English

معاون جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد؛

اختصاص بیش از ۱۰ هزار هکتار در فارس به کشت گوجه فرنگی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ده هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان به کاشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است که این میزان کمتر از سطح ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی است.

اختصاص بیش از ۱۰ هزار هکتار در فارس به کشت گوجه فرنگی

به گزارش خبرگزاری موج فارس، حمید دبیری با اذعان به اینکه سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی براساس ابلاغیه مذکور ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است، تصریح کرد: کشاورزان این استان نسبت به الگوی کشت اعلام شده سطح کمتری را به کاشت گوجه فرنگی اختصاص داده اند. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه الگوی‌ کشت محصولات کشاورزی همواره به استان‌ها ابلاغ می‌شود و ستاد سازمان این الگوی کشت را به شهرستان‌هایی که شرایط مناسبی دارند ابلاغ می‌کند، افزود: در واقع از این طریق نیاز استان تخمین زده می شود و تولید انجام می گردد. 

دبیری با بیان اینکه پس از گذر از پروسه تولید، صادرات این محصول به کشورهای مختلف در دستور کار قرار می‌گیرد و بخشی از این محصولات به کشورهای هدف صادر می‌شود، اظهار کرد: افزایش عملکرد نزدیک به ۲ برابری تولید گوجه فرنگی در واحد سطح در سال جاری و بسته شدن مرز عراق موجب شده است که با بیش بود این محصول مواجه شویم  و کاهش قیمت گوجه فرنگی را شاهد باشیم.

به گفته وی؛ کشور عراق به عنوان یکی از مشتری‌های اصلی در حوزه صادرات گوجه فرنگی محسوب می‌شود اما امسال با توجه به اینکه مرزهای کشور عراق بسته شده است با مشکلات بسیاری برای صادرات این محصول رو به رو شده‌ایم. در واقع افزایش تولید و فراهم نبودن شرایط برای صادرات این محصول باعث شده که قیمت‌ها به شدت کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه قیمت گوجه‌ فرنگی در هر شهرستان متفاوت است، افزود: نرخ این محصول در استان فارس بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان برای گوجه‌ فرنگی ربی و ۴ تا ۵ هزار تومان برای گوجه‌ فرنگی تازه خوری درجه یک تعیین شده است.

او با تاکید بر اینکه اگر الگوی کشت رعایت شود می‌توانیم نیاز داخلی استان و همچنین نیاز سایر استان‌ها را تأمین ‌کنیم‌، اضافه کرد: معمولا سطح الگوی کشت به همه مراکز و کشاورزان اعلام می‌شود اما برخی کشاورزان به صورت خودسرانه سطح کشت خود را افزایش می‌دهند.

دبیری یاد آور شد: برای حل مشکل گوجه فرنگی کاران جلسات متعددی برگزار شده است و مقرر شده صنایع و کارخانجات برای حمایت از کشاورزان وارد میدان شوند و خرید بیشتری انجام دهند تا بیش از این دچار مشکل نشویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه