English

خبرگزاری موج خراسان رضوی گزارش می دهد؛

نخل‌گردانی میراثی ماندگار در گناباد + تصاویر

نخل‌گردانی میراثی ماندگار در گناباد است که صبح عاشورا در گناباد و مناطق مختلف آن انجام می‌شود و در این مراسم نیز از صبح تاسوعای حسینی مردم پای نخل‌ها جمع می‌شوند و با تزئیین آن برای روز عاشورا که قرار است نخل‌ها گردانده شود نخل را آماده می‌کنند.

نخل‌گردانی میراثی ماندگار در گناباد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، نخل‌گردانی میراثی ماندگار در گناباد است که صبح عاشورا در گناباد و مناطق مختلف آن انجام می‌شود و در این مراسم نیز از صبح تاسوعای حسینی مردم پای نخل‌ها جمع می‌شوند و با تزئیین آن برای روز عاشورا که قرار است نخل‌ها گردانده شود نخل را آماده  می‌کنند.

و همچنین آیین سوگواری"حسن حسین" بیدخت سابقه ۲۵۰ ساله دارد و ‌بعد از مراسم عزاداری معمولا در محوطه ای باز انجام می‌شود.

در این سبک از عزاداری یک علم در وسط قرار می‌گیرد و یکی از بزرگان با صدای بلند می‌گوید " حسن حسین" و افراد که به صورت دایره ای در حال چرخش هستند و لباس یکدیگر را گرفته اند با بیان "‌حسن" یک ضربه به پا و با "‌حسین" یک ضربه به سینه می‌زنند.

در نوقاب گناباد نخل گردانی سابقه ای بیش از ۱۰۰ سال دارد و افرادی که در زیر نخل قرار می‌گیرند این میراث را از پدربزرگ و پدران خود به ارث برده‌اند و تمامی تجهیزاتی که در نخل استفاده می‌شود نماد موضوعی است.

پارچه سیاه نخل، نماد سوگ و ماتم، چوب نخل نماد پیکر سیدالشهدا(ع) و شمشیر و نیزه نماد تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام حسین، آینه نماد نور وجود حضرت سید الشهدا(ع) و سرو نخل نماد قامت حضرت علی اکبر (ع)، پنجه‌های فلزی نماد دستان حضرت ابوالفضل العباس(ع)، زنگ، نماد کاروان امام حسین و سیب سرخ نماد خون سرور و سالار شهیدان(ع) و میوه بهشتی است.

این رسم که بیش از ۵۰ سال عمر دارد و در آن هیئتهای مذهبی پس از طی کردن مسیر خیابان اصلی شهر وارد حسینیه شده و مداحان شروع به مد حی کرده و حاضرین نیز در قالب هیئت‌های سینه زنی و زنجیرزنی اقدام به عزاداری می‌کنند.

 عاشورا در گناباد

محلی بنام مسجد چهارده معصوم (ع) یا همان پای نخل شده و در این محل با شور و حرارت خاصی به عزاداری می‌پردازند و نخل‌گردانی قصبه شهر، مرثیه واویلای مِند و مراسم حسن و حسین بیدُخت در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌ است.

 عاشورا در گناباد

 عاشورا در گناباد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه