English

امام جمعه مشهد:

حج ابراهیمی به تصریح قرآن همراه با برائت از مشرکان معنی می‌یابد

امام جمعه مشهد بیان کرد: برخی افراد فکر می‌کنند وجود مراسم برائت از مشرکان یک حرکت نمایشی و سیاسی از سوی ایران است و حال آن که قرآن در آیات سوره برائت دستور به دوری جستن از مشرکان داده است.

حج ابراهیمی به تصریح قرآن همراه با برائت از مشرکان معنی می‌یابد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی؛ امام جمعه مشهد در سخنانی اظهار داشت: حج ابراهیمی به تصریح قرآن همراه با برائت از مشرکان معنی می‌یابد و تا برائت از آنان که دوری جستن از دشمنان اسلام است در حج صورت نگیرد، حج ابراهیمی شکل نمی‌گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی این سخنان را صبح امروز در خطبه‌های نماز عید قربان در بارگاه منور رضوی ابراز کرد و ادامه داد: برخی افراد فکر می‌کنند وجود مراسم برائت از مشرکان یک حرکت نمایشی و سیاسی از سوی ایران است و حال آن که قرآن در آیات سوره برائت دستور به دوری جستن از مشرکان داده است.

امام جمعه مشهد همچنین اضافه کرد: در این آیات آمده است که باید در روز حج اکبر، برائت از مشرکان اعلام شود و به همین دلیل برگزاری مراسم برائت از مشرکان، شعار سیاسی نیست بلکه دستور صریح قرآن است.

وی تصریح کرد: علت این که می‌گوییم حج همراه با برائت از مشرکان، حج ابراهیمی است، نیز برگرفته از آیات قرآن است، زیرا آن حضرت نیز از دشمنان خدا دوری جستند و ما باید از این روش حضرت ابراهیم (ع) پیروی کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: از روز بعثت پیامبر اسلام (ص) دشمنی‌ها و تهاجم‌های مختلفی به سوی رسول مکرم اسلام وجود داشت، ولی اکنون در زمانه‌ای هستیم که متاسفانه شاهد هجمه همه قدرت‌های جهانی به سوی پیامبر اکرم (ص) هستیم.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: قربانی کردن چهارپایان عید نیست و دشمنان اسلام هم در این خصوص دست به ایجاد شبهاتی زده‌اند بلکه قربانی کردن، نمادی از ذبح هوای نفس انسانی است که قرار است از خدا، جدا نشود، زیرا روز عید قربان، روز قربانی کردن هوای نفس است.

وی اذعان داشت: در روز عرفه ما نسبت به خدا معرفت و شناخت پیدا می‌کنیم و روز رحمت بر بندگان مومن خداست و روز عید قربان، روز برکت بر آنان است و در روز عرفه مردم ضمن آشتی با خدا به مناجات می‌پردازند، زیرا افراد بسیاری هستند که در طول زندگی از خدا فاصله گرفته‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: در این روز با عبارت‌هایی که از امام حسین (ع) در دعای عرفه آموخته‌ایم با خدا گفتگو می‌کنیم و در روز عید قربان، خدا از ما خواسته است تا هوای نفس و غرایز خود را با ذبح یک حیوان قربانی کنیم.

امام جمعه مشهد

شایان ذکر است که: در طلیعه صبح روز عید سعید قربان؛ عید بندگی و عبودیت، همزمان با طلوع طلایی خورشیدِ شهر بهشت دلدادگان کوی توحید و یکتاپرستی برای اقامه نماز باشکوه عید قربان تکبیرگویان راهی صحن و سرای رضوی شدند.

مراسم نماز عید سعید قربان ساعت پنج صبح با تلاوت کلام الله مجید در رواق بزرگ امام خمینی (ره) آغاز شد و با بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام دهقان ادامه پیدا کرد.

نماز باشکوه عید سعید قربان به امامت آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اقامه شد.

در ادامه این مراسم، یکی از وعاظ مذهبی، احکام نماز عید سعید قربان را تبیین و توضیحاتی پیرامون استهلال ارائه کرد و نماز عید سعید قربان نیز رأس ساعت ۵ در حرم مطهر رضوی اقامه شد.

ویژه برنامه های صبح عید قربان ساعت ۹:۱۵ از رواق امام خمینی با قرائت قرآن، دکلمه خوانی و بیان احکام توسط حجت الاسلام روح الله نامنی آغاز شد و با شعرخوانی آیینی، مدیحه سرایی و سخنرانی حجت الاسلام فرحزاد ادامه یافت. پایان بخش این مراسم پس از اقامه نماز ظهر و عصر قرائت زیارت امین الله توسط سید هاشم وفایی خواهد بود.

 ویژه برنامه‌های عصر روز عید قربان نیز در رواق امام خمینی از ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه آغاز خواهد شد که قرائت قرآن، دکلمه خوانی، بیان احکام، مدیحه سرایی و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فیض آبادی از بخش‌های مختلف این برنامه است.

مراسم شامگاه عید قربان نیز پس از نماز مغرب و عشا در صحن پیامبر اعظم برگزار خواهد شد که پس از قرائت زیارت امین الله و سرود، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به سخنرانی خواهد پرداخت.

قرائت دعای کمیل توسط حجت الاسلام انصاریان، شعرخوانی آیینی و مدیحه سرایی مدیحه سرایان سیدی و جعفرنژاد از دیگر برنامه‌های این مراسم در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حرم حضرت رضا علیه السلام است.

نماز عید قربان حرم حضرت رضا

نماز عید قربان حرم حضرت رضا

نماز عید قربان حرم حضرت رضا

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه