English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبرداد؛

آغاز توزیع یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: توزیع یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در این استان آغاز شد.

آغاز توزیع یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج مرکزی، عبدالحسین محمدی ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی که "درخت برای زندگی؛ با هم بکاریم برای ایران سرسبز و ایران قوی" است، بیان کرد: در این هفته یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان مرکزی می شود که از امروز تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال در دره "مودر" اراک مراسم روز منابع طبیعی برگزار خواهد شد، افزود: دره گردو اراک در کشور به عنوان یک برند شناخته شده ولی با توجه به تراکم جمعیت بالا در این منطقه، باید برای تراکنش جمعیت، مناطق دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل امسال در هفته منابع طبیعی دره مودر مدنظر قرار گرفته است تا از ظرفیت های این مناطق بهره برداری بیشتری صورت گیرد. خوشبختانه تا امروز در این دره اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری و جنگل کاری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: بازدید از نهالستان، آیین درختکاری در مدرسه علامه حلی، حضور مسئولان در پارک آبخیز مودر، توزیع نهال در پیاده‌راه امیرکبیر، برگزاری آیین درختکاری در پادگان‌ها و اماکن نظامی و دانشگاه‌ها و توزیع نهال در دره گردو، بخشی از این برنامه‌ها است.

محمدی ادامه داد: اراک از جمله شهرهای آلوده کشور است و اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله در منطقه آبخیز گردو، علاوه بر ایجاد محیط تفریحی، نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارد.

وی با تاکید بر اینکه راهکار نجات شهرهای آلوده از آلودگی، کاشت درخت است، طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور را کمک کننده به بهبود وضعیت هوای شهرها از جمله شهر اراک دانست و گفت: این طرح باید در استان بویژه در شهرهای صنعتی به صورت کامل اجرایی شود. تولید ۱۶ میلیون اصله نهال به راحتی قابل انجام است و تنها باید حمایت صنایع، بنگاه های اقتصادی، دستگاه های اجرایی و مردم را در اختیار داشته باشیم. شرکت شهرک های صنعتی در این راستا می تواند بسیار پویا عمل کند. ۲۵ درصد فضای شهرک های صنعتی باید درختکاری شود و در کنار آن باید اطراف شهرک ها کمربند سبز ایجاد شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان داشت: پساب فاضلاب ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح زراعت چوب در استان است و با بهره‌گیری از این ظرفیت و اجرای زراعت چوب، کشور می‌تواند به یکی از صادرکنندگان چوب در دنیا تبدیل شود و درآمدی که تولید چوب برای کشور دارد، بیش از درآمدهای نفتی است.

محمدی افزود: در راستای قانون هوای پاک، سال گذشته ۸۰ هزار اصله نهال به شهرداری‌های استان ارایه شد و توزیع ۵۰ هزار اصله نهال در سال جاری به شهرداری اراک، ۳۵ هزار اصله نهال به شهرداری ساوه و ۱۰ هزار اصله نهال به شهرداری شازند، در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت:کاشت یک میلیارد اصله‌ نهال در مدت چهار سال درکشور در نظر گرفته شده است که ۱۶ میلیون اصله نهال آن در استان هدفگذاری شده است.

دودانی افزود: صنایع استان مرکزی تا امروز در اجرای طرح مردمی کاشت ۱۶ میلیون اصله درخت در استان مشارکتی نداشته اند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: هشت طرح آبخیزداری در ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار هکتار این استان وجود دارد.

رضا عظیمی افزود: سه سد مخزنی شامل سدهای کمال صالح، الغدیر و ۱۵ خرداد در استان مرکزی وجود دارد که بیشتر طرح‌های آبخیزداری این استان در بالا دست این سدها اجرا شده‌است.

وی از مطالعه سه طرح آبخیزداری در استان مرکزی خبرداد و گفت: مطالعه یک طرح پهنه‌بندی در منطقه «قره کهریز» در سطح ۷۰۰ هکتار و ۲ طرح در حوزه آبخیز «ابراهیم آباد» اراک انجام شده است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی فرونشست زمین را از جمله مشکلات و تهدیدهای استان مرکزی عنوان کرد و گفت: اکنون این مهم در منطقه میلاجرد شهرستان کمیجان، کویر میقان شهرستان اراک مشاهده شده‌است.

عظیمی افزود: مطالعات ایجاد دره مودر در شهرستان اراک امسال آغاز و ایجاد چند بند خاکی، دیوار ساحلی، آبشار مصنوعی، ایجاد سازه سنگ و ملات، سرویس بهداشتی، کمپ اقامت شبانه و ساخت محل تفریحی برای گردشگران در دستور کار قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت:  ۲۲۶ فقره اجرای حکم امسال توسط یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرا و با اجرای این احکام، ۱۶ هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شد.

سرهنگ حمید ارسلائی بیان کرد: ۸۵۲ مورد تماس مردمی امسال با شماره ۱۵۰۴ و ۲۵۱ مورد با شماره ۱۳۹ یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برقرار شده که این مهم نقش موثری در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان داشته است.

معاون حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در این نشست گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار درختکاری در منطقه چپقلی شهرستان اراک انجام شده که نگهداری از این اراضی نیازمند حمایت و همکاری ویژه صنایع استان دارد.

حامد بهرامی افزود: استان مرکزی با اخذ ۱۰۰ درصد سند تک برگی اراضی ملی، جزو سه استان برتر در این حوزه به شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان داشت: یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی ملی نیز برای توسعه شرکت‌های صنعتی و ۱۰۰ هکتار برای اجرای طرح‌های انرژی نو از جمله ایجاد نیروگاه خورشیدی و تولید پنل‌های خورشیدی اختصاص یافته‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه