واقعه کربلا نوشته‌اند و بی‌شمار نظم و نثر و شعر در این باره منتشر شده‌است. این روزها یک مستند خوب به نام" مقبل" (آقا محمد شیخا)به‌تازگی از سوی  گروه هنری دیبا در حال اجرا و به فهرست بلندبالای این آثار اضافه شده است.

این مستند درباره شخصیت "آقا محمد شیخا" متخلص به مقبل اصفهانی که گاه با نام مقبل کاشانی نیز شناخته می‌شود، که ازشاعران متعهد و معتقد شیعی واقعه سرای عاشورا که در  اواخر دوره صفویه است. وی در طول زندگی دچار تحول شد و در وصف سید شهیدان به مرثیه‌سرایی پرداخت.

سجاد باغ شیخی که بیشتر او را با آثاری همچون «امیرکبیر در خون»، «امیر آتش»، «هیما»  «روایت فتح کرونا»، «حاج ایمان »، « رخ مهتاب» «حتی یک ساعت»، «کامران» ، «ناجی سوخته» ، «حتی یک ساعت» و «نادر» می شناسیم، مقدمه ای برا این شد که سجاد باغ شیخی مقبل اصفهانی واقعه‌سرایی عاشورا را به روایت تصویر کشاند.

تاریخچه واقعه‌سرایی را به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از حماسه‌سرایی دینی و گونه‌ای از مرثیه‌سرایی بررسی کرده و به این می‌پردازد که تا پیش از مقبل هیچ نشانه‌ای از واقعه‌سرایی به این شکل نبوده و او بر شاعران هم‌روزگار خود بسیار تأثیر گذاشته‌است.

درباره ساخت این مستند و شکل‌گیری ایده اولیه کار با سجاد باغ شیخی به گفتگو نشستیم.

 چه شد سراغ ساخت مستندمقبل اصفهانی رفتید؟

سجاد باغ شیخی ؛حقیقتا زمان ساخت مستند مقبل از آنجایی آغاز شد که گروه هنری دیبا نیتی به ساخت یک اثر در ماه محرم داشتند پس از جلسات متعدد با این گروه هنری برای ساخت اثری متفاوت در راستای شاعر حسینی و شعرای این واقعه سرای به نام مقبل بر خوردیم البته شخصا پیشینه ی قبلی با نام مقبل داشتم ولی در جریان تولید این اثر بیشتر با این شخصیت مهم تاریخی آشنا و حتی به جرائت میتوانم بگویم که شیفته اش شدم و از آنجایی که اطلاعات موجود در مورد این شاعر اهل بیت اندک بود و مطالب تحریفی و غلط نیز بسیار موجود بود باید تحقیقات را خیلی دقیق و بسیار با احتیاط جلو می‌رفتیم 

تیم تحقیقاتی این مستند فاطمه نوروزی ؛ مجید بلندی و اینجانب در مدت سه ماه با برسی کاملا ابعاد شفاهی ؛ مکتوب و روایی از اساتید برجسته ی ادبیات فارسی و آئینی کار را به سر انجام رساندیم و در نهایت با فیلم نامه ی نگارشی، فاطمه نوروزی به همراه برادر هنرمندم مجید بلندی کارگردانی اثر را عهده دار شدیم .

چه چیزهایی در شخصیت او توجه شما را جلب کرد؟

به نظر من مقبل شخصیتی است که تاریخ در حق او ظلم کرده و کمتر به آن پرداخته یا اصلا  توجه به آن نشده است .

این درحالیست که شعر معروف ایشان " بلند مرتبه شاهی ز صدر زین به زمین افتاد ‌‌... " را بارها شنیده ایم ولی هیچ اطلاعی از شاعر آن نداریم.

 باز هم شاعرانی شبیه مقبل را داریم که کمتر شناخته شده‌ باشند؟

از اینکه فرصتی محیا شود که شخصا بخواهم برای شعرای کمتر شناخته شده تاریخ کشورم کاری بسازم با کمال افتخار این مار را انجام خواهم داد چرا که ما هنرمندان و باید راوی حقیقت و انتقال نام و فرهنگ بزرگانی باشیم که شاید اصلا بینمان مشهور نیستند .

 آیا قصد دارید سراغ آنها هم بروید؟

بنده شخصا به کار تاریخی علاقه مندم و همیشه ساخت این قبیل ژانر ها در اولین کارهایم بوده و از ساخت آن لذت میبرم و به همین منظور قطعا امر در آینده با شخصیتی مانند مقبل که شاعر باشد و فراموش شده بر بخورم حتما برای اون نیز کاری در شأن خواهم ساخت .

در پایان از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل، فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان کاشان و آران و بیدگل ،هیئت حسینی نوش آباد و موسسه سینمایی ناجی هنر که ما را در  ساخت این اثر تاریخی حمایت کردند کمال تشکر را دارم..

مستند عاشورا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه