English

پیشنهاد مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد به هیئت تجاری سوریه:

اختصاص نمایشگاه های موقت و دائمی برای صنایع دستی سوریه در یزد

نشست هیات تجاری سوریه با اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی یزد و با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد با هدف معرفی ظرفیت های تجاری استان برگزارشد.

اختصاص نمایشگاه های موقت و دائمی برای صنایع دستی سوریه در یزد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این نشست پیرامون ساختار وزارت میراث فرهنگی و سپس ظرفیت های استان یزد برای همکاری با هیات تجاری سوریه توضیح داد.

آخوندی گفت: در جمهوری اسلامی ایران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزو یک وزارتخانه محسوب می شود و مدیریت بناهای تاریخی و سبک آداب و رسوم ملی که مرتبط با یونسکو است در حوزه معاونت میراث فرهنگی قرار دارد‌.

وی با بیان اینکه یزد تنها شهری در جهان است که ۲۰۰ هکتار از بافت تاریخی آن به ثبت جهانی رسیده همچنین دو باغ و دو قنات قدیمی یزد دارای ثبت جهانی است، تصریح کرد: استان یزد ۳۵۰۰ هکتار بافت تاریخی ثبت شده دارد.

آخوندی گفت: ثبت جهانی و ملی آداب و رسوم که میراث ناملموس نامیده می شود در یزد انجام شده و در بحث میراث فرهنگی زمینه های همکاری برای مرمت بافت تاریخی سوریه وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: استان یزد تیم های فنی مرمتی بسیار خوبی دارد که هم اکنون در کشور عمان برای مرمت آثار تاریخی حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد به مرکز بین المللی قنات در یزد اشاره  کردو گفت: در صورتی که در سوریه قنات موجود باشد می توانیم از نظر فنی همکاری داشته باشیم.

وی به صادرات مصالح سنتی مانند خشت و... که در مرمت بناهای تاریخی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اشاره و تاکید کرد: در حوزه صنایع دستی همچون کاشی معرق  و ساخت درب و پنجره های سنتی می تواند همکاری رقم بخورد.

آخوندی بیان کرد: استان یزد یکی از استان های گردشگر پذیر ایران است که گردشگران با رویکرد تاریخی و فرهنگی به یزد سفر می کنند و یکی از ۳ شهر مثلث طلایی گردشگری ایران محسوب می شود.

وی در خصوص زیرساخت های گردشگری یزد به ۳۵۰ هتل و اقامتگاه سنتی اشاره و افزود: استان یزد در گردشگری سلامت می تواند میزبان بیماران سوریه باشد چراکه دارای بیمارستان هایی با استانداردهای بین المللی است و این موضوع به ویژه در عمل جراحی قلب و ناباروری قابل تاکید است.

آخوندی به خط پروازی یزد ایر به عنوان زیرساخت گردشگری اشاره و بیان کرد: مسافران خارجی در فرودگاه یزد ویزا دریافت می کنند، می توانیم ارتباط پروازی بین دمشق به یزد را آغاز کنیم و بعد از یک سال پروازهای یزد به دمشق برقرار می شود.

آخوندی گفت: یزد یکی از استان های پیشرو در صنایع دستی کشور ایران است که در این میان می‌توان به نساجی سنتی یزد اشاره کرد که سالیان سال حرفی برای گفتن در ایران و جهان دارد همچنین زیورآلات و طلا و جواهر یزد کیفیت خوبی در ایران دارد و به ثبت ملی رسیده است.

وی در ادامه به قلم زنی و ظروف مسی به عنوان صنایع دستی قدیمی یزد اشاره کرد و افزود: در یزد می توان به صنایع دستی سفال و سرامیک هم به عنوان ظرفیت های خوب صنایع دستی اشاره کرد.
آخوندی اختصاص خانه بین الملل صنایع دستی، میز صنایع دستی کشور سوریه در دانشگاه یزد به دلیل وجود رشته های صنایع دستی در این دانشگاه، برگزاری نمایشگاه های دائمی و موقت و راه اندازی خط هوایی یزد به دمشق را از جمله قالب های پیشنهادی همکاری یزد با سوریه عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه