English

وقتی در سایه اهلبیت(ع) همه درکنار هم قرار می‌گیرند؛

پخت ۱/۵تن سمنو نذر عنایت حضرت زهرا(س) در کاشان

۱۴ سال پیش خانواده‌ای پایه‌گذار سمنوپزی در خانواده‌ مداحی نژاد شد و حالا کلیه طایفه‌ ادامه دهنده این راه بوده و مردم را مهمان سفره سمنوی زهرایی می‌کنند.

 پخت ۱/۵تن سمنو نذر عنایت حضرت زهرا(س) در کاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، این روزها که اعیاد شعبانیه است در کوچه پس کوچه‌‌های شهرمان طعم و عطر نذری و احسان‌ها می‌پیچد، نذرها و احسان‌هایی که با نام حسین و عباس علیه‌السلام گره خورده‌اند. این فلسفه بذر محبت حضرت سیدالشهداست که در دل‌های عاشقان پاشیده شده است.

این روزها  در خیابان اعتمادی کاشان دیگ‌های نذر و احسان در حال جوشیدن است و سرآغاز شروع این نذرها سمنوی حضرت فاطمه زهراست که خانواده سید شمس الدین مداحی نژاد به کمک مردم ۱/۵ تن سمنو طبخ کرده و توزیع می‌کنند 

نذر عنایت حضرت زهرا (س)

 خانم‌ها و آقایانی که هر سال در نذر و احسان سمنو پزی مشارکت می‌کنند، امسال هم آمده‌اند تا به عشق  حضرت زهرا (س) و فرزندش حسین (ع)، راز دل بگویند و یک‌سال دیگر نیز خود را نذر نگاه حضرت زهرا  (س) بکنند.

 گندم‌هایی که از قبل خریداری شده است، با دل‌ها و نیت‌های پاک بانوان به خوبی پاک شده و به مدت ۱۵ روز در ظرف‌های مخصوص خود خیس می‌شوند، گندم‌ها جوانه می‌زنند، جوانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که کبود و سبز نشده باشد، جوانه‌ها باید به اندازه یک بند انگشت رشد کرده و سفید باشند و این یعنی زمان طبخ سمنو آماده شده است.

سه روز پشت سر هم آب گندم‌ها عوض می‌شود تا هر روز عطر و بوی تازه‌ای به خود بگیرد. این روزها تکنولوژی نیز به کمک سمنوپزی آمده است، گندم‌هایی که طی سال‌های دور توسط آسیاب‌های دستی آسیاب می‌شدند، طی سال‌های اخیر با چرخ‌ها و دستگاه‌های صنعتی آسیاب می‌شوند.

حالا گندم‌های آسیاب شده و آرد آماده است تا زیر شعله‌های دیگ سمنوپزی روشن شده و نوید طبخ یک سمنوی خوشمزه را بدهد.

 بعد از اذان صبح و با نیت خالصانه‌ای خانواده مداحی نژاد در دل دارند، شعله دیگ را روشن کرده و به این ترتیب کار سمنوپزی آغاز می‌شود.

اهالی محل و مردم مدام دیگ‌ها را هم می‌زنند تا ته نگیرد، پخت سمنو یک شبانه روز طول می‌کشد، از صبح دیروز تا صبح امروز یکسره پای دیگ‌ها ایستاده بودند انگار خستگی برایشان معنی و مفهوم نداشت بی‌وقفه سر دیگ‌ها ایستاده و هم می‌زنند.

از 14 سال پیش سمنو می‌پزیم

وقتی به جمع این خانواده‌ها وارد شدم، ذکر سلام و صلوات همه جا را پرکرده بود، همه  از کرامت بانوی دو عالم و حضرت سیدالشهدا (ع) سخن می‌گفتند، سراغ بانی مراسم را می‌گیرم،   سید شمس الدین مداحی نژاد سیدی که  راه درست را  پیش گرفته و از  ۱۴ سال پیش  نذر سمنو پزی را آموخته و تاکنون نیز آن را با مشارکت سایر فامیل و مردم ادامه می‌دهد.

از سید شمس الدین مداحی نژاد  می‌خواهم در مورد فلسفه نذر سمنوپزی که ۱۴ سال است در بین خانواده آنها رواج‌پیدا کرده برایم سخن بگوید.

سید شمس الدین  در ابتدا صاحب اصلی سمنو را حضرت فاطمه زهرا (س) ذکر کرد و گفت: نذر و احسان سمنو در درجه اول متعلق به بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است. ما شیعیان معتقدیم سمنو منسوب به حضرت فاطمه (س) است و ایشان در پختن آن مشارکت می‌کنند.

وی در مورد ریشه سمنوپزی در  بین اهالی فامیل گفت: کرامات حضرت زهرا و فرزندش حضرت امام حسین علیه‌السلام با گفتن و نوشتن تمام نمی‌شود. یادم است خیلی سال پیش شاید 20 سال پیش ، یکی از اهالی فامیل ‌مشکلی برایشان پیش آمده بود ، نیت می‌کند و  برای  برآورده شدن حاجتش   سمنو بپزد.

این محب اهل بیت ادامه داد: خداوند به حق حضرت زهرا (س) عنایت کرد و آن خانواده مشکلشان حل شد . آن سال  برای اولین بار با ۲۰ کیلو گندم  سمنو پخت و در بین اهالی فامیل پخش کرد.

وی تاکید کرد:  سمنوپزی را چند سال دیگر ادامه داد تا زمانی که  پخت سمنو به ما سپرده شد و تصمیم گرفتیم سمنوپزی  را ادامه دهیم

اکنون که ۵۰ سال از خدا عمر گرفته‌ام تاکنون هر سال سمنوپزی را ادامه داده‌ام و این راه تا همیشه ادامه خواهد داشت

IMG_20230224_144641_873(1)

سمنوپزی با طعم اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حسین (ع)  در حال جوشیدن است، آقایان و خانم‌ها مشغول هم‌زدن آن هستند و گروهی دیگر از مردم مشغول خواندن قرآن، زیارت عاشورا و حدیث کسا هستند، معنویت خاصی در این محفل زهرایی و حسینی برقرار است.

خانواده‌ای  ۲۰ سال پیش با ۲۰کیلو گندم به عشق حضرت زهرا (س) سمنو بارگذاشته بود، امسال بیش از ۱۰۰ نفر از  فامیل و جمعیت کثیری از مردم  ۱/۵ تن  سمنو را به عشق حضرت زهرا  ‌سلام الله طبخ کرده و در بین عموم شهروندان در نقاط مختلف منطقه کاشان پخش می‌کنند.

سید شسمس الدین، لابه‌لای حرف‌های خودش مدام تکرار می‌کند من سمنوپزی را به تنهایی انجام نمی‌دهم بلکه کلیه مردم این کار را با مشارکت همدیگر انجام می‌دهند.

وی افزود:عشق به حضرت زهرا سلام الله  سن و سال نمی‌شناسد، حد و مرز ندارد، علاقه و ارادت ما و تمام مردم این هیات به‌قدری به اهل بیت و حضرت سیدالشهدا (ع) زیاد است که از چند‌ماه قبل برای ادای احسان سمنو لحظه شماری می‌کنیم. اشتیاق فامیل آنقدر زیاد است که خستگی معنایی ندارد. یک شبانه روز سرپا هستند بدون کوچکترین استراحتی و همه این‌ها از عشق به حضرت زهرا و فرزندش حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام ناشی می‌شود.

سمنوپزی اقای مداحی نژاد و سایر فامیل در ایام مختلفی از سال همچون شهادت حضرت زهرا(س) و اعیاد شعبانیه طبخ شده و در بین مردم توزیع می‌شود  اکنون چندین سال است   در حد وسیع آماده شده و در بین  بیش از هزاران نفر از شهروندان کاشان پخش می‌شود.

مردم برای گرفتن نذری ساعت ها در صف می‌ایستند ظرف‌های کوچک و بزرگی که آماده شده است، پر از سمنو شده و روانه خانه‌های افراد مختلف در سطح شهر می‌شود.

مداحی نژاد از برآورده شدن نذر بسیاری از مردم در هنگام سمنو صحبت کرد و گفت: خیلی از مردم در زمان مراحل سمنوپزی نذر کرده و تا سال بعد نذر آنها قبول می‌شود، این‌ها سال بعد چند کیلو گندم خریده و اضافه می‌کنند، بعضی از مردم نیز ‌ نیز یک سری هدایا  و‌نذری در بین کودکان و نوجوانان که به هیات  می‌آیند پخش می‌کنند. همچنین اکثر مردم با نذری های مختلف در این راه پر خیر و برکت شریک هستند.

دلم به عنایت حضرت سیدالشهدا و مادرش گرم است

 وی دلش به عنایت حضرت زهرا و امام حسین (ع) گرم است و هر لحظه می‌گوید که سمنو نذر و احسان حضرت زهراست و بعد از امامان به ما ارث رسیده است.کار سمنوپزی با وضو و با نیت خالص و پاک  آغاز می‌شود. 
کارهای خیر را از اجدادمان به ارث برده‌ایم

سید شمس الدین می‌گوید: ما به دلیل نداشتن مکان ثابتی هر سال پخت سمنو را درمنزل اهالی فامیل میگیریم باید جایی باشد که بزرگ و وسیع باشد اینجا منزل یکی از فامیل هایمان است که با برنامه‌های مختلفی پخت سمنو برگزار شد‌ه است متاسفانه مشکل مکان ثابت برای پخت سمنو داریم که هنوز خییری برای این امر خیر پیش قدم نشده است .

سید شمس الدین می‌گوید برای خرید پاتیل های مسی جهت پخت سمنو بیش از ۱۵۰ ملیون هزینه کرده ایم

وی با اشاره به اینکه  اجداد ما در کارهای خیر و عام‌المنفعه مشارکت زیادی داشتند، گفت: ما هم از همان کودکی با این موضوعات آشنا شده و مشارکت می‌کنیم.

وی، کرامت حضرت زهرا (س) و حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را عجیب توصیف کرد و افزود: عنایت اهل بیت (ع) تمام شدنی نیست، هر فردی که سر دیگ‌ها نذر کرده حتما جواب گرفته است، دیدن خوشحالی و اشک شوق مردمی که حاجت خود را گرفته اند تمام خستگی‌ها را از بین می‌برد. علاقه به اهل بیت و حضرت زهرا سلام الله حد و مرز نمی‌شناسد، هر کس به در خانه آنها می‌رود، دست خالی بازنمی‌گردد.

کار طبخ و توزیع سمنو مشتاقان خاص خود را دارد و به اندازه‌ای مورد استقبال عموم مردم در این منطقه کاشان قرار گرفته است که به گفته مداحی نژاد در طول سال نیز پیگیر آن هستند.

محبت اهلبیت (ع) که به میان می‌آید، همه کنار هم قرار می گیرند و این خاصیت مغناطیس اهلبیت است که  دل‌های عاشق را  به هم پیوند می‌زند و این راز دوست داشتن اهلبیت (ع) است که در سراسر عالم منتشر شده است.

سمنو پزان 2 (1)

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه